De ce se feresc vânzătorii să afișeze data de fabricație a anvelopelor (cifra DOT) și cât de importantă este aceasta pentru tine

Autor: Cristian Agatie 14 dec. 2020 Dosar & Analize

Cu toții am trecut cel puțin o dată prin procesul de cumpărare a unui set de anvelope – fie de iarnă, fie de vară. Cu toate acestea, anvelopele ascund în continuare secrete, iar vânzătorii de pneuri nu par să facă nimic pentru a-i lumina pe cumpărători. De ce se feresc vânzătorii de anvelope să afișeze pe site data de fabricație (DOT) a anvelopelor comercializate este o întrebare care revine frecvent în discuții, dar de care cei mai mulți cumpărători nu sunt nici măcar conștienți.

Intră în Galeria FOTO

Discuțiile despre „termenul de valabilitate” al unei anvelope sunt multe și cei mai mulți șoferi sunt de acord că materialul din care sunt fabricate acestea (cauciucul, în limbaj popular) își pierde proprietățile în timp. Producătorii de pneuri spun că, depozitată corect, o anvelopă de până la trei ani poate fi considerată nouă, iar asta ar trebui să fie suficient pentru cumpărători.

Totuși, dați-mi voie să nu fiu de acord cu această abordare. O anvelopă produsă acum trei ani poate fi considerată „ca nouă” de producător, dar nu și de cumpărători. Pe de o parte, pentru că producătorii îmbunătățesc constant compoziția cauciucului pentru performanțe superioare. O anvelopă produsă acum trei ani, indiferent de cât de bine a fost stocată, nu va fi în niciun caz pe picior de egalitate cu una produsă recent. Iar acest lucru este subliniat extrem de clar de toți producătorii de pneuri, cu fiecare generație nou lansată.

Data de fabricație a anvelopelor: De ce se feresc vânzătorii să o afișeze?

Pe de altă parte, pentru că stocarea anvelopelor este o problemă imposibil de controlat, cel puțin în România. Dincolo de asta, rămâne problema îmbătrânirii cauciucului. În momentul cumpărării nu ar trebui să fie o problemă, dar peste cinci ani? Este clar că va trebui să scoatem mai devreme bani din buzunar pentru a înlocui un set de anvelope care erau deja îmbătrânite la cumpărare.

Din toate aceste considerente, este corect ca anvelopele produse în anii anteriori să aibă un preț mai mic, iar cumpărătorul să decidă ce este mai bun pentru el – prețul sau performanțele anvelopelor. Sigur, această abordare poate pune probleme pentru producători, ca și pentru distribuitori. O reducere a prețului va afecta marja de profit.

Pe de altă parte, păstrarea prețului ar crea o problemă a stocurilor – nimeni nu ar cumpăra o anvelopă veche la același preț cu una nouă dacă ar cunoaște din start data fabricației. Prin urmare, pare de înțeles motivul pentru care nu e ușor să găsești informații despre data fabricației pe site-urile vânzătorilor de pneuri.

Avem o piață matură, profită de asta

Din fericire, piața românească de anvelope este una matură, cu zeci sau chiar sute de comercianți care pun la dispoziție zeci de mii de modele de anvelope. Există în piață o diversitate imensă de oferte, încât este aproape imposibil pentru o persoană neavizată să aleagă anvelopele potrivite pentru mașina sa.

Tocmai de aceea Uniunea Europeană a impus eticheta UE, care asigură o informare rapidă (chiar dacă la nivel de bază) a specificațiilor și chiar performanțelor anvelopelor. În afară de acestea, în alegerea unei anvelope ne bazăm pe recomandările producătorului mașinii, pe rezultatele testelor de specialitate și chiar (adesea) pe feedback-ul oferit de alți utilizatori, fie online, fie prin viu grai, în cercul de cunoștințe.

Ce trebui să faci pentru a te feri de capcane la cumpărarea anvelopelor

Înarmați cu toate informațiile necesare și după ce am aflat exact marca, modelul și caracteristicile anvelopelor pe care trebuie să le cumpărăm, mai rămâne să aflăm de unde le cumpărăm și la ce preț. Poate părea greu de procesat, dar pentru fiecare pneu există zeci de oferte pe piață, iar diferența de preț este uneori semnificativă. În aceste condiții, ca și în cazul oricărei achiziții online, nu strică să consulți un motor de comparare a prețurilor. Acesta îți va oferi o listă cu magazinele online care oferă anvelopele respective, ordonate în funcție de preț.

Nu trebuie să te repezi și să dai comanda la magazinul cu cel mai mic preț. Verifică pe site-ul vânzătorului toate informațiile de care ai nevoie și, dacă este posibil, data de fabricație a anvelopelor codificată în numărul DOT. Dacă nu știi ce este acesta, pe scurt este o combinație de litere și cifre, iar ce te interesează sunt ultimele patru cifre ale numărului DOT. Acestea semnifică săptămâna din an, respectiv anul fabricației. De prisos să spunem că pentru anvelope produse în 2020, ultimele două cifre trebuie să fie 20.

Sunt și comercianți care oferă din start pe site informații despre data fabricației, de regulă aceștia având prețuri diferențiate pentru produsele cu DOT din anii anteriori. Dacă ai găsit un astfel de comerciant pentru anvelopele care te interesează, ești un norocos, mai rămâne doar să comanzi modelul și anul de fabricație dorit și povestea se încheie cu happy-end. Dacă însă nu găsești astfel de informații pe site, pasul următor este să întrebi comerciantului în ce an sunt produse anvelopele pe care dorești să le comanzi. Niciun vânzător serios nu va ocoli răspunsul la această întrebare.

Comercianții dubioși trebuie penalizați

Există și comercianți care cer bani pentru a-ți spune astfel de informații. Pe bune? Stai departe de aceștia, pentru ei este mai important să stoarcă un ban chinuit de la client decât să-l ajute să ia o decizie corectă. Chiar dacă nu cumperi în fiecare an anvelope, o relație pe termen lung este benefică, iar vânzătorii inteligenți înțeleg acest lucru.

Nu uita, banul este la tine, prin urmare tu decizi cine îl merită. Dacă sunt doar două magazine online care oferă toate informațiile onest, iar cumpărătorii ar observa asta, cu siguranță ceilalți își vor pune la un moment dat întrebarea „de ce nu cumpărară nimeni de la mine”. Apoi „de ce cumpără de la ăla”, și nu va trece mult până când va decide „hai să fac și eu ca ăla”. Educarea comercianților este mult mai simplă decât educarea consumatorilor. Trebuie doar să existe voință.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide