Cât costă să instalezi la tine acasă o stație de încărcare pentru mașina electrică

Autor: Mihai Morcovescu 12 mart. 2022 Știri auto

Tendința globală în industria auto este electrificarea, însă românii au o problemă: unde își încarcă mașina electrică? Infrastructura națională de încărcare s-a dezvoltat în ultimii ani, ajungând în prezent la aproximativ 1.000 de puncte de alimentare.

Cu toate acestea, tot mai mulți posesori de automobile cu emisii zero din România aleg să-și instaleze o stație de încărcare la domiciliu. De aceea, dacă deții un model electric, ne-am gândit să-ți dăm o mână de ajutor și să-ți spunem cât te-ar costa montarea unei astfel de stații la tine acasă.

Ce este o stație de încărcare la domiciliu?

O stație de încărcare reprezintă un adaptor între rețeaua de curent și mașina ta electrică. Încărcarea acesteia la domiciliu prezintă o serie de avantaje. Cele mai importante sunt eficientizarea costurilor și reducerea timpului de așteptare.

Instalarea la tine acasă a unei stații de încărcare de tip „wallbox” este soluția ideală. Practic, seara conectezi mașina la priză și până dimineață bateria se va încărca. De altfel, îți recomandăm să încarci mașina la tarif redus de noapte pentru că beneficiezi de cel mai mic cost posibil. Totodată, un punct de încărcare propriu este mai rapid comparativ cu prizele convenționale cu trei pini, dar și mai sigur.

Un punct de încărcare a mașinii electrice la domiciliu este, practic, o unitate de mici dimensiuni, care se montează pe perete. Aceasta are caracteristici care o fac rezistentă la orice condiții meteorologice.

În plus, stația vine la pachet cu un cablu de încărcare. Acesta constituie un avantaj deoarece, de obicei, mașina dispune de un singur cablu de încărcare Type 2 cu ștecher de priză normală.

Cum îți instalezi o stație de încărcare electrică la domiciliu?

Înainte de toate trebuie să știi că o statie de încărcare poate fi alimentată atât monofazat, cât și trifazat. Ea poate debita o putere de încărcare de 3,7-7.4 kWh cu alimentare monofazată, respectiv 11-22 kWh cu alimentare trifazată. De aceea, trebuie să te informezi în legătură cu tipul de branșament care alimentează locuința ta și cu puterea maximă ce poate fi absorbită din rețea.

Procesul propriu-zis începe cu o cerere adresată furnizorului de energie. Prin această cerere soliciți un spor de putere pentru un punct de tip „wallbox” de 7,4 kWh sau de 11 kWh. Cererea va fi însoțită de documentația solicitată.

Operatorul de rețea este obligat prin lege să transmită persoanei solicitante avizul tehnic de racordare. Termenul maxim este de 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentației complete.

Dacă solicitantul acceptă oferta poate trece la următorul pas. Astfel, va trimite o cerere prin care va solicita încheierea contractului de racordare. Operatorul de rețea are obligația să transmită în cel mult 10 zile calendaristice propunerea de contract semnată.

Apoi, autorizarea lucrărilor de execuție și recepția se va realiza în cel mult 90 de zile calendaristice. După recepția lucrării, operatorul de rețea este obligat ca în 10 zile calendaristice să emită certificatul de racordare. Din acest moment, solicitantul poate încheia contractul de furnizare cu ce companie dorește. După alte 10 zile calendaristice, stația va fi pusă sub tensiune.

Cât costă să-ți instalezi o stație de încărcare electrică la domiciliu?

În ceea ce privește costurile, acestea depind în funcție de tipul de stație și de furnizor. De asemenea, dacă dispui de o instalație electrică trifazată, costurile asociate unor eventuale circuite suplimentare pot fi diminuate.

Concret, costurile vizează procesul de analiză, stația de încărcare propriu-zisă și manopera de instalare, cu tot cu consumabile. Astfel, instalarea unei stații private de încărcare a mașinii tale electrice te poate duce în medie la 1.500 de euro.

Prețul unei stații variază între 500 și 1.500 de euro. Costurile de montaj variază în funcţie de lungimea traseului de cablu şi de timpul necesar instalării.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Mihai Morcovescu
Mihai Morcovescu
Sunt ziarist cu o experiență de peste 20 de ani în presa sportivă și auto din România, atât în print, cât și în online. Am scris de-a lungul timpului la Agerpres, Sport XXI, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor, ProSport, Autocar, AutoMotorsiSport.ro, Auto.ro, etc. De asemenea, am făcut ... citește mai mult

Comentarii
Inchide