Ce este asistentul de bandă ce va deveni obligatoriu pe mașini din 2022

Autor: Cristian Agatie 15 sept. 2021 Știri auto

Multe modele noi dispun de o gamă largă de sisteme de asistență, printre care și un sistem care asigură menținerea mașinii pe banda de circulație. Iată ce este și cum funcționează asistentul de bandă, care va deveni obligatoriu pe mașini din 2022.

Intră în Galeria FOTO

Cele mai grave accidente se produc atunci când unul dintre șoferi, din neatenție sau alte motive, intră pe contrasens și lovește o mașină care circulă din sens opus. Este așa pentru că vitezele celor două mașini cumulate generează un șoc greu de suportat de organismul uman, chiar și ajutat de cele mai moderne sisteme de siguranță pasivă. Pentru limitarea acestor situații, constructorii au dezvoltat sistemele de menținere a benzii de circulație.

Asistentul de bandă poate fi de mai multe feluri, dar cele mai multe fie doar emit o avertizare în momentul în care este detectată abaterea de la traiectorie, fie gestionează activ direcția pentru revenirea pe banda de circulație. În prima categorie avem sistemele LDWS (Lane Departure Warning System – avertizare la părăsirea benzii de mers). Cea de a doua categorie cuprinde sistemele mult mai avansate LKAS (Lane Keeping Assist System – asistent la păstrarea benzii de mers).

Ce este asistentul de bandă și cum funcționează

Sistemele de menținere a mașinii pe bandă intră în categoria sistemelor de conducere autonomă de nivel 2, potrivit clasificării SAE. Cele mai performante nu doar că intervin la depășirea marcajului benzii de rulare, ci pot menține mașina centrată pe bandă, așa cum ar face-o un șofer. Tehnologia a fost dezvoltată pentru a reduce numărul accidentelor produse din neatenția șoferilor pe șoselele de viteză cu mai multe benzi.

Există unele diferențe de la producător la producător, dar în esență asistentul de bandă folosește o cameră video montată în spatele oglinzii retrovizoare pentru a înregistra marcajele de delimitare a benzii de circulație. Sistemul calculează traiectoria mașinii relativ la marcaje și poate emite o avertizare atunci când mașina se deplasează în afara benzii fără a avea semnalizatorul în funcțiune.

Unele sisteme alertează șoferul prin vibrații în volan sau scaun, în timp ce altele adaugă și un avertizor vizual în panoul de bord. Alerta încetează dacă este acționat semnalizatorul sau atunci când mașina este repoziționată pe bandă. În cazul în care șoferul nu reacționează, sistemele mai avansate pot corecta direcția mașinii prin acționări asupra roților (prin frânare a roții opuse) sau asupra direcției – prin motorul electric al sistemului de asistare a direcției.

Care este motivul pentru care șoferii dezactivează asistentul de bandă

În ciuda utilității sale incontestabile în situații în care șoferul este neatent și trece pe banda opusă, mulți șoferi aleg să-l dezactiveze, temporar sau chiar permanent. Acest lucru se întâmplă deoarece corecțiile de direcție efectuate automat sunt considerate „anormale” de către mulți șoferi. Pe drumurile înguste, deteriorate și virajate, sistemul se va activa frecvent la ocolirea gropilor sau în viraje, atunci când se trece peste axul drumului – putând deveni enervant.

Studiile au arătat, de altfel, că șoferii nu au încredere în sistemele de asistare a conducerii, iar de multe ori această atitudine este justificată de limitările acestor sisteme. Totuși, Uniunea Europeană a impus dotarea obligatorie a mașinilor noi cu sisteme de asistare a conducerii, printre care și sisteme de menținerea a benzii. Decizia este valabilă pentru mașinile care vor fi omologate începând cu luna mai a anului viitor.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide