Ce este zgomotul care se aude când mergem în marşarier?

Publicat: 04 08. 2019, 08:00

Atunci când cuplăm treapta de mers înapoi, auzim un zgomot specific imediat ce punem maşina în mişcare. La graniţa dintre uruit şi fluierat, acesta nu se aude la cuplarea niciunei alte trepte a cutiei de viteze. Aşadar, care este cauza acestui zgomot şi cât de îngrijorat ar trebui să fii când îl auzi?

Cei mai mulţi nici nu se gândesc la acset lucru, dar dacă mergi o distanţă mai mare şi creşti uăor viteza de deplasare cu spatele, este imposibil să nu îl remarci. Motivul este acela că pinioanele treptei de mers cu spatele sunt tăiate într-o manieră complet diferită de cele ale treptelor de mers înainte.

Aproape toate cutiile de viteze moderne au pinioanele tăiate elicoidal, ceea ce le permite o operare lină şi lipsită de zgomot. Pe de altă parte, pinioanele treptei de mers cu spatele sunt tăiate drept, ceea ce înseamnă că acestea seamănă cu o roată dinţlată clasică. Suprafaţa de contact este prin urmare mai mare, iar contactul dintre pinioane se face într-o manieră brutală. De aici şi zgomotul specific produs.

Eficienţa sistemului dar şi suprafaţa mare de contact le face ideale pentru condiţiile aspre ale maşinilor de curse. În această situaţie, zgomotul produs nu prezintă importanţă. Pe de altă parte, pinioanele elicoidale ale cutiilor de viteze pentru turisme necesită un nivel de inginerie mai avansată şi sunt de regulă mai sensibile.

Aşadar, de ce sunt folosite pinioane tăiate drept pentru treapta de mers înapoi? Tocmai pentru simplitatea designului şi costul scăzut de fabricaţie. Selectarea treptei se face din poziţie staţionară, aşadar nu apar problemele specifoce unei cutii de viteze nesincronizate la schimbarea treptelor. 

Acum ştii de ce scoate maşina ta acel sunet specific atunci când mergi cu spatele. Tehnic, cutia de viteze are un mecanism inspirat din motorsport, deci te poţi mândri cu asta.

sursa: drivetribe.com