Ce se întâmplă dacă circuli cu mașina deși filtrul de particule este înfundat

Publicat: 20 12. 2021, 15:28
Actualizat: 20 12. 2021, 15:30

Una dintre soluțiile găsite de producătorii auto pentru un mediu înconjurător mai curat și mai sănătos o reprezintă filtrul de particule. De altfel, toate automobilele diesel produse de la introducerea normei de poluare Euro 4 sunt prevăzute cu un aastfel de filtru de particule, cunoscut și sub numele de DPF (n.n. – Diesel Particulate Filter).

Ce este filtrul de particule?

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

Filtrul de particule este un dispozitiv pentru filtrarea particulelor emise de motor cu diametrul de până la 0,01 microni. Acesta este montat în zona de evacuare post ardere, fie înainte, fie după catalizator.

O mașină diesel cu DPF care funcționează la parametri nu va degaja fum negru realizat din particulele pe care le oprește. Filtrul de particule înmagazinează aceste particule întocmai cum un filtru de ulei păstrează depunerile și lasă doar fluidul să treacă.

Filtrele de particule pot fi de unică folosință. Acestea trebuie înlocuite după ce parcurgi între 100.000 și 250.000 de kilometri. De asemenea, există și DPF-uri cu funcție de regenerare, a căror durată de viață este mult mai mare.

DPF-ul are o eficiență de aproximativ 95-100% și reduce procentul de particule nearse și de cenușă ce sunt degajate în atmosferă. Aceste particule au o influență nocivă pentru sănătatea oamenilor, astfel încât rolul DPF-ului este extrem de important.

Durata de viață a filtrului de particule este influențată de mai mulți factori. Între aceștia se numără stilul de condus, tipul de combustibil și de ulei motor pe care le folosești ori de anumite componente ale motorului care se uzează.

Când se aprinde martorul de bord DPF?

Când filtrul de particule este plin în bord se va aprinde un indicator luminos. Asta înseamnă ca DPF-ul trebuie înlocuit sau mașina trebuie să intre în modul „regenerare”.

În acest din urmă caz, șoferul va trebui să ruleze cu viteze de peste 65 km/h până când martorul de bord se va stinge. La viteze mari, calculatorul mașinii face să treacă mai mult combustibil nears prin motor, astfel încât temperatura din filtrul de particule va crește foarte mult. Procesul de curățare este termic și se ard depunerile din interior.

Există trei tipuri de regenerare a DPF-ului: regenerare activă (pornește automat și este comandată de anumiți), regenerare pasivă (este o opțiune a producătorului și se produce la drum lung) și regenerare forțată (intervine dacă în urma regenerării active filtrul nu se curăță).

Ce se întâmplă dacă mergi cu filtrul de particule înfundat?

Dacă martorul de bord DPF se aprinde și nu iei nici o măsură mașina va începe să consume mai multă motorină ca de obicei.

În cazul în care vei continua să mergi deși filtrul de particule este înfundat vei suprasolicita sistemul de evacuare. Astfel, presiunea gazelor va crește. Asta se explică prin faptul că gazele sunt eliminate cu dificultate. Când filtrul de particule este înfundat în proporție de 70-75% mașina va funcționa necorespunzător.

Deoarece gazele nu vor mai putea trece în circuitul de eșapament, calculatorul mașinii va activa modul de avarie. Odată activat acest mod, motorul va funcționat, dar nu îl vei mai putea tura peste 1.200 rpm. Dar, te va ajuta să ajungi în cel mai apropiat service.

De asemenea, la ralanti, motorul va fi instabil. Totodată, în mers, mașina va scoate un fum dens și negru și va pierde din putere și, cum spuneam, va consuma foarte mult carburant. Cel mai grav este că, dacă nu vei lua măsuri, se vor defecta atât turbina cât și motorul, implicit anexele.