Ce trebuie să știi dacă vrei să-ți montezi un cârlig de remorcare pe mașină: legislație, omologare și preț de achiziție

Autor: Bogdan Bârliga 21 feb. 2023 Știri auto

Tot mai mulți șoferi din România au început să cumpere remorci și rulote, iar din acest motiv apar câteva întrebări legate de cârligele de remorcare folosite.

Ce prevede legislația, ce tip de cârlige de remorcare pot fi folosite și ce costuri implică achiziția și montarea acestor dispozitive.

Ce prevede legislația la capitolul cârlige de remorcare

În România conform normelor legale dacă intenționăm să ne echipăm mașina cu un cârlig de remorcare și să tractăm o remorcă sau o rulotă trebuie să respectăm următoarele reguli:

Cuplarea unui vehicul cu una sau două remorci, pentru formarea unui ansamblu de vehicule, se poate efectua numai dacă:

a) elementele care compun dispozitivul de cuplare sunt omologate şi compatibile;

b) ansamblul de vehicule poate realiza raza minimă de virare a autovehiculului trăgător;

c) dimensiunile ansamblului de vehicule nu depășesc limitele prevăzute de lege;

d) elementele de cuplare ale echipamentelor de frânare, de iluminare şi semnalizare luminoasă sunt compatibile;

e) vehiculele care compun ansamblul nu se ating la trecerea peste denivelări, la efectuarea virajelor sau la schimbarea direcției de mers.

În unele țări din Uniunea Europeană legislația nu permite utilizarea cârligelor de remorcare dacă autoturismul nu tractează o remorcă și din acest motiv unii producători au introdus pe lista de opțiuni cârligele retractabile în mod electric.

Ce remorci și rulote pot fi tractate

Așa cum ne dăm seama din text avem o abordare generală, dar pentru că acest articol se adresează în primul rând conducătorilor auto cu categoria B aceștia trebuie să știe că au de respectat și alte reguli.

Mai exact remorcile ce pot fi tractate de către șoferii cu permis de conducere categoria B sunt împărțite în trei categorii:

a) remorca ușoară cu o masă maximă autorizată de până la 750 de kg ( nu trebuie să aibă sistem de frânare propriu și nici amortizoare, fiind suficientă prezența elementelor de semnalizare)
b) remorca mijlocie cu  o masă maximă autorizată de până la 3500 kg și dotată cu frână de staționare și sistem de frânare acționat prin inerție
c) remorca grea cu o masă maximă autorizată de peste 3500 kg și  sistem de frânare trebuie să fie prezent și acționat de frâna autovehiculului trăgător.

Pentru a tracta o remorca din categoriile b și c menționate mai sus este nevoie de obținerea categoriei B extins.

Cârlig de remorcare și instalație electrică specială

Trebuie să specificăm că lucrurile nu sunt atât de simple: nu poți pune doar un cârlig de remorcare și să pleci la drum pentru că remorca sau rulota trebuie să transmită simultan semnalele și atenționările luminoase de la comanda vehiculului către stopurile sau blocurile luminoase încorporate în aceste unități tractate.

Pe de altă parte cârligul de remorcare trebuie să fie omologat și pentru a fi sigur de acest aspect trebuie achiziționat de la un vânzător autorizat.

Dacia Logan sedan: cât costă cârligul de remorcare și instalația electrică

Pentru cel mai popular model auto vândut în România prețul pentru un cârlig de remorcare fără montaj este în jur de 3-400 de lei.

Pentru o instalație electrică cu 7 pini prin care se pot accesa doar luminile primare absolut necesare( semnalizarea de direcție, lumini de ceață, poziții și stopuri) prețul mediu cerut este cuprins între 200 și 500 de lei.

Alegem o altă mașină populară pe piața locală – Skoda Octavia: prețul pentru un cârlig de remorcare necesar versiunii sedan are un preț mediu de 400 de lei, iar kit-ul pentru instalația electrică poate fi găsit cu prețuri de începere de la 250 de lei.

Cât costă cârligul de remorcare pentru SUV-ul Dacia Duster

Și la categoria SUV am ales tot un model produs la Mioveni: un cârlig de remorcare pentru Dacia Duster poate fi comandat cu prețuri de pornire de la 400 de lei.

La acesta se adaugă așa cum am specificat mai sus și kit-ul necesare pentru instalația electrică cu un preț mediu de 250 de lei.

Chiar și Dacia oferă oficial posibilitatea de a cumpăra un cârlig pentru remorcare și prețurile pot fi obținute la dealeri.

Aceste prețuri sunt apropiate și de cele cerute pentru dotarea cu cârlige de remorcare pentru modele SUV ce aparțin de alți producători.

Într-un service autorizat pentru operațiunile de montaj se mai percep aproximativ 250 de lei.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Dacia, AutoGedal, DacianMag, Promotor


Bogdan Bârliga
Bogdan Bârliga
Bogdan are peste 19 ani de experiență în mass-media (print / online). În trecut a lucrat pentru grupuri de presă precum Finmedia, Realitatea-Cațavencu, Ringier AG și altele. Pe lângă zona editorială a ocupat și funcția de Social Media Manager (administrare conturi multiple de Facebook, Instagram, ... citește mai mult

Comentarii
Inchide