Cum alegi anvelopele pentru vehicule utilitare și cum le prelungești durata de viață

Autor: Mihai Morcovescu acum o lună Știri auto

Siguranța, fiabilitatea și durata de viață a anvelopelor sunt maximizate de o presiune corectă, dar și de condiții de depozitare ideale. La fel stau lucrurile și în cazul vehiculelor utilitare și a rulotelor.

Presiunea scăzută este o cauză foarte frecventă a deteriorării cauciucurilor acestui tip de autovehicule. Principalul motiv este acela că nu toți șoferii știu că este necesară o presiune mai mare decât cea obișnuită.

Menținerea presiunii la un nivel optim îmbunătățește siguranța în trafic și prelungește durata de viață a anvelopei. Durabilitatea gumelor vehiculelor comerciale depinde în același timp și de modul în care acestea sunt depozitate, în funcție de anotimp.

Durata de viață a anvelopelor este influențată și de condițiile de depozitare ale acestora. Anvelopele trebuie depozitate în interior, într-un loc răcoros, întunecat și uscat, astfel încât compusul din cauciuc al anvelopei să nu fie afectat.

Durabilitatea unei anvelope depinde de presiune și de modul de depozitare

În sezonul de vară, mulți turişti își petrec vacanțele la bordul unor autorulote. Un set de anvelope rezistente, aflate în stare bună, le vor face acestora călătoriile mai ușoare, mai confortabile, dar și mai sigure.

„Daunele structurale și ale taloanelor de pe anvelopele autoutilitarelor sunt cauzate de o presiune prea mică în raport cu sarcina. Asta face ca anvelopa să se flexeze excesiv sub sarcină și să se încălzească. În plus, aceasta se va uza mai repede”, explică Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.

Mulți șoferi sunt surprinși de faptul că autoutilitarele și rulotele necesită o presiune mai mare. În acest sens, Morri oferă ca exemplu dimensiunea obișnuită 235/65R16 C. „La această dimensiune, sarcina maximă necesită o presiune de 575 kPa.

În comparație, anvelopele pentru automobile cu dimensiunea 205/55R16 au de regulă presiuni recomandate de 220-230 kPa. Presiunea recomandată pentru diferite sarcini este de obicei explicată pe stâlpul portierei de pe partea șoferului sau pe capacul rezervorului de combustibil”, a mai precizat acesta.

Totodată, o presiune prea scăzută face anvelopa mai greu de controlat în situații extreme. În plus, consumul de combustibil va crește, iar durata de viață a anvelopei va fi redusă semnificativ. Când presiunea este corectă, anvelopa oferă un condus confortabil și silențios. Presiunea anvelopelor trebuie verificată cel puțin o dată pe lună.

Pe lângă o presiune mai mare, ar trebui acordată mai multă atenție și supapelor anvelopelor pentru autoutilitare. Supapele trebuie să se potrivească cu nivelurile de presiune utilizate. Experții Nokian Tyres recomandă supapele metalice.

La schimbarea anvelopelor, trebuie verificată și starea benzii de rulare

Anvelopele obișnuite pentru vehicule sunt uneori folosite și pentru autoutilitare și rulote. Astfel, la anvelopele destinate utilitarelor, structura, ansamblul centurii de sub banda de rulare și compușii din cauciuc sunt mai durabili. Aceștia sunt și adaptați pentru o utilizare mai intensă comparativ cu anvelopele obișnuite. Cauciucurile de categoria C se vor încălzi mai puțin sub sarcină, ceea ce reduce riscul de deteriorare.

La alegerea anvelopelor pentru autoutilitare trebuie ținut cont și de materialele utilizate și durabilitatea acestora. Pereții laterali ai anvelopelor pentru utilitare sunt ranforsați cu fibre de aramidă, care oferă o rezistență mai bună la impacturi. Fibra de aramidă este utilizată și în industria aerospațială și cea de apărare.

Mergând mai departe, trebuie spus că, la schimbarea anvelopelor, trebuie verificată și starea benzii de rulare a anvelopei. Legislația prevede ca anvelopele de vară trebuie să aibă o adâncime a benzii de rulare de cel puțin 1,6 mm. În realitate, caracteristicile de siguranță ale anvelopei vor fi afectate dacă adâncimea benzii de rulare scade la 4 mm. Spre exemplu, riscul de apariție a fenomenului de acvaplanare și distanțele de frânare pe carosabil umed vor crește.

Sursa: Nokian Tyres


Sursa foto: Nokian Tyres


Mihai Morcovescu
Mihai Morcovescu
Sunt ziarist cu o experiență de peste 20 de ani în presa sportivă și auto din România, atât în print, cât și în online. Am scris de-a lungul timpului la Agerpres, Sport XXI, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor, ProSport, Autocar, AutoMotorsiSport.ro, Auto.ro, etc. De asemenea, am făcut ... citește mai mult

Comentarii
Inchide