Cum arată primul ARO 24 fabricat la Câmpulung. A fost recondiționat de un colecționar român

Autor: Radu Țuțulan 13 aug. 2023 Știri auto

Primul ARO 24, fabricat în 1969, cu seria de șasiu ”00001”, a fost recondiționat de un colecționar român și prezentat publicului la împlinirea a 75 de ani de la înființarea uzinei auto din Câmpulung Muscel.

Primul Aro 24 fabricat la Câmpulung a fost un prototip denumit EREN 1969, cu 4 uși și „hayon” format din două panouri, cu deschidere în direcții diferite, unul în sus, ca la unele dintre SUV-urile moderne și altul în jos, ce putea fi utilizat, de exemplu, ca măsuță.

Acest prototip a fost prezentat la Expoziţia Realizărilor Economiei Naţionale din același an (de aici provenind și denumirea EREN 1969).

Cum arată primul ARO 24

Modelul ARO 244 expus are culoarea portocalie și a suferit mai multe modificări între anii 1969 și 1973, când a început producția de serie la fabrica ARO de la Câmpulung Muscel. Culoarea inițială era albă.

Una dintre modificări este legată de lămpile spate ce inițial erau de Renault 8/Dacia 1100, ulterior fiind montate lămpi de Renault 12 Break.

În 1973, primul model ARO 244 a fost achiziționat de Statul Major al Ministerului Forțelor Armate. Medicul chirurg Cătălin Copăescu, cel mai mare colecționar de ARO din România, a cumpărat-o în urmă cu câțiva ani, iar după trei ani de restaurări, mașina a fost prezentată la expoziția de la Câmpulung Muscel, după cum relatează newsweek.ro.

Pe pagina de Facebook a Evenimentul Muscelean a fost postat și un clip în care un reprezentant al Fundației Cătălin Copăescu, care a lucrat la restaurarea mașinii, a povestit puțin din istoria mașinii.

Era un model hibrid, era încercarea echipei de proiectare de la ARO în a lansa un alt model, ceva deosebit. Și, 4 ani mai târziu, în 1974, au fost lansate mai multe modele derivate din acest vehicul 244”, a declarat acesta.

Istoria ARO 244

Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 uși și prelată, suspensie independentă pe puntea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cc și 75 CP.

În 1975 este lansat 241, un model decapotabil cu 4 uși, apoi modelul 243, cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea opțional geamuri și în total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu pentru marfă.

Abia în 1977 a fost începută producția modelului 244, cu 5 uși. Motorul pe benzină avea 2.5 litri și 75 cai putere. Iar în 1978 a primit un motor diesel de 3.1 litri și 68 cai putere.

În anul 1985, a fost introdusă cutia de viteze în 5 trepte pe Aro 24, precum și, opțional, un sistem de frânare cu discuri pe puntea față.

Cât costă un ARO vechi

Acest ARO de colecție, desigur, nu are un preț stabilit, având în vedere valoarea sa istorică. Dar online se găsesc numeroase vehicule produse la uzina din Câmpulung.

De exemplu, cel mai scump ARO scos la vânzare este modelul IMS M 461, din 1969, complet recondiționat, despre care vânzătorul scrie că are ”motor Daihatsu cu turbo și cutie originală cu reductor, omologate rar”. Acesta se vinde la prețul de 18.500 de euro.

La polul opus, un alt proprietar vinde un ARO Seria 10, din 1983, tot recondiționat, despre care scrie că ”pornește la cheie și este deplasabil”, cu prețul de 2.850 de euro.

ARO (Auto România) a început producția de mașini de teren în 1957 și a construit peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări. În 2003, compania ARO a fost privatizată, iar investitorii nu au mai dezvoltat linia de producție, așa cum promiseseră, astfel că fabrica s-a închis. Totuși, până în 2013 mașini ARO au continuat să fie produse în Cehia, dar și această uzină a încetat producția din cauza problemelor privind proprietarul brand-ului ARO.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Traian Surcel / Facebook


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide