Cum pornești mașina când e ger afară, în funcție de motorizare: diesel sau benzină. Regula celor două contacte

Autor: Radu Țuțulan 24 ian. 2024 Știri auto

Sezonul rece pune destul de multe probleme șoferilor, mai ales dacă nu au garaj și lasă mașina afară, peste noapte. De aceea e bine să știi cum trebuie să pornești mașina când e ger și care e regula celor două contacte.

Dar, pentru a proteja motorul, specialiștii recomandă ca în sezonul rece pornirea vehiculului să se facă mai lent decât vara.

Cum trebuie să pornești mașina diesel iarna

Iarna, când pornești un motor diesel, trebuie să știi că va avea nevoie de cel puțin 3-5 secunde înainte de a demara.

Asta înseamnă că e indicat să menții contactul pus măcar 5 secunde înainte de a roti cheia în contact. Însă, uneori e posibil să fie nevoie de mai mult.

Ca principiu, motorul este gata de pornire în momentul în care se sting martorii din bord. Motorul diesel folosește un amestec de motorină și aer, care, prin compresie, se aprinde.

Practic, motoarele diesel au nevoie de compresie pentru a genera aprinderea combustibilului.

De aceea, este indicat ca la mașinile pe motorină, când motorul e rece, contactul să fie ținut suficient de mult timp pentru ca sistemul să poată încălzi bujiile incandescente. Temperatura acestora trebuie să ajungă la peste 800 de grade Celsius.

Cum trebuie pornit motorul pe benzină iarna

Și la motoarele pe benzină este indicat să așteptați câteva secunde, după ce ați pus contactul.

În general, acestea pot fi pornite după 2-3 secunde. Dar, de asemenea, important este să țineți cont de martorii de bord.

Când aceștia se sting, mașina poate fi pornită în siguranță. Cât timp contactul e pus, pompa de benzină trimite carburantul în motor iar bujiile se încing.

Pentru că motorul pe benzină funcționează pe bază de scânteie, care aprinde amestecul benzină-aer, temperaturile scăzute nu afectează foarte mult pornirea motorului.

Care este regula celor două contacte

Mecanicii recomandă în special șoferilor care conduc mașini diesel ca, în sezonul rece, să pună contactul de cel puțin două ori înainte de a porni mașina.

Astfel, punem prima dată contactul 5-10 secunde, apoi luăm contactul (fără a încerca pornirea motorului). Punem a 2-a oară contactul și îl ținem tot 5-10 secunde, după care pornim mașina.

Atunci când facem aceste aprinderi succesive camera de ardere se încălzește mai bine, iar motorul ar trebui să pornească la prima cheie. Această operațiune nu este neapărat necesară în cazul mașinilor cu motor pe benzină. În schimb, poate fi menținut contactul mai mult, cam 8 secunde, înainte de a declanșa aprinderea”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

După ce mașina a pornit, este recomandat să stea câteva minute la ralanti. Astfel, uleiul își poate recăpăta vâscozitatea pentru a unge normal componentele metalice din interiorul motorului.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Unsplash.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide