Cum va putea construi Guvernul peste 400 km de autostradă în cinci ani

Publicat: 08 06. 2021, 11:42
Actualizat: 08 06. 2021, 11:43

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a explicat cum va putea construi Guvernul peste 400 km de autostradă în cinci ani. Termenul trebuie respectat pentru a putea fi folosite fondurile puse la dispoziție de Uniunea Europeană prin PNRR.

Intră în Galeria FOTO

România are o istorie lungă de eșecuri în construcția de autostrăzi. La mai bine de 30 de ani de la Revoluție, rețeaua de autostrăzi acoperă mai puțin de 1.000 de kilometri, ceea ce înseamnă că s-au construit, în medie, cam 30 de kilometri pe an. Cel mai trist este că sectoarele de autostradă nu sunt conectate, ci împrăștiate la nivelul întregii țări, dar preponderent în zona de vest.

Nu este de mirare, așadar, că toată lumea se întreabă care sunt șansele de a finaliza 434 de kilometri în următorii 5 ani. Este o distanță care, pe baza mediei din ultimii ani, ar avea nevoie de 14 ani pentru finalizare. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, este însă optimist. Acesta a declarat, într-o emisiune televizată, că unele proiecte propuse prin PNRR ar putea fi terminate chiar și cu doi ani mai devreme.

Cum va construi Guvernul 400 km de autostradă: Versiunea optimistă

„Nu e o minune. Comisia Europeană ne-a adresat aceeași întrebare. Am simplificat portofoliul de proiecte din PNRR la 4 mari proiecte de autostradă cu valoare mare, tocmai pentru a elibera celălalt Program Operațional 2021 – 2027, care va avea și o extensie de 1-2 ani, pentru alte proiecte de dimensiune medie, mică și mare”, a declarat Cătălin Drulă.

Autostrada A7, unul din proiectele mari, care are 320 de km – ramificație în autostrada A3 în zona Dumbrava, Buzău, mai departe la Focșani, de acolo la Bacău până la Pașcani, la latitudinea Iașiului, am scos la licitație primul sector, între autostrada A3 Dumbrava și Buzău. Ofertele se vor depune pe 4 august.

Ministrul Drulă spune că la semnarea unui contract, constructorul are deja front de lucru – toate exproprierile, planul de relocare al utilităților, proiectul tehnic sunt deja finalizate. În acest fel, construcția autostrăzii poate începe imediat.

Situație pe fiecare tronson de autostradă din PNRR

„Vom scoate spre sfârșitul verii, sper să nu trecem în septembrie, următorul, Buzău – Focșani. Iar până la sfârșitul anului Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani. Au termene în jur de doi ani de execuție. Ne-am rezervat chiar 1, 2 ani ca să avem timp până în 2026. Ăsta este și argumentul pe care i l-am dat Comisiei.

Pe autostrada A3, între Cluj și Zalău, sunt localitățile Nădășelu și Poarta Sălajului și se lucrează deja. Pe autostrada A1 tunelurile pentru «urși», acei 9 km lipsă, s-au depus candidaturile la o licitație cu preselecție pe 10 mai. Ne propunem ca până la sfârșitul lui iulie să selectăm lista scurtă, cei care depun oferte. Suntem și cu acesta într-un punct avansat. La A8 vrem să scoatem capetele dinspre Târgu Neamț și Târgu Mureș, cam 40 de km în fiecare capăt. E foarte avansată documentația în momentul de față.

Am ales proiecte cu termen realist de finalizare până 2026. Eu zic 2024 pe alocuri, 2025”, a afirmat Cătălin Drulă.

Ce șanse sunt să plătim pentru accesul pe autostrăzi

Chiar dacă alți miniștri ai transporturilor au vehiculat o astfel de posibilitate, Cătălin Drulă exclude variante taxelor de acces pe autostrăzi. În schimb, accesul pe poduri, în tuneluri și alte proiecte de mare anvergură va fi taxat, așa cum se întâmplă la podul de la Cernavodă.

„Nu au intrări cu porți de taxare. Sistemul către care mergem este cel din Austria, unde vehiculele mici plătesc vinietă iar traficul greu plătește la distanța parcursă. Asta mi se pare o formă suficientă de taxare, plus taxe specifice dacă avem un tunel sau o lucrare amplă, precum podurile dunărene. Podul de la Brăila va avea o taxare”, a explicat Drulă.

Cum va construi Guvernul 400 km de autostradă: 3.000 de puncte de încărcare pentru mașini electrice

Construcția autostrăzii A7 Ploiești – Pașcani prevede construirea a 52 de stații de încărcare pentru mașini electrice, cu un număr total de 264 de puncte de încărcare. Inițiativa va fi extinsă la întreaga rețea de autostrăzi a României, cu un număr total de peste 3.000 de puncte de încărcare.

„Administratorul acestei rețele este în primă fază CNAIR, dar susțin concesionarea. La începutul anului am concesionat 26 de spațiu de serviciu unde se vor face benzinării ale operatorilor mari de benzinării din România. Compania de drumuri va primi milioane de euro anual pentru asta, ca redevențe. Este un model win-win”, a declarat Cătălin Drulă.

Planul Național de Redresare și Reziliență include finanțarea a 434 de km noi de autostradă cu facilități precum stații electrice cu puncte de încărcare a mașinilor și perdele forestiere. Astfel, A7 Ploiești – Pașcani este finanțată integral, din A8 este Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Pașcani, din A1 – Margina – Holdea iar din A3 este Nădășelu – Poarta Sălajului. Pentru aceste proiecte de infrastructură rutieră au fost alocate, prin PNRR, peste 2,69 miliarde de euro fără TVA.

sursa: Digi24.ro