Dacia 1300, mașina de la care a început povestea de succes a constructorului din Mioveni

Publicat: 19 05. 2022, 13:03
Actualizat: 19 05. 2022, 17:09

Dacia 1300 este mașina care a servit milioane de români de-a lungul a zeci de ani și, în cazul unora, încă o mai face. Este și cazul lui Mihai, un tânăr de 32 de ani, care lucrează ca arhitect la Centrul Tehnic „Renault Technologies” din Titu. Acesta ne prezintă istoria „mașinii poporului român” și a sa Dacia 1310 din 1989.

Mihai are multe amintiri din copilărie legate de legendarul automobil. El se declară mândru și fericit deoarece a reușit să restaureze această mașină care i-a aparținut tatălui său și pe care ne-o prezintă în cele ce urmează.

Dacia 1310 TLX 1.3, moștenire de familie

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

Mihai deține o Dacia 1310 TLX cu motor pe benzină de 1,3 litri pe care tatăl său a cumpărat-o în 1992. Cunoscută ca Dacia 1300 pentru prima serie realizată între 1969 și 1979  – o copie a legendarului model francez Renault 12 – mașina a fost denumită Dacia 1310 până în 2004.

Arhitectul român subliniază că „cele două diferențe principale între 1300 și 1310 le reprezintă noul design al părții frontale, cu cele patru faruri și grila radiatorului neagră, și blocurile optice spate”.

La mijlocul anilor 1980, mașinile românești erau fabricate în proporție de 98% cu piese de proveniență locală. Acest lucru a facilitat repararea și restaurarea modelelor mai vechi cu piese originale.

Tocmai în acest fel a reușit Mihai să-și restaureze automobilul și să îl facă să arate fix cum arăta atunci când a ieșit pe poarta fabricii. „Odată cu trecerea timpului apar din ce în ce mai mulți fani ai mărcii în România. Și sunt mai mulți români care descoperă modelul în fiecare an”, spune Mihai.

Tânărul de 32 de ani iese des la plimbare la volanul mașinii sale. Este exact aceeași mașină cu care familia sa pleca în vacanță și pe care el a învățat să conducă. Nenumărate amintiri care creează o legătură sentimentală profundă și chiar mai mult decât atât.

Mihai este mândru că poate conduce o mașină Dacia pe care o consideră o moștenire de familie care se transmite de la o generație la alta. „Când conduc Dacia 1310 mă simt cel mai bine”, mărturisește el.

Dacia 1300, mașina poporului

Model iconic în România de peste trei decenii, Dacia 1300 și-a pus amprenta pe istoria unei întregi națiuni. O mașină pentru toate familiile, taxiuri la orice colț de stradă în orașele țării și nu numai.

Amintiri frumoase pe care mulți dintre români le prețuiesc și astăzi. Mihai spune despre iconicul model că „este o mașină robustă, simplă și confortabilă, calități specifice ADN-ului mărcii Dacia”.

Clienții români și economia locală au adoptat rapid această mașină. Oamenii se grăbeau să cumpere ceea ce nu era doar cea mai modernă mașină din Europa de Est în anii 1970, ci și cea mai ieftină. Aceasta se vindea contra unei sume care ar echivala în zilele noastre cu aproximativ 3.200 de euro.

Dacia 1300, un bun național

Modelul Dacia 1300 ocupă un loc aparte în memoria multor români. De aceea, în ultimii ani, tot mai mulți concetățeni se declară mândri de moștenirea auto a țării noastre și caută să o promoveze.

Dacia 1300 și versiunile sale ulterioare fac parte din istoria României datorită imensului succes comercial. Mărturie stau cele  două milioane de unități vândute în 35 de ani scurși de la producția primului model, în 1969, și până în 2004, când a început producția noii Dacia Logan.

Au fost produse în acea perioadă nu mai puțin de șase generații înainte ca producția să se încheie în 2006. „Dacia 1300 este mașina emblematică a României. Prețul său accesibil a făcut-o adevărata mașină a oamenilor”, explică Mihai.

Cu toate acestea, influența pe care a avut-o această mașină de-a lungul timpului a depășit granițele României. Dacia 1300 a fost exportată pe scară largă în alte țări din Europa de Est, precum și din Africa, Orientul Mijlociu și America Latină.

Mihai este uimit de cât de fiabilă s-a dovedit a fi a sa Dacia 1310. Deși mașina lui indică doar 3.400 de km parcurși, în realitate, numărul de kilometri este mult mai mare. Și asta datorită faptului că, la fiecare 99.999 de kilometri o ia de la zero. Și această Dacia 1310 a realizate deja trei cicluri complete…

Sursa: Dacia