Legenda spune că după acest articol, românii au renunţat la maşini

Autor: Alexandru Banu 09 feb. 2018 Știri auto
Legenda spune că după acest articol, românii au renunţat la maşini

Avioanele costă 20 de euro dus-întors dacă le iei din timp. Poţi să-ţi muţi plecarea cu o zi înainte sau cu una după la întoarcere ca să iei avionul de 20 de euro. Şi cu bagaje şi tot ieşi mai ieftin – nu mai vorbim de “mai repede” – pe o rută internă lungă cum ar fi Bucureşti-Timişoara. Dacă e deplasare personală urgentă, atunci nu mai contează banii, faci un efort şi scoţi poate 2-300 de euro. Sunt momente în viaţă când banii pică pe locul 2. Unii sunt de părere că banii sunt mereu pe locul doi. Vorba aia, nu aduc fericirea, dar o întreţin.

Într-un an, omul normal – cât de cât şi românul –  face în medie 12.000 de km. Din care 90% sunt în oraş. Nu ne credeţi, faceţi un calcul, sunaţi şi un prieten. Să presupunem că maşinile noi iau în medie 8 litri / 100 km (ciclu mixt). Vorbim de maşini normale, nu A8-uri, nu X6, nu Lupo, nici alte trăsnăi la extreme.

Într-un an, la un preţ mediu al carburantului de – hai să zicem -, 5.5 lei, dai 5.500 de lei (1.200 euro) pe carburant la 1.000 de litri cosumaţi.

Dacă maşina e nouă sau veche, mai aveţi cheltuieli cu spălările. În mod natural şi civilizat, ar trebui să speli maşina măcar o dată pe lună. Asta înseamnă că mai dai pe spălări aproape 100 de euro la un preţ mediu de 30 de lei interior-exterior. Am mai pus de la noi 100 de lei pentru situaţii neprevăzute – o nuntă, un botez etc. La care vrei să mergi cu maşină lucioasă. Am ajuns deja la 1.300 de euro.

Asigurările. Aici avem RCA-ul, pe care îl considerăm 350 de lei în medie, şi CASCO – pe care îl mai punem un 400 de euro. Rotunjim la 500 de euro cu tot cu vinieta. Am ajuns la 1.800 de euro.

Astea sunt cheltuieli considerate pentru o maşină nouă sau de câţiva ani, cu o valoare medie de piaţă de 10.000 de euro. Casco nu scade mult în primii ani. Sigur că mai apar variabile – dobânzi în caz că luaţi credit, revizii, reparaţii neacoperite de garanţie, parcări, impozite, taxe de treceri, tractări, cauciucuri şi schimb de cauciucuri, lichid pentru parbriz, un bec şi alte lucruri (multe alte lucruri). Sunteţi de acord să stabilim costul final al utilizării unei maşini în 5 ani de zile la 2.000 eur / an? Ok, aşa facem, deşi credem că e cam puţin. Nu, nu, nu, staţi aşa. Hai să împărţim şi costul achiziţiei maşinii. Ca să înţelegeţi la cât urcă preţul anual total al unei maşini, luăm un Logan, cel mai ieftin – 7.000 de euro. La o durată de exploatare de 5 ani şi o revânzare la un 3.000 de euro (în cel mai bun caz cu depreciere 50%), sunt 4.000 de euro care rămân de împărţit la 5 ani, adică 800 eur / an. Deci avem 2.800 de euro pe an cost cu o maşină. Una ieftină.

Acum, dacă aţi merge cu un serviciu de taximetrie, la un cost mediu stabilit între preţul taxiurilor convenţionale şi cel al unui Uber sau Taxify, de 1.5 lei. Cu tot cu tariful dinamic pe care îl practică unii.

Presupunem că faceţi zilnic drumul casă-birou, dus-întors, 10 km în total. Da, ştim că unii stau la 20 de km de oraş, că unii merg cu maşina în timpul zilei. Luăm o situaţie ideală. La 10 km/zi dus-întors, un taxi v-ar lua în medie 20 de lei / zi. În 11 luni de muncă, pentru că una e concediu, ar veni 1.000 de euro pe an drumuri cu taxiul numai naveta casă-job. Hai să mai adăugăm 200 de euro (a cincea parte) şi alte drumuri (ieşiri în oraş, mers la cumpărături etc.). Avem 1.200 de euro. Cu toate că nu există colţ în oraşe la care să nu ai un supermarket bine-aprivizionat unde găseşti de toate. Deci 200 de euro ni se pare un plus rezonabil adăugat.

În cazul celor care au soluţia mijloacelor de transport în comun – care te duc la destinaţie uneori mai repede decât un taxi (metrou), costurile se reduc mult mai mult. Spre exemplu, un abonament de o zi integrat (RATB-Metrorex) costă 17 lei.  În acest caz, costul anual cu transporturile intraurbane scade la aproximativ 1.000 de euro.

Concluzie – grosso modo, costul unei maşini „cât se poate de” normale, în limita medie de km pe care îi face un om normal, anual, cu costurile prevăzute şi neprevăzute de întreţinere, e de aproape 3 ori mai mare decât cel al folosirii altor mijloace de transport.

GNC, GPL, benzină sau motorină? Care poluează mai mult şi cu ce schimbă europenii craburanţii tradiţionali

Atenţie că aici am făcut calcule pentru o persoană care foloseşte o maşină (deşi statistica arată că peste 85% din maşini circulă cu un singur om în ele). Nu vorbim de mai mulţi indivizi care folosesc aceeaşi maşină. Nu am calculat concediile, am calculat strict deplasările în oraş. Am vorbit însă că un concediu planificat din timp e de cele mai multe ori mai ieftin cu avionul (cu tot cu costuri de închiriere a unei maşinii care au scăzut până la 20 euro / zi). Încă două costuri important – chiar şi calculabile dar individual –  sunt cele cu timpul pierdut în trafic (cu tot cu căutarea unui loc de parcare), cât şi cel cu nervii (şi el calculabil în bani, în multe situaţii). 

Autor Alexandru Banu

 

 

 

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide