Măsuri radicale pentru limitarea poluării: Taxă de mediu, interzicerea mașinilor poluante și impozit în funcție de poluare

Publicat: 28 04. 2021, 17:24
Actualizat: 28 04. 2021, 17:24

Autoritățile pregătesc măsuri radicale pentru limitarea poluării în următorii 10 ani. Printre acestea, reducerea drastică a importurilor de mașini poluante, introducerea unei taxe de mediu dar și alte măsuri menite să ducă la eliminarea mașinilor poluante.

Intră în Galeria FOTO

Șoferii s-au bucurat că au scăpat de taxe de mediu la înmatricularea mașinilor aduse din import, dar această secure continuă să le atârne asupra capului. Periodic, în spațiul public reapar discuțiile despre posibilitatea reintroducerii taxei de mediu, iar acest lucru nu este o posibilitate, ci deja o certitudine.

Pentru prima oară, guvernanții pregătesc o strategie clară pentru reducerea poluării, iar aceasta are o abordare holistică a fenomenului poluării. În afară de sectorul transporturilor, care ne doare pe noi, noua strategie care se va aplica în următorii 10 ani (dacă va fi aprobată, desigur) mai cuprinde măsuri în domeniul recuperării deșeurilor, surselor de energie regenerabilă, dar și securității energetice sau inovare și competitivitate.

În domeniul transporturilor, Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030, care a fost pus în dezbatere la Ministerul Energiei, prevede atât continuarea măsurilor de stimulare (cele două programe Rabla) cât și introducerea unor măsuri coercitive care să descurajeze cumpărarea și utilizarea mașinilor poluante.

Măsuri radicale pentru limitarea poluării: Mașinile cu motoare termice sunt condamnate

Dacă te-ai gândit să cumperi o mașină second hand în perioada următoare, ai face bine să e mai gândești, în special dacă locuiești în București sau alt oraș mare. Accesul mașinilor pe benzină și motorină în centrul orașelor va fi restricționat, iar acest lucra s-ar putea produce chiar din 2022 în cazul celor mai poluante – non-Euro, Euro 1 și Euro 2. Un an mai târziu, pe lista neagră ar intra și mașinile Euro 3.

În plus, pentru a descuraja deținerea unor mașini poluante, impozitele anuale pe mijloacele de transport s-ar putea modifica, în sensul majorării lor pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și diminuării sau chiar eliminării acestora în cazul celor electrice sau hibride. Șocant, dar documentul, care poate fi consultat pe site-ul Ministerului Energiei, prevede inclusiv posibilitatea interzicerii înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4.

Suplimentar, pentru a descuraja achiziția de mașini uzate, cu grad mare de poluare, autoritățile se gândesc să introducă o taxă de mediu. Pentru a-și atinge scopul, respectiv scăderea numărului de mașini poluante cumpărate, acestea urmează să fie “ridicate (ca valoare – n. red.) și stricte”, după cum apare în planul autorităților.

Pe lângă toate măsurile prezentate mai sus, care sunt luate în calcul pentru reducerea poluării, în special, în orașe, autoritățile vor ca, până în 2030, acolo unde se poate, să fie stabilite benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice.

Totodată, până la sfârșitul acestui deceniu, autostrăzile din țara noastră ar putea fi dotate cu puncte de încărcare pentru vehiculele electrice – se propune instalarea a 20 de stații de încărcare pe autostrăzile A1 și A2.