Proiect de plafonare a tarifelor de referinţă la RCA. Ce efecte ar putea să aibă?

Autor: Mihai Morcovescu 18 nov. 2021 Știri auto

La Senat s-a depus în această săptămână o propunere de lege prin care asigurătorii RCA ar urma să fie obligaţi să nu depăşească tarifele de referinţă ale ASF.

Propunerea legislativă pentru completarea şi modificarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie vizează rezolvarea problemelor semnalate pe piaţa asigurărilor RCA.

Astfel, ar trebui ca Autoritatea de Supraveghere Financiară să fixeze un tarif de referinţă la RCA aplicat atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice pe care asigurătorii nu ar avea voie să-l depăşească.

Iniţiatorul proiectului de lege doreşte descurajarea asigurătorilor RCA de a majora tarifele percepute asiguraţilor şi, totodată, realizarea unui sistem stabil şi echitabil pentru cei asiguraţi prin sancţionarea cu mărirea amenzii pentru faptele asigurătorilor RCA de la 50.000 lei la 500.000 lei.

Riscul unei noi proceduri de infringement împotriva României

Asigurații City Insurance pot folosi amiabilă

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR) s-a sesizat în legătură cu acest proiect legislativ și avertizează că acesta nu este în concordanţă cu Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi cu legislaţia europeană incidentă în domeniul asigurărilor. De asemenea, riscă să atragă deschiderea unei noi proceduri de infringement împotriva României în domeniul legislaţiei de profil.

Într-un comunicat dat publicității de UNSAR se precizează că acest lucru are loc în contextul în care prioritatea ar trebui să fie reprezentată tocmai de îndreptarea acelor aspecte din legislaţia naţională care au atras deja declanşarea procedurii de infringement împotriva României, nicidecum generarea unor noi încălcări ale legislaţiei europene prin legislaţia naţională.

„În acest context, UNSAR susţine că varianta de calcul propusă în proiectul de plafonare a tarifelor RCA este incompletă căci menţionează o serie de cifre care nu se regăsesc în argumentaţie”, se mai menționează în comunicatul semnat de UNSAR.

Dauna medie în primele șase luni a fost de 9.128 lei

Mai mult, reprezentanții UNSAR precizează că proiectul de plafonare a tarifelor de referință la polițele RCA nu ține cont de faptul că „o societate de asigurare trebuie să suporte financiar, suplimentar faţă de despăgubirile plătite şi rezervele constituite (conform legislaţiei şi politicii interne de management al riscului) şi taxe de funcţionare, contribuţii la Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie, cheltuielile de distribuţie şi administrare, şi nu numai”.

Totodată, acelaşi calcul face referire la o daună medie pe clasa asigurărilor RCA de 8.000 lei, dar, conform Raportului ASF privind evoluţia pieţei de asigurări în semestrul I din 2021, dauna medie RCA în prima jumătate a acestui an a fost de 9.128 lei, în timp ce dauna medie pentru vătămări corporale este 67.566 lei.

„Fireşte, orice operaţiune matematică subsecventă nu poate fi considerată a fi corectă. În expunerea de motive a proiectului se mai menţionează şi că profitul asigurătorilor pe linia RCA ar fi de 50%. Datele oficiale contrazic, însă, clar aceste afirmaţii. Astfel, indicatorii publicaţi de ASF privind rata daunei RCA arată că la fiecare 100 lei încasaţi din RCA, o companie de asigurări are nevoie, suplimentar, de încă cel puţin 9 lei pe care trebuie să îi aducă pentru a plăti daunele şi a constitui rezerve de daună adecvate”, susţin oficialii UNSAR în comunicatul remis Agerpres.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Promotor.ro


Mihai Morcovescu
Mihai Morcovescu
Sunt ziarist cu o experiență de peste 20 de ani în presa sportivă și auto din România, atât în print, cât și în online. Am scris de-a lungul timpului la Agerpres, Sport XXI, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor, ProSport, Autocar, AutoMotorsiSport.ro, Auto.ro, etc. De asemenea, am făcut ... citește mai mult

Comentarii
Inchide