S-a găsit soluția pentru protejarea asfaltului sub influența razelor ultraviolete. În ce constă aceasta?

Autor: Mihai Morcovescu acum o lună Știri auto
S-a găsit soluția pentru protejarea asfaltului sub influența razelor ultraviolete. În ce constă aceasta?

Un grup de cercetători australieni au descoperit o modalitate prin care se poate prelungi durata de viață a asfaltului. Soluţia pare pe cât de simplă, pe atât de eficientă și constă în adăugarea cauciucului reciclat în compoziția asfaltică. Această tehnologie ar putea reprezenta o soluție și pentru drumurile din România.

Cauciucul ajută la protejarea asfaltului

Știm cu toții că fluctuațiile mari de temperatură, precipitațiile, precum și autovehiculele de mare tonaj au un efect negativ asupra stării drumurilor. La acestea se adaugă și razele solare, deși nu sunt amintite ca factor nociv asupra suprafeței asfaltice. Cu toate acestea, asfaltul are nevoie de protecție împotriva razelor ultraviolete, mai ales în zonele cu temperaturi foarte ridicate.

Un grup de cercetători de la Universitatea RMIT din Melbourne au făcut o descoperire ce ar putea revoluționa starea drumurilor. Astfel, dacă în compoziția asfaltului este adăugat cauciuc de la anvelopele uzate acesta va acționa ca un strat protector împotriva razelor solare. Efectul este același ca în cazul cremelor SPF care ne protejează de ultraviolete.

În acest mod, se va reduce la jumătate rata daunelor cauzate de razele de soare atunci când este amestecată cu bitum. Practic, suprafața va rezista de două ori mai mult decât bitumul obișnuit. Astfel, se pot economisi anual milioane de euro cu operațiunile de întreținere a drumurilor.

Cercetătorii de la Antipozi susțin că includerea cauciucului reciclat în compoziția asfaltică nu oferă doar protecție solară a drumului. Acest asfalt va acționa ca o soluție pentru prelungirea duratei de viață a anvelopelor.

În cadrul cercetării, oamenii de știință australieni au creat trei compoziții originale de asfalt, cu adaos de cauciuc reciclat de 7,5%, 15% și, respectiv 22,5%. Aceste compoziții au fost plasate într-un aparat care a simulat efectul razelor ultraviolete pe termen lung. După o lună și jumătate de expunere continuă, au fost evaluate modificările chimice și mecanice ale bitumului.

Experimentul a dovedit faptul că cel mai bine a rezistat la căldură compoziția cu cea mai mare concentrație de cauciuc. Cu toate acestea, prea mult aditiv cauciucat poate reduce rezistența mecanică a suprafeței asfaltice, iar cercetătorii au ajuns la concluzia că o cotă ideală este cuprinsă între 18 și 22%.

Dincolo de protejarea suprafeței de rulare, un alt aspect este cel legat de protejarea mediului înconjurător. Anual se adună o cantitate uriașă de cauciuc provenit de la anvelopele vechi, care poluează natura și atmosfera.

Sursa: RMIT



Mihai Morcovescu
Mihai Morcovescu
Sunt ziarist cu o experiență de peste 20 de ani în presa sportivă și auto din România, atât în print, cât și în online. Am scris de-a lungul timpului la Agerpres, Sport XXI, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor, ProSport, Autocar, AutoMotorsiSport.ro, Auto.ro, etc. De asemenea, am făcut ... citește mai mult

Comentarii
Inchide