Taxa Oxigen: Familiile din centrul Capitalei vor fi sprijinite să-și ia o mașină nepoluantă

Publicat: 31 10. 2019, 14:59
Actualizat: 31 10. 2019, 15:01

Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, a anunţat, joi, că la Primărie se face o analiză pentru un proiect prin care familiile afectate de taxa Oxigen care locuiesc în inelul central al Bucureştiului şi care au o singură maşină veche, nu mai multe, să primească un eco-voucher pentru a o schimba.

„Pentru riverani, am gândit un program separat şi, împreună cu Poliţia Capitalei şi poliţiile de sectoare, realizăm acum o analiză cât se poate de serioasă în sensul: familiile care au o singură maşină Euro 2, să spunem, şi care sunt în acest inel central, dar nu mai au altă proprietate, nu mai au o altă maşină, aceste familii vor fi sprijinite să dea rabla şi să primească un eco-voucher, un oxigen-voucher de la Primărie să poată să-şi cumpere o maşină prietenoasă cu mediul. Dacă este a doua sau a treia maşină, totuşi nu putem să ajutăm pentru că nu ar fi normal, Primăria s-ar transforma într-un cumpărător de maşini şi pentru persoane care-şi permit din punct de vedere financiar să achiziţioneze. Dar pe cele care nu-şi permit le sprijinim. Acesta este proiectul”, a declarat Gabriela Firea pentru DC News.

Proiectul vinietei Oxigen a fost aprobat, joi, 24 octombrie, de către consilierii municipali şi a trecut cu un amendament care schimbă foarte mult forma iniţială.

„Se introduce un nou articol, după articolul 8, articolul 9, începând cu data de 1.01.2022, accesul autovehiculelor în Municipiul Bucureşti cu norma de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro – 2 este interzis, şi de asemenea, articolul 10, începând cu data de 1.01.2024, accesul autovehiculelor cu norma de poluare Euro 3 este interzis”, se arată în amendamentul propus de consilierii ALDE.

Un alt amendament, propus de Gabriela Firea, prevede ca vinieta să se aplice pentru Euro 4 din 2021, nu de la 1 ianuarie 2020, aşa cum prevedea forma iniţială a proiectului. De la prevederile vinietei sunt exceptate scuterele şi motocicletele, precum şi maşinile care merg pe GNL, GNC şi GPL (doar Euro 3).

Cel mai mare tarif de acces în centrul Capitalei îl vor plăti şoferii care au maşini Non Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an. De asemenea, cel mai puţin vor plăti proprietarii de maşini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an. Vinieta va putea fi achiziţionată pentru o perioadă minimă de o zi până la maxim un an.

Taxa Oxigen: Care sunt tarifele de acces

Iată care sunt tarifele de acces în zona interzisă pentru toate categoriile de mașini:

· Non-euro – 15 lei/ zi, 300 lei/luna sau 1.900 lei/an

· Euro 1 – 15/zi, 250 lei/luna sau 1.700 lei/an

· Euro 2 – 15 lei/zi, 200 lei/luna sau 1.500 lei/an

· Euro 3 – 5 lei/zi, 100 lei/luna sau 700 lei/an

· Euro 4 – 5 lei/zi, 80 lei/luna sau 500 lei/an

Excepţie de la plata vinietei fac autovehiculele electrice şi cele hibrid, cele pe două roţi, cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, cele destinate transmisiunilor radio şi tv sau cele deţinute sau folosite de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării Naţionale, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanţă sau Medicină legală, protecţia civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, serviciile de ambulanţă, Societatea de Transport Bucureşti, cele utilizate la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare, cele istorice şi cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

Potrivit proiectului de hotărâre, circulaţia maşinilor fără vinietă corespunzătoare se va sancţiona cu amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei. Vinieta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video.

Zona ZACA în care se vor plăti taxe

Cercul vinietei C, pentru care se plătește taxa Oxigen, este limitat prin Planul de Calitate a aerului începând din PiaţaVictoriei – Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti şi P-ţa Victoriei, inclusiv limitele acestuia.

Forma modificată a proiectului Oxigen, așa cum a fost adoptată în Consiliul General al Capitalei, dă mai mult timp celor care au mașini poluante pentru a le înlocui cu altele mai noi. Chiar și așa, sute de mii de șoferi vor fi nevoiți să scape de mașinile poluante până în 2021. Forma inițială a proiectului de hotărâre de Consiliu poate fi consultată aici.