Proiectul Oxigen: Când va fi introdusă vinieta şi din ce an vor fi interzise maşinile non-Euro, Euro 1, 2 şi 3

Proiectul Oxigen: Când va fi introdusă vinieta şi din ce an vor fi interzise maşinile non-Euro, Euro 1, 2 şi 3

Autor: ProMotor acum 3 săptămâni Știri

Proiectul vinietei Oxigen a fost aprobat, joi, cu 31 de voturi pentru, de către consilierii municipali. Proiectul a fost votat cu un amendament prin care mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi interzise în centrul Capitalei, în așa numita zonă ZACA (Zonă de Acțiune pentru Calitatea Aerului) începând cu data de 1.01 2022, iar Euro 3 va fi interzis din 2024.

Proiectul privind introducerea vinietei Oxigen în capitală a fost votat, joi, în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi a trecut cu un amendament care schimbă foarte mult forma iniţială.

„Se introduce un nou articol, după articolul 8, articolul 9, începând cu data de 1.01.2022, accesul autovehiculelor în Municipiul Bucureşti cu norma de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro – 2 este interzis, şi de asemenea, articolul 10, începând cu data de 1.01.2024, accesul autovehiculelor cu norma de poluare Euro 3 este interzis”, se arată în amendamentul propus de consilierii ALDE.

Un alt amendament, propus de Gabriela Firea, prevede ca plata vinietei să se aplice pentru mașinile Euro 4 din 2021, nu de la 1 ianuarie 2020, aşa cum prevedea forma iniţială a proiectului. De la prevederile vinietei sunt exceptate scuterele şi motocicletele, precum şi maşinile care merg pe GNL, GNC şi GPL (doar Euro 3).

Proiectul Oxigen: Care sunt tarifele de acces în centrul Bucureștiului

Cel mai mare tarif de acces în centrul Capitalei îl vor plăti şoferii care au maşini Non Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an. De asemenea, cel mai puţin vor plăti proprietarii de maşini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an. Vinieta va putea fi achiziţionată pentru o perioadă minimă de o zi până la maxim un an.

Iată care sunt tarifele de acces în zona interzisă pentru toate categoriile de mașini:

· Non-euro – 15 lei/ zi, 300 lei/luna sau 1.900 lei/an

· Euro 1 – 15/zi, 250 lei/luna sau 1.700 lei/an

· Euro 2 – 15 lei/zi, 200 lei/luna sau 1.500 lei/an

· Euro 3 – 5 lei/zi, 100 lei/luna sau 700 lei/an

· Euro 4 – 5 lei/zi, 80 lei/luna sau 500 lei/an

Excepţie de la plata vinietei fac autovehiculele electrice şi cele hibrid, cele pe două roţi, cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, cele destinate transmisiunilor radio şi tv sau cele deţinute sau folosite de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării Naţionale, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanţă sau Medicină legală, protecţia civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, serviciile de ambulanţă, Societatea de Transport Bucureşti, cele utilizate la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare, cele istorice şi cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

Potrivit proiectului de hotărâre, circulaţia maşinilor fără vinietă corespunzătoare se va sancţiona cu amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei. Vinieta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video.

Cercul vinietei C este limitat prin Planul de Calitate a aerului începând din PiaţaVictoriei – Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti şi P-ţa Victoriei, inclusiv limitele acestuia.

Forma modificată a proiectului Oxigen, așa cum a fost adoptată în Consiliul General al Capitalei, dă mai mult timp celor care au mașini poluante pentru a le înlocui cu altele mai noi. Chiar și așa, sute de mii de șoferi vor fi nevoiți să scape de mașinile poluante până în 2021. Forma inițială a proiectului de hotărâre de Consiliu poate fi consultată aici.


Sursa foto: Promotor


Comentarii
Inchide