Trebuie schimbat mai des uleiul la mașinile diesel?

Autor: Radu Țuțulan 07 iul. 2024 Știri auto
Trebuie schimbat mai des uleiul la mașinile diesel?

Între motoarele pe benzină și cele pe motorină există mai multe diferențe. Dar, în ceea ce privește întreținerea, trebuie schimbat mai des uleiul la mașinile diesel?

Principala diferență între un motor pe benzină și unul diesel este consumul de carburant. O mașină care funcționează pe motorină consumă mai puțin decât una pe benzină.

Însă, motoarele pe benzină sunt mai silențioase și mai prietenoase cu mediul. În plus, tot mai mulți producători auto le pun în tandem cu motoarele electrice pe modelele hibrid.

Ce avantaje are un motor diesel

Avantajele unui motor diesel sunt legate de consum și durata de viață. Acestea sunt realizate din componente mai solide și suportă o rată de compresie mai ridicată.

Astfel, un motor diesel poate avea o durată de viață dublă față de un propulsor asemănător pe benzină. Ca să nu mai spunem de cuplul produs de un motor pe motorină, care e net superior celui pe benzină. Iar consumul de carburant poate fi chiar și cu 50% mai mic decât la benzină.

În schimb, multe componente sunt mai scumpe la diesel. Iar nivel de noxe e mai ridicat decât mașinile pe benzină.

Ce avantaje are un motor pe benzină

Principalul avantaj al unui motor pe benzină este rafinamentul în funcționare. Un alt plus este nivelul redus de zgomot și emisiile mai mici de noxe, comparativ cu diesel.

De asemenea, presupune costuri mai mici de întreținere și prețuri de achiziție mai scăzute decât la mașinile pe motorină.

Principalul minus e reprezentat de consumul de combustibil mai ridicat.

Trebuie schimbat mai des uleiul la mașinile diesel?

Mașinile care funcționează cu motorină trebuie întreținute mai atent decât cele pe benzină.

Motoarele diesel se pot înfunda mult mai repede, iar uleiul de lubrifiere este unul special, diferit de cel pentru motoarele pe benzină.

Motoarele diesel absorb mai mult carbon, de aceea, uleiurile conțin mai mulți dispersanți și aditivi anti-uzură. De asemenea, vâscozitatea este mai mare.

Ar fi bine ca la cel mult 10.000 de kilometri să schimbi uleiul. Sau după cel mult un an, dacă nu ai parcurs această distanță. Recomandarea mea e ca acest schimb să se facă de două ori pe an. Toamna și primăvara, înainte de sezonul rece și înainte de a veni canicula. Cei care conduc mai mult în oraș, ar trebui să schimbe uleiul la 6.000-7.000 de kilometri”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.

Aceeași recomandare e valabilă și în cazul celor care au motoare pe benzină. Deci, nu se poate spune că trebuie schimbat mai des uleiul la mașinile diesel.

Atât producătorii auto, cât și cei de lubrifianți, recomandă la câți kilometri trebuie făcut schimbul de ulei. De aceea, e indicat să citiți în cartea mașinii la cât timp ar trebui înlocuit uleiul, sau pe recipientul de lubrifiant.

Sau, cel mai bine, să faceți o verificare a uleiului, pentru a vedea dacă e uzat.

Cum se face verificarea uleiului la mașinile diesel

Mașina trebuie parcată pe o suprafață orizontală, cât mai plană, iar motorul să fie rece.

Sub capotă, în lateralul motorului se află o jojă de culoare galbenă, în general. Aceasta este, de fapt, o tijă lungă și subțire care are în capăt două marcaje: minim și maxim.

Se scoate joja, se șterge cu un șervețel sau o cârpă și se reintroduce total în acel spațiu. După câteva secunde se scoate din nou.

Pe aceasta trebuie să se găsească o peliculă de ulei între cele două marcaje. De preferat e ca acesta să fie cât mai aproape de marcajul maxim.

De asemenea, un detaliu foarte important la care trebuie să fie atenți toți șoferii este culoarea uleiului. Acesta trebuie să fie auriu, transparent. Dacă este închis la culoare, sau chiar negru, este un semn că trebuie înlocuit cât mai curând.

Atenție, prea mult ulei sau prea puțin poate afecta funcționarea motorului. De aceea, nivelul acestuia trebuie să se afle exact între cele două marcaje.

Dacă nivelul e prea scăzut, se poate face o completare de ulei. Dacă, însă, e peste nivelul maxim indicat, trebuie să apelați la ajutorul unui mecanic pentru a elimina surplusul.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide