UE a votat o nouă limită pentru emisiile de CO2, dar şi un nou mod de măsurare a consumului

Autor: Adrian Mihălţianu 27 feb. 2014 Știri auto

Cu 499 voturi pentru, 107 împotrivă şi 9 abţineri, Parlamentul European a decis ca, de la 1 ianuarie 2020, limita maximă a emisiilor de CO2 să se cifreze la 95 g/km pentru orice maşină nouă produsă şi vândută în UE după acea dată.

Cu alte cuvinte, producătorii auto mai au şase ani de zile în care să ia măsuri pentru a coborî de la 130 g/km (cât este limita prevăzută a intra în vigoare din 2015) la valoarea de 95 g/km, pe care în special producătorii auto germani nu o văd cu ochi buni, deoarece afectează motoarele de cilindree mare.

E clar de ce germanii au cele mai mari probleme cu viitoarele limitări ale emisiilor de CO2, nu?

Cei care vor produce maşini mai poluante vor face obiectul unor amenzi usturătoare – cuantumul acestora încă nu a fost stabilit, dar se va cifra la sute de milioane de euro, bani pe care constructorii mai bine îi investesc în tehnologii mai puţin poluante. Aceşti bani reprezintă totuşi un efort financiar suplimentar pus pe umerii producătorilor, iar el va fi cu siguranţă transferat asupra preţului maşinilor, care se vor scumpi.

Parlamentul european a mai decis că, până în 2021, producătorii au dreptul să excludă din calculele generale până la 5% din maşinile poluante. Iar până în 2023, modelele cu emisii CO2 de până la 50 g/km pot fi contorizate dublu în 2021, în 2022 factorul scăzând la 1,67, iar în 2023 ajungând la 1 (practic, e un avantaj pentru cei care produc maşini electrice şi hibride).

În ce priveşte problema scandaloasă a măsurătorilor de consum, neconforme cu realitatea, Parlamentul European a decis începerea dezbaterilor pentru un proiect de lege care ar urma să intre în vigoare cel mai târziu în 2017.

Pare complicat, nu? Pentru că e un sistem mai corect de măsurare a consmului şi emisiilor

Mai exact, UE vrea să adopte norme de măsurare similare cu WLTP (Worldwide Harmonized Light-vehicles Test Procedures), care vor reduce foarte mult ecartul între valorile teoretice indicate de constructori şi cele obţinute de utilizatori în viaţa de zi cu zi (diferenţe cifrate la 1-2 litri/100 km, în unele cazuri chiar mai mari).

Pentru moment aceste norme WLTP sunt destul de complexe raportat la actualul ciclu de măsurare NEDC, dar, printr-un dialog cu producătorii auto, UE speră să ajungă la un compromis care să reflecte mult mai bine consumul şi emisiile reale de noxe ale maşinilor.

Mulţi analişti consideră, însă, că acest dialog va degenera într-un adevărat război între constructori şi autorităţi, primii temându-se că vânzările le vor fi drastic afectate dacă, prin adoptarea unor noi măsurători, valorile de consum reale se vor dovedi mult mai mari.

Se supără cineva că maşinile hibride şi electrice sunt avantajate de noile decizii UE?

Un lucru este clar: pentru reducerea poluării şi a consumului, producătorii auto sunt nevoiţi să investească sume exorbitante în eficientizarea motoarelor cu ardere internă, tehnologie care a ajuns aproape de limite.

Prin urmare, UE dă un semnal clar că e cazul ca actorii din lumea auto să se orienteze mai rapid spre mijloacele de propulsie alternative, mai ales că şi preţul petrolului şi taxele pe carburanţi urmeză să crească galopant până la finalul acestui deceniu în UE.

Pregătiţi-vă aşadar să plătiţi mai mult pentru maşinile noi, iar asta foarte curând, pentru că producătorii auto vor trebui să îşi asigure de undeva banii necesari tuturor acestor evoluţii tehnologice, chiar dacă maşina pe care o veţi cumpăra nu va avea încă tehnologiile noi nepoluante.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide