Un nou lot de autostradă, în pericol de surpare. Nu este prima oară când o autostradă din România are nevoie de reparații înainte de inaugurare

Autor: George Cristea 19 mart. 2021 Știri auto

Un nou lot de autostradă, cel dintre Alba Iulia și Aiud de pe A10 (Sebeș – Turda), este în pericol de surpare. Nu este prima oară când o autostradă din România are nevoie de reparații înainte de inaugurare.

Intră în Galeria FOTO

Tronsonul 1 din autostrada A10 Sebeș – Turda – cel care se întinde între Sebeș și Alba Iuia – fost inaugurat anul trecut în campanie electorală, dar utilitatea acestuia este diminuată drastic fără segmentul adiacent, care leagă Alba Iulia de Aiud. Aici, pe lângă întârzierile tipice, au început să apară și probleme din cauza infiltrărilor de apă.

Tronsonul ar fi trebuit să fie finalizat încă din 2016, dar în prezent abia se află într-un stadiu de 80%. Constructorul grec Aktor nu s-a mișcat foarte elegant, dar se jură că va deschide circulația la ultimul termen asumat, august 2021. Șefii din Transporturi nu sunt la fel de optimiști, vorbind de o inaugurare „până la finalul anului”. În același timp, reprezentanții societății civile atrag atenția asupra infiltrărilor de apă din zona Oiejdea și spun că e puțin probabil ca acest segment de autostradă să fie finalizat în 2021.

Ca și în cazul autostrăzii Sibiu – Orăștie, pe al cărei traseu au avut loc surpări care au culminat cu refacerea unui segment de câțiva kilometri, și pe A10 tot solul argilos pune probleme constructorului grec. Infiltrările de apă erau cunoscute de constructor în momentul în care a licitat construcția acestui segment. Cu toate acestea, în prezent nu s-a agreat o soluție pentru rezolvarea acestei probleme, astfel că finalizarea la termen a autostrăzii este improbabilă.

Un alt lot cu probleme a fost pe autostrada Lugoj Deva. În urmă cu doi ani, contractul cu constructorul spaniol a fost reziliat în urma problemelor constatate, lăsând întregul sector fără constructor și fără garanție pentru lucrări.

Un nou lot de autostradă, în pericol de surpare: sindromul „Meșterul Manole”

„Alunecarea acolo angrenează pilonii care sunt deja forați. Zidul de sprijin care este deja executat se mișcă. Nu se mișcă cu tot cu aliniamentul autostrăzii. Se știa că e o zonă cu probleme, dar nu se știa la modul detaliat cât de grave sunt problemele respective și cam care ar fi soluția astfel încât să țină din prima. Până nu se rezolvă acolo și nu vedem soluția de remediere pusă în operă nu o să putem să vorbim la modul cert de deschiderea traficului”, a declarat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructură (API), pentru Digi24.

De cealaltă parte, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, este ceva mai optimist. Drulă a schimbat taberele odată cu numirea la Transporturi, până nu demult acesta fiind, de asemenea, activist în cadrul API.

„Se va găsi o soluție. Nu este culmea tehnicii. E nevoie de niște ancoraje pentru acele ziduri care se pare că nu sunt suficiente, de niște drenaje suplimentare pentru că lucrează apa în spate. Nu e o chestie care să deraieze acest proiect. Se va găsi o soluție tehnică. Sunt vreo două, trei care sunt pe masă. În mod cert se va găsi o soluție astfel încât acest lot să fie finalizat în acest an”, spune Cătălin Drulă.

„Aktor este bun de plată”. Ce spun șefii companiei de drumuri CNAIR

„Antreprenorul de pe lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda și-a asumat ca termen de finalizare a lucrărilor luna august 2021, cunoscând problema infiltrărilor de apa de la km 19. Aceste lucrări nu ar trebui să afecteze termenul de finalizare. Antreprenorul și-a asumat intervenția de remediere în termen de 30 de zile de la realizarea expertizei. În baza acestui document se va stabili ce lucrări sunt necesare, precum și termenul de execuție al acestora„, a comunicat și compania de drumuri CNAIR.

„Este exclus ca Aktor să termine în vară. Ei de ce zic de vară: este termenul contractual de finalizare. Când o să depășească, pentru că este cert 100% că o să se depășească, Aktor este bun de plată. Eu sper ca această Companie de Drumuri, care ne este atât de dragă, să găsească puterea contractuală si legală și să decidă și să le aplice penalități și să se miște pentru că în ritmul ăsta nu o să fie gata anul ăsta autostrada darămite în vară”, este de părere Ionuț Ciurea.

Valoarea contractului semnat cu grecii de la Aktor sare de 549,3 milioane de lei, fără TVA. Lucrările la lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda au început în 2015 și ar fi trebuit să fie încheiate în 2016. Cei 24 de kilometri dintre Sântimbru și Aiud sunt singurul tronson lipsă pentru ca șoferii să poată circula doar pe autostrada de la Sibiu la Cluj-Napoca.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide