Va fi sau nu finalizată anul acesta autostrada A10 Sebeș – Turda? Contre între autorități și societatea civilă

Autor: Cristian Agatie 13 oct. 2021 Știri auto

Autostrada A10 Sebeș – Turda se află în centrul unei polemici între conducerea ministerului Transporturilor și asociațiile din domeniul infrastructurii. Tema este simplă: va fi sau nu finalizată anul acesta autostrada A10 Sebeș – Turda?

Intră în Galeria FOTO

Recent instalat la conducerea companiei naționale de drumuri CNAIR, Cristian Pistol a început un tur pe șantierele din țară. După ce a lăudat eforturile celor de la UMB, care lucrează spornic la drumul expres Craiova – Pitești, șeful CNAIR a ajuns la Alba Iulia, unde a vizitat șantierul autostrăzii A10 Sebeș Turda. Cristian Pistol s-a arătat dezamăgit de stadiul lucrărilor, spunând că antreprenorul grec Aktor are întârzieri în trei zone critice şi lipsesc elementele de siguranţă: parapetele median, marcajele şi gardurile de protecţie încă nu au fost montate. Mai mult, șeful de la drumuri a amenințat cu rezilierea contractului.

„Am verificat lucrările la punctele critice pe care le știam deja, și anume km 19, km 26 și km 40, unde avem mari întârzieri. Totodată, pe tot lotul de autostradă există probleme inclusiv din punct de vedere al siguranței circulației: nu avem montat parapete median pe mare parte a lotului, marcajele sunt aproape inexistente, la fel și gardul de protecție împotriva animalelor. Voi fi foarte ferm în a lua anumite decizii, iar dacă antreprenorul nu va reuși să se încadreze în termenele avansate, voi lua în calcul inclusiv varianta rezilierii”, a precizat Cristian Pistol.

Va fi sau nu finalizată anul acesta autostrada A10 Sebeș – Turda? Specialiștii se contrazic

E adevărat că Aktor nu a pornit cu dreptul în acest contract, iar recent a trecut printr-o procedură de reorganizare, dar, potrivit fostului ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, părea să-și fi băgat mințile în cap și să fi accelerat ritmul în cursul acestui an. Cătălin Drulă părea convins că autostrada Sebeș Turda va putea fi inaugurată înainte de finalul anului, conform promisiunilor constructorului. De aceeași părere este și Asociația Pro Infrastructură (API), care spune că șeful CNAIR „și-a flexat mușchii la antreprenorul grec Aktor”.

„Noul șef al CNAIR, Cristian Pistol, și-a flexat vineri mușchii la antreprenorul grec Aktor de pe lotul 2 din Autostrada Sebeș-Turda, amenințând cu rezilierea. Vrem să credem că este doar o declarație nefericită motivată de lupte politice meschine anti-infrastructură și anti-cetățeni, și nu o intenție adevărată care ar fi dezastruoasă acum în prag de inaugurare, la stadiu fizic de peste 90% și după 7 (ȘAPTE!) ani de chin în execuție. Să ne înțelegem: este PERFECT FEZABIL ca lotul de 24,25 km să fie dat în trafic în acest an, în decembrie, cel mai târziu, iar asociația noastră a susținut tot timpul că se poate deschide circulația în 2021, chiar dacă pe un singur sens, pe câteva sute de metri, în zona Oiejdea”, a anunţat API, într-o postare pe Facebook.

Care este stadiul lucrărilor la autostrada A10?

Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 2 al Autostrăzii A10 Sebeş – Turda a fost semnat în 2014 pentru 550 de milioane de lei şi avea termen inițial de finalizare 2016. CNAIR raportează un stadiu fizic de execuţie de 90%, iar cei de la API spun că cei 10% pot fi acoperiți până la finalul anului, „cu puțin chef de muncă”.

„Realitatea: asfalt gata (strat de uzură) pe 21 din 24 de km, marcaje aproximativ 50% (pot fi finalizate în maxim două săptămâni), parapete de protecție instalate pe km întregi și doar câteva puncte critice rămase: o zonă fără balast stabilizat la Teiuș, debleul Oiejdea (unde este deja binder pe un sens) și problema de la Sâncrai (se va rezolva în scurt timp). În mod normal, cu puțin chef de muncă din partea antreprenorului și a oficialilor CNAIR, deschiderea traficului poate fi făcută fără probleme la final de noiembrie, cel mai târziu în primele două săptămâni din decembrie, incluzând aici și procedurile de recepție, mai scriu cei de la API.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide