Via Carpathia: Autostrada Constanța – Gdansk, adusă din nou în discuție de șeful misiunii americane în România

Autor: George Cristea acum 1 an Știri auto

Autostrada Constanța – Gdansk, cunoscută și ca Via Carpathia, este adusă din nou în discuție de șeful misiunii americane în România. Prima menționare a acestui proiect a fost făcută de fostul ambasador SUA la București, Adrian Zuckerman, în urmă cu șase luni.

Intră în Galeria FOTO

Propunerea făcută de Adrian Zuckerman a surprins în octombrie 2020, amintind multora de eșecul contractului cu Bechtel. Proiectul enunțat de ambasadorul american este unul mai vechi, care ar trebui să unească nordul și sudul continentului european în zona estică. Proiectul ar urma să aibă o parte rutieră – Via Carpathia, și una feroviară – Rail-2-Sea.

„Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și a unei căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, declara ambasadorul SUA la București Adrian Zuckerman, în urmă cu lase luni.

Între timp, administrația Statelor Unite ale Americii s-a schimbat, iar discuțiile despre Via Carpathia s-au răcit semnificativ. SUA încă nu au un ambasador numit în România, iar șeful misiunii de la București este Însărcinatul cu afaceri al SUA la București, David Muniz. Întrebat recent despre proiectul de infrastructură propus de Inițiativa celor Trei Mări, David Muniz a răspuns mai degrabă evaziv. Vorbind despre finanțarea proiectului, care în viziunea lui Zuckerman ar fi fost asigurată de partea americană, Muniz a indicat că Uniunea Europeană s-ar putea implica în susținerea acestui coridor strategic.

Via Carpathia: Autostrada Constanța – Gdansk un obiectiv îndepărtat

„Secretarul de Stat Blinken și-a exprimat susținerea pentru aceste proiecte mari de infrastructură. Chiar astăzi (marți, 23 martie – n.red.) am discutat cu ministrul Transporturilor din România despre aceste proiecte. Guvernul român e realmente dedicat relansării lucrărilor de infrastructură, alocând resurse majore. Lucrăm îndeaproape să găsim soluția pentru a demara aceste proiecte, urmează un nou summit al Inițiativei celor Trei Mări. Proiectele trebuie realizate. Există multe fonduri EU pentru coeziune, îmi imaginez că pot fi folosite și acestea. Dar experții trebuie să decidă cum pot fi folosite, posibilitățile există”, a declarat Muniz într-un interviu pentru Economedia.ro.

Via Carpathia are ca obiectiv principal crearea unui coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud. Autostrada va traversa Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia, ca o nouă conexiune de autostradă între nordul și sudul Europei, integrând sistemul de transport al statelor participante. Pe teritoriul României traseul va avea două direcții, una spre portul Constanța, pe ruta Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Făget – Deva – Orăștie – Sibiu – Pitești – București – Constanța – Marea Neagră și alta spre frontiera româno-bulgară la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Herculane – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Vînju Mare – Calafat, cu ramificația proiectului Via Carpathia spre frontiera sudică a Uniunii Europene.




Comentarii
Inchide