Test drive M3 și M4 Competition. Putere la discreție

Autor: Marius Vișan 15 iun. 2021 Test drive

Pentru orice jurnalist auto întâlnirea cu BMW M3 este o sărbătoare, un fel de zi națională, să zicem. Doar că anul acesta cei de la BMW România au decis să pluseze, și au organizat evenimentul de lansare 2 în 1: M3 Sedan și M4 Coupe pe Transilvania Motor Ring. Așa că ziua națională s-a transformat într-o minivacanță.

Am testat M3 Sedan la drum lung, spre Târgu Mureș, iar M4 Coupe pe circuitul Transilvania Motor Ring

Legendarul BMW M3 Sedan, alături de M4 Coupe, au ajuns la o nouă generația, iar ambele sunt disponibile în România doar în specificația Competition. Cea mai practică dintre ele este M3 Sedan, asta datorită celor patru uși, dar nu înseamnă că a devenit cumva mai moale. Dincolo de stilul ciudat pe care îl are partea din față cu grila controversată, această mașină este absolut sublimă.

Intră în GALERIA FOTO

Noua generație BMW M3 și M4 este cea mai puternică de până acum, dar și cea mai versatilă. Veștile bune nu se opresc aici, pentru că în viitorul apropiat va exista și un M3 cu tracțiune integrală, dar și primul M3 Touring din istoria companiei.

Ce au în comun noile M3 și M4 Competition?

Văzute din față sunt foarte asemănătoare datorită grilei uriașe. Cele două variante de caroserie împărtășesc, de asemenea, un acoperiș din plastic armat cu fibră de carbon, spoilerul, difuzorul multi-canal și o pereche de țevi de evacuare cromate pe ambele părți. La ambele modele partea din spate este mai masivă și are un design mai curat, cu cele patru țevi de eșapament încorporate în noul difuzor de carbon, în timp ce capacitatea portbagajului este de 480 de litri pentru M3 și 440 de litri pentru M4.

Din punct de vedere tehnic ambele modele pot să facă aproximativ aceleași lucruri. Pentru că sub capota modelelor M3 și M4 Competition se află motorul twin-turbo pe benzină de 3,0 litri, cu 6 cilindri în linie, ce dezvoltă 510 CP și un cuplu de 650 Nm. Acesta este pus în valoare de o cutie automată cu 8 trepte și propulsie puntea spate. Până în prezent, BMW a folosit o transmisie cu dublu ambreiaj cu șapte trepte, dar inginerii BMW au adaptat complet convertizorul de cuplu ZF și au numit transmisia M Steptronic cu 8 trepte.

Modelele Competition sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,9 secunde, iar accelerația de la 0 la 200 km/h necesită 12,5 secunde. Un sistem de evacuare cu clapete controlate electric, oferă o acustică foarte masculină, să îi spune așa. Evacuarea are clapete care pot fi controlate de un buton separat de pe panoul central sau prin schimbarea modului de conducere. Deci, ce se întâmplă dacă conduceți M3 sau M4 prin oraș în modul Confort și doriți să fiți remarcat? Apăsați acest buton și doriți vă va fi îndeplinită.

În M3 și M4 șoferul poate seta aproape totul în mod individual: caracteristicile șasiului, motorului sau direcției. Frânarea sau tracțiunea pot fi, de asemenea, optimizate separat. Viteza de schimbare a treptelor poate fi ”ascuțită” folosind butonul Drivelogic integrat în maneta schimbătorului. Dacă în setarea de bază transmisia este deja destul de rapidă, cu o apăsare schimbarea treptei este o chestiune de fracțiuni de secundă.

Cum este M3 Competiton la drum lung?

L-am condus pe traseul spre Târgu Mureș, prin Brașov, așa că am văzut cum se comportă atât la drum întins, pe autostradă, cât și pe serpentine. M3 se mișcă foarte bine în general. Da, chiar, poate fi spus că este potrivit pentru utilizarea de zi cu zi. Suspensia M adaptivă standard este fermă, dar nu este extrem de dură. Adaptează permanent amortizoarele de pe fiecare roată la situația de conducere. Direcția ajustează suportul servo la viteza respectivă.

În modul Comfort forțele de direcție sunt destul de reduse, dar modurile Sport și Sport-Plus măresc forțele care controlează direcția și îmbunătățește feedback-ul în volan. În modul Sport, frânele reacționează mai spontan la presiunea pedalei, iar în Comfort le permite să răspundă mai ușor.

Trebuie spus că potențialul său nu poate fi exploatat pe deplin pe drumurile publice, iar apăsările consistente a pedalei de accelerație pot oferi o senzație aproape înspăimântătoare prin modul în care roțile din spate pot mușca în asfalt și împinge mașina înainte.

Chiar dacă are patru uși, în interior totul este amenajat ca pentru motorsport. Există un volan M gros, padele mari de carbon, și opțional, scaune scoică din carbon. Deși la prima vedere păreau foarte incomode, forma lor dând senzația că sunt foarte eficiente doar pe circuit, s-au dovedit a fi confortabile pe distanțe lungi. Ca șofer ai senzația că aceste scaune aproape te îmbrățișează, dar în viraje parcă te prind și te țin ca într-o menghină.

Scaunele tip scoică din M3 aproape te îmbrățișează

Pe volan există două butoane prin care se pot accesa specificațiile presetate. Butonul M1 poate fi o setare călătoriile de zi cu zi, iar M2 pentru exact opusul (curse pe circuit, de exemplu).

Pe șosea, M3 Competition este o combinație de precizie și forță, dar în același timp flexibilitate și ingeniozitate, pe care nu le veți găsi nicăieri altundeva în mașinile care oferă patru locuri ce poate fi folosită ca mașină de zi cu zi.

Este ciudat să vorbim despre confort într-un M3, dar noile transformări au făcut ca mașina să fie într-adevăr relativ confortabilă, deși rigiditatea întregii platforme se poate simți în continuare. Cu toate acestea, utilizarea zilnică nu este deloc o idee rea.

M4 pe circuitul de viteză oferă o precizie chirurgicală

Ceea ce se remarcă în mod deosebit la M4 Coupe Competition este cât de incredibil de manevrabil este acest vehicul. Răspunsul la accelerație este combinat cu o direcție care ofere precizie chirurgicală.

Senzațiile pe care reușește să le transmită sunt impresionate. Accelerația este întotdeauna interesantă și motorul brutal joacă un rol fundamental. Este foarte agresiv și puterea este descărcată către roți cu ​​un entuziasm impresionant care-ți lovește capul pe scaun.

Am fost mulțumit de reacțiile la apăsarea pedalei de accelerație deoarece nu există întârziere, acel ”turbo lag”. De asemenea, cutia de viteze funcționează excelent cu acest motor. Deși nu mai este cu dublu ambreiaj ca la generația anterioară, ci un convertor clasic ZF, schimbările de viteză au loc într-o clipă.

Un M4 trebuie să aibă anvelope pe măsura puterii sale

Suspensiile funcționează excelent, iar partea din spate rămâne lipită de asfalt și este întotdeauna stabilă chiar și atunci când frânăm cu multă intensitate. Mai merită menționat că aderența lui M4 în acest test a fost încredințată anvelopelor Michelin Pilot Sport 4S.

Amortizoarele controlate electronic ale șasiului adaptiv M îmbunătățesc contactul roților cu asfaltul și adaptează tracțiunea în orice situație de conducere. Unitatea de control a sistemului folosește senzori pentru a monitoriza în mod constant mișcările mașinii, condițiile de drum și mișcările volanului.

Aderența punții față, agilitatea generală și precizia direcției sunt impresionante. Cu orice mișcare, chiar și cu un milimetru, a volanului, se simte o schimbare imediată de direcție, dar în același timp nu prea nervoasă.

Prețuri BMW M3 și M4

Vizavi de preț, nu ne rămâne să spunem decât că este pe măsura performanțelor pe care le livrează. M3 Sedan pornește de la 85.323 de euro, iar M4 Coupe de la suma de 85.977 de euro.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Radu Chindriș și Ciprian Mihai


Marius Vișan
Marius Vișan
Marius Vișan a poposit în lumea auto în anul 2015, însă cu jurnalismul online este familiarizat încă din anul 2006 când a început cursurile Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Contactul cu mașinile l-a luat la vârsta de 18 ani, odată cu obținerea permisului auto. Pasiunea ... citește mai mult

Comentarii
Inchide