TEST: Toyota Auris Touring Sports diesel. Pe domol înainte

Publicat: 08 04. 2014, 10:00

DESIGN EXTERIOR, INTERIOR, CARACTER PRACTIC

Anul trecut ne-a prins testând noul Toyota Auris hatchback pe drumurile înzăpezite din România, însă varianta break a avut parte de vreme mai bună, în cadrul testului de prim contact de la Mallorca. Cum era normal, Auris Touring Sports nu a scăpat de testul prin România. Despre cum s-a comportat combi-ul japonez pe drumurile ţării noastre, urmează să vă povestesc în continuare.

Nu o sa insist prea mult pe design, pentru că aici cel mai mult vorbesc imaginile. Voi menţiona totuşi că din punct de vedere vizual, noul Auris Touring Sports face un salt considerabil de la generaţia precedentă, o evoluţie care schimbă în mai bine imaginea gamei Auris, printr-o serie de linii şi unghiuri care te fac să-ţi aminteşti că pe străzi mai circulă şi modele non-germane. Aşa, de dragul diversităţii. Nu lipseşte tenta agresivă, de care se bucură şi noua Corolla, însă care nu ştirbeşte cu nimic din spiritul familist afişat de Auris Touring Sports.

Şi că veni vorba de Corolla, un flashback cu sedanul bestseller ajuns la a 11-a generaţie este imediat activat de creier când te urci într-un Auris Touring Sports. Ce înseamnă asta? O scurtă explicaţie de genul „cum ne-a obişnuit Toyota” ar fi prea superficială, aşă că voi detalia.

Scaunele sunt confortabile, poziţia la volan este comodă, semn că Touring Sports a fost conceput pentru drumuri lungi, din vacanţe, iar aici familistul japonez este la acelaşi nivel cu omologii săi din grupul VAG, cu care este atât de frecvent supus comparaţiei. Vizibilitatea este bună, lucru important la manevrarea prin spaţii strânse, pentru că să nu uităm, vorbim de o maşină lungă de 4.560 mm.

Bordul nu impresionază prin linii îndrăzneţe iar asamblarea putea fi făcută un pic mai conştiincios, la fel cum plasticul ar fi putut fi mult mai moale la atingere. Busuiocul este dres la capitolul finisaje şi printr-o atenţie sporită acordată detaliile, însă per total Toyota nu caută soluţii care să câştige concursuri de frumuseţe în materie de arhitectură a habitaclului, ci pur şi simplu insistă pe durabilitate.

În partea din spate, break-ul îşi arată avantajele pe care le are în faţa hatchback-ului. Bancheta din spate găzduieşte cu uşurinţă trei persoane, care se bucură de suficient spaţiu pentru cap şi picioare, chiar dacă cei din faţă au o înălţime peste medie. Spaţiile de depozitare pot adăposti eficient obiecte de genul telefon/sticle de apă/chei/portofel iar Auris Touring Sports stă bine şi la capitolul portbagaj, unde oferă un volum util de 530 de litri. Iar dacă acesta nu este de ajuns, bancheta din spate se rabatează 2/3 şi formează un plan drept, în continuarea podelei portbagajului.

 

PERFORMANŢE, IMPRESII DE LA VOLAN, PREŢURI ŞI CONCLUZII

Pentru test am avut la dispoziţie un Touring Sports cu motorizarea 1.4D-4D, ceea ce înseamnă că sub capotă lucrează un motor diesel de 1,4 litri, cu patru cilindri şi 90 CP, plus injecţie directă common-rail. Sigur, cei mai mulţi vă veţi întreba, justificat: doar 90 de cai pentru un break? Ei bine, lucrurile nu stau chiar aşa dramatic.

Propulsorului nu i se pot face cereri sportive, pentru că oferă performanţe obişnuite în condiţii normale de exploatare. Cei  Este adevărat, nu am putut umple maşina cu bagaje şi cinci pasageri, caz în care cel mai probabil motorul şi-ar fi arătat limitele.

Zgomotoasă după 2.500 -3.000 rpm, unitatea este temperată de o cutie de viteze manuală cu şase viteze, cu timonerie precisă şi primele trei rapoarte scurte, lucru care se vede la drum lung, unde break-ul îşi atinge potenţialul de confort pentru care a fost creat. Bineînţeles, atât timp cât nu există pretenţii de sportivitate.

Cuplul maxim de 205 Nm este livrat devreme, de la 1.800 rpm până la 2.800, iar datele tehnice oferite de Toyota spun că Auris Touring Sports atinge o viteză maximă de 175 km/h şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 13 secunde. Nimic spectaculos, însă trebuie să recunoaştem că aceste valori nu sunt de interes pentru clientul tipul de model break.

Suspensia este moale, foarte generoasă cu filtrarea gropilor însă plăteşte tribut în viraje, unde ruliul este extrem de pronunţat. Chiar dacă nu eşti în goana după un lucru anume, tot vei resimţi ruliul pe virajele mai strânse, însă fără efecte deranjante. Direcţia este în ton cu atmosfera emanată de maşină – uşoară, foarte reţinută cu feedback-ul şi nu chiar precisă, dar potrivită pentru deplasarea prin oraş.

În ceea ce priveşte economia de combustibil, fişa tehnică specifică negru pe alb valoarea de 4,3 l/100 km pentru consumul mediu teoretic, însă în realitate am avut de-a face un consum mixt de 5,8 l/100 km, o valoare bună având în vedere că maşina a fost condusă atât în mediul urban cât şi în afara acestuia.

Cel mai ieftin Auris Touring Sports cu motorizarea 1.4D-4D vine în echiparea de bază Terra şi este cotat la 18.887 euro. Pentru clienţii mai pretenţioşi, Toyota oferă şi echiparea Luna, cu preţ de pornire de 20.447 euro.

Tot acest mix de care v-am vorbit face din Auris Touring Sports o maşină care te îndeamnă să conduci domol, apoape ca un începător, la o viteză cu 10 km/h mai mică decât limita legală. Ceea ce nu este neapărat un lucru rău, însă din postura de client, trebuie să ştii ce vrei de la maşină şi ce îţi poate oferi aceasta. Iar Auris Touring Sports nu excelează în dinamism, dar poate satisface nevoia de confort şi practicitate, în detrimentul pulsului crescut şi al adrenalinei.