Porsche Panamera Diesel – primul test în România

Autor: Dan Vache acum 9 ani Test in premiera

Iniţial, m-aş fi aşteptat ca un Panamera diesel să fie atât de puternic, încât să fie capabil să tragă după el avionul tractat de Touareg acum câţiva ani. Însă în realitate nu ai nevoie de aşa ceva. Cred că, în continuare, este discutabil şi supus foarte mult subiectivismului desenul caroseriei. Panamera este specială, foarte specială chiar. Trebuie să îţi placă cu adevărat, şi cu adevărat să vrei o limuzină de lux cu totul şi cu totul altfel. Dacă chiar veţi cumpăra una, optaţi pentru o culoare specială şi jante cât mai mari. Spectacolul trebuie să fie complet, nu cred că vreţi să vedeţi cum arată o Panamera cu jante de 18…

La exterior, nimic nu anunţă faptul că sub capotă se află un diesel. Nu există nicio inscripţie, evacuările finale arată identic cu cele de pe S, şi singurul loc în care scrie „diesel” este sub capacul rezervorului de combustibil. Nici la interior nu sunt lucruri care să trădeze motorul de sub capotă. Doar o privire asupra turometrului, a cărui gradaţie roşie începe de la 4.500 rpm, indică prezenţa diesel-ului. Sau, dacă aveţi noroc să vedeţi afişajul computerului de bord care poate indica autonomii de peste 800 km dacă rezervorul este plin, atunci cu siguranţă veţi remarca motorul TDI.

Interiorul Panamerei este o poveste specială, o realizare de excepţie. Este desenat sportiv, spectaculos şi este foarte luxos. Finisarea este ireproşabilă şi, dacă ar fi să ne luăm doar după interioare, Panamera diesel îşi merită preţul de 90.000 de euro standard. Cele patru scaune individuale sunt confortabile, iar spaţiul din jurul lor este mai mare decât cel pe care îl ai într-un CLS. Tot comparativ, scaunele cele mai scumpe din Panamera nu sunt la fel de confortabile precum scaunele dintr-un Clasa S sau A8. Însă sunt foarte sportive, cu o susţinere laterală ca în manuale. Plus că arată fantastic.

Fără să se complice, Porsche a montat sub capota lui Panamera diesel TDI-ul de trei litri cu 250 CP şi 550 Nm, cuplat transmisiei Tiptronic S cu opt rapoarte. Adică aceeaşi transmisie ZF folosită şi de Audi sau BMW. Sau Cayenne. Diferenţa dintre Cayenne diesel şi Panamera diesel este de 5 CP în minus pentru SUV. Oricine se va urca la volanul unei Panamera, va avea aşteptări sportive la cel mai înalt nivel şi s-ar putea gândi că 250 CP sunt insuficienţi. Total greşit.

Panamera diesel este cea mai dinamică limuzină cu motor diesel de trei litri pe care am condus-o. Direcţia este perfectă – demultiplicarea este scurtă, are un feedback ideal şi te ajută să înscrii maşina pe traiectoria dorită cu o precizie demnă de un 911. Nici măcar BMW nu oferă o direcţie atât de bună pe 5 sau 7. Maşina de test este echipată cu PASM şi, mai mult, poate primi şi suspensie pneumatică. Cred că aceasta este soluţia perfectă: PASM plus suspensia pneumatică; dar, chiar echipată doar cu PASM, Panamera este din nou o maşină surprinzătoare. Diferenţa dintre modul Confort şi Sport Plus este uriaşă şi, chiar şi echipată cu jante de 19, Panamera poate fi un Porsche confortabil. Strict legat de confort, Panamera diesel este mai confortabilă decât orice Porsche, dar nu îţi va bucura spatele cu un tratament ca în CLS sau S.

3.0 TDI are un răspuns mai bun decât în orice Audi. Iar de acest lucru îţi dai seama când vezi cu cât rulezi şi cât de repede câştigi viteză. Pentru că, altfel, sunetul motorului nu există. Nici A8 nu are o antifonare atât de reuşită a lui 3.0 TDI. Doar pe loc se aude un mic zgomot de diesel şi peste 3.500 rpm. Altfel, sunetul de sub capotă este aproape inexistent şi, când apare, l-aş compara mai degrabă cu un sunet de V6 aspirat decât cu cel al unui propulsor diesel. Transmisia în opt trepte face minuni. La 130 km/h, ai 1.900 rpm.

Peste încă o mie de turaţii pe minut, Panamera diesel rulează cu 200 km/h. Doar un mic zgomot la vânt şi de rulare din pricina anvelopelor sunt sesizabile în interior. Sportivitatea este accentuată mult de PASM pe modurile Sport, dar şi în modul Confort maşina dă impresia că are mult mai multe resurse decât puterea şi cuplul declarate oficial. Viteza maximă se opreşte însă la 242 km/h. Alte performanţe notabile ale acestui 3.0 TDI cu tracţiune spate, direcţie, suspensii şi frâne de Porsche sunt: 0 – 100 km/h 6,8 secunde, 0 – 160 km/h 16,8 secunde, 0 – 200 km/h 30,4 sec şi 0 – 1.000 metri în 27,3 secunde.

Consumul este impresionant. Am reuşit o medie de 6,8 litri consumaţi pentru 100 km parcurşi, în condiţiile în care 6,5 este valoarea anunţată oficial. În oraş, maşina poate consuma lejer sub 10, iar în afara lui, chiar şi sub şase. Performanţele foarte bune de consum pot fi realizate şi fără a te abţine de la un stil de conducere sportiv, deoarece şasiul maşinii permite rularea cu viteze ridicate în regim constant, chiar dacă pe drum apar şi virajele. Ruliul este inexistent, chiar şi la schimbări de bandă la 150 km/h, iar ţinuta de drum este neutră pe virajele abordate rapid, în ciuda tracţiunii spate.

Panamera diesel este dovada că nu puterea contează, ci felul cum este pusă în evidenţă de restul maşinii. În plus, reprezintă dovada că motoarele Audi pot fi extrem de sportive, dacă sunt montate pe o maşină cu tracţiune spate…

Pagini: 1 2



Comentarii
Inchide