Am testat noile tehnologii SKYACTIV Mazda

Invitaţi la workshop-ul Mazda susţinut în Spania, am avut ocazia de a testa pe circuit 4 prototipuri Mazda6 dotate cu noile tehnologii SKYACTIV, ce implică o nouă generaţie de motoare, transmisii, caroserii şi şasiuri. Iată detaliile despre Mazda SKYACTIV.

Am testat noile tehnologii SKYACTIV Mazda Am testat noile tehnologii SKYACTIV Mazda

Pentru început, am asistat la câteva seminarii care ne-au pus în temă cu noile tehnologii SKYACTIV, ca apoi să testăm patru prototipuri Mazda6 pe circuitul din Palma de Mallorca. Mazda a construit special aceste 4 prototipuri cu caroserii de Mazda6 pentru a ne arăta care sunt avantajele noilor şasiuri, noilor motoare şi noilor transmisii SKYACTIV.

Pe circuitul cu multe curbe şi linii drepte am înţeles cel mai bine ce îmbunătăţiri aduc noile tehnologii SKYACTIV, iar acest lucru nu ne face decât să spunem că inginerii Mazda au progresat extrem de mult. Primul model care va beneficia în totalitate de această tehnologie va fi noul crossover Mazda CX-5, plănuit pentru lansare în primăvara lui 2012. Însă, până atunci, câteva dintre modelele actuale (Mazda2 VE, Mazda3) vor beneficia chiar de anul acesta de unele dintre noile tehnologii SKYACTIV.

Iată mai jos câteva cuvinte despre fiecare tehnologie SKYACTIV în parte:

Motorul pe benzină SKYACTIV-G

Noua generaţie de motoare pe benzină SKYACTIV-G vine cu o serie de îmbunătăţiri care duc la reducerea cu 15% a consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2 (comparativ cu motorul 2.0 litri MZR), dar şi la o masă redusă cu 10%.

Inginerii de la Mazda au făcut extrem de mari progrese în ce priveşte noul motor pe benzină SKYACTIV-G, reuşind să scoată un raport de compresie de 14:1. Destul de mult, am putea spune, dacă ar fi să îl comparăm cu cel de 10:1 al motorului VW 1.4 TSI, cel de 11:1 de pe Mazda 2.0 DISI MZR sau 12,5:1 al lui Ferrari 458 Italia.

Un raport de compresie ridicat duce, de obicei, la arderi anormale şi detonaţii nedorite (autoaprindere), ceea ce înseamnă mai multe uzuri şi un consum de combustibil mai mare. Mazda a trecut peste aceste probleme prin reducerea cantităţii şi presiunii gazelor fierbinţi reziduale din camera de ardere. Au fost prelungite galeriile de evacuare cu scopul de a preveni ca gazele fierbinţi evacuate să reintre în camera de ardere, astfel motorul păstrându-şi o temperatură optimă.

Fiecare componentă a noului motor SKYACTIV-G este nouă. Pistoanele sunt acum mai uşoare şi mai mici cu 20%, iar acest lucru duce la o reducere cu 15% a consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2. De asemenea, arborele cotit şi bielele au fost modificate, masa lor scăzând.

Folosind distribuţia secvenţiala a supapelor de admisie şi evacuare, inginerii de la Mazda au reuşit să reducă pierderile prin pompaj cu 20%, în timp ce eficienţa motorului a fost crescută, fluxul de aer optimizat contribuind la îmbunătăţirea cuplului la turaţii mici.

În practică, modelul Mazda6 dotat cu acest motor mi s-a părut foarte silenţios, iar cuplul la turaţii mici era foarte bun, maşina având resurse mai bune de putere decât motorul pe benzină convenţional. Astfel, reprizele sunt foarte bune, iar răspunsul la apăsarea pedalei de acceleraţie este mai prompt.

Motorul diesel SKYACTIV-D

Spre deosebire de motorul pe benzină, care are nevoie de un raport de compresie cât mai mare, motorul diesel are nevoie de unul cât mai mic. În general, un diesel convenţional are o compresie între 16:1 şi 18:1, dar prin sistemul SKYACTIV-D s-a reuşit coborârea acestuia până la 14:1, astfel optimizându-se timpul de combustie, precum şi omogenitatea amestecului de aer şi combustibil. În plus, energia obţinută din combustibil este utilizată mai eficient, iar arderea este mai curată, astfel motorul îndeplinind standardele Euro6.

La noul motor diesel Skyactiv-D, blocul motor, arborele cotit şi pistoanel au fost reproiectate, cântărind cu 10% mai puţin. Motorul dispune de un turbocompresor în două trepte, care ajută la reducerea emisiilor de dioxid de carbon, acestea coborând sub limita de 130 g/km.

Chiar dacă în testele de circuit nu am avut cum să verificăm consumul mai scăzut, impresiile lăsate de acest nou diesel au fost dintre cele mai bune. Cuplul motor era excelent la turaţiile foarte mici, astfel că atât în accelerare, cât şi în cazul reprizelor, maşina reacţiona foarte prompt. De asemenea, am mai remarcat un nivel foarte scăzut al vibraţiilor şi zgomotului.

Transmisia automată SKYACTIV-DRIVE

Această nouă cutie de viteze SKYACTIV-DRIVE va fi disponibilă pe toate modelele care vor adopta această nouă tehnologie, şi pentru prima dată va fi disponibilă pe un motor diesel. Noua cutie de viteze combină beneficiile cutiei automate cu cele oferite de cutiile cu dublu ambreiaj şi cele CVT. Treptele se schimbă rapid şi lin, reducând astfel consumul de combustibil.

Totuşi, mult mai important a fost comportamentul cutiei în conducere, unde am remarcat timpii scăzuţi de schimbare a treptelor, resursele motorului fiind exploatate astfel foarte eficient. În regim sportiv, schimbările de trepte se realizează la o turaţie foarte înaltă, asigurând un comportament sportiv, dar într-un regim normal cutia se adaptează foarte rapid, privilegiind un stil calm şi economic.

Transmisia manuală SKYACTIV-MT

Greutatea cutiei manuale de viteze a fost redusă cu 7 până la 16%, în funcţie de model. Mazda a avut în vedere fiecare componentă pentru a vedea ce poate fi îmbunătăţit şi unde se poate reduce din greutate. Inginerii de la Mazda au schimbat designul şi arhitectura cutiei şi au obţinut o cursă mai scurtă a schimbătorului de viteze. Toate schimbările aduse cutiei manuale cu 6 trepte se simt şi în realitate, maneta având o precizie foarte bună, fiind extrem de uşor de operat şi având o precizie exemplară.

Caroseria SKYACTIV

Noua caroserie SKYACTIV va fi cu 8% mai uşoară decât cea curentă şi cu 30% mai rigidă. Mazda a reuşit să reducă greutatea totală a caroseriei doar prin reproiectare, şi nu prin folosirea materialelor scumpe, precum aluminiul sau fibra de carbon. Folosirea metalelor rezistente, a sudurilor şi adezivurilor speciale, care nu numai că reduc din greutate, dar îmbunătăţesc şi rezultatele la crash test.

Din fericire, noi nu am "testat" rezistenţa caroseriei SKYACTIV în evenimente nedorite, dar am remarcat un comportament foarte bun al maşinii la manevrele bruşte, semn al unei rigidităţi exemplare.

Şasiul SKYACTIV

Şasiul SKYACTIV a dispus de o reducre cu 14% a greutăţii, dar şi o creştere a rigidităţii şi o îmbunătăţire a confortului la drum. Astfel maşina are un comportament mai sportiv, o manevrabilitate mai bună şi este mai confortabilă. În urma reexaminării geometriei suspensiei, inginerii au reuşit să ofere un feeling agil şi stabil la orice viteză., asemănător modelului sportiv Mazda MX-5. Arhitectura suspensiei din spate a fost schimbată, ducând la îmbunătăţirea performanţelor la frânare şi la amortizarea cât mai bună a denivelărilor.

Prin urmare, inginerii Mazda au reuşit, optimizând diverse subansamble şi componente ale maşinii, să obţină rezultate foarte bune, reunite sub această nouă titulatură SKYACTIV. Fără a fi vorba despre idei revoluţionare din punct de vedere tehnic, modificările aduse atât motoarelor şi transmisiilor, cât şi caroseriilor şi componentelor trenului de rulare şi suspensiilor, au un efect major în practică.

Prin SKYACTIV, cei de la Mazda au reuşit să le confere maşinilor un comportament rutier mai sigur şi, în unele cazuri, mai sportiv, dar şi să reducă suficient de mult nivelul poluării, fără ca asta să însemne investiţii foarte scumpe. Prin urmare, aşteptăm cu foarte mare curiozitate noul SUV Mazda CX-5, primul model care va beneficia de toate beneficiile Mazda SKYACTIV, după ce testarea prototipurilor Mazda6 SKYACTIV pe circuit ne-a convins.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.