Nu doar altfel: DS5 vs. Veloster vs. CLS Shooting Brake vs. Evoque

Publicat: 06 08. 2013, 11:00

Orice artist, pe lângă faimă şi avere, doreşte prin operele sale să provoace anumite efecte publicului. Oamenii să rămână vrăjiţi. Să simtă senzaţii controversate. Să fie uimiţi. Să înnebunească de patimă.

Ei bine, nu doar pictorii sau fotografii sau alţii care se ocupă cu artele vizuale au în vedere aceste lucruri, ci şi designerii auto. O, da, nici nu vă închipuiţi munca titanică pe care o depun cohorte întregi de specialişti pentru obţinerea acelei sclipiri pe care o vânează orice agent de vânzări în ochii potenţialului cumpărător: ”O vreau! E exact maşina pe care mi-o doresc! Viaţa mea nu e completă fără EA!”.

Fără provocări, am conduce doar maşini. Iluziile ne caracterizează…

Însă într-o lume a globalizării, în care se aude vehement acuza că multe maşini seamănă prea mult între ele şi nu se diferenţiază suficient, ce e de făcut? Simplu: te reinventezi. Rişti şi îi oferi cumpărătorului mofturos o viziune nebănuită. Şi, chiar dacă rezultatele comerciale te-ar putea dezamăgi, ai certitudinea originalităţii, care contează extraordinar de mult în ecuaţia imaginii de marcă.

Credea cineva că un break poate fi pur şi simplu frumos? Au fost încercări până acum, unele chiar interesante, dar numai când noul Mercedes-Benz CLS Shooting Brake mi s-a înfăţişat în faţa ochilor am exclamat ”ăsta DA break frumos!”. Aşa cum, la vremea lui, CLS-ul a făcut ravagii prin stilul fresh şi foarte elegant de coupe-cu-patru-uşi, la fel se întâmplă acum cu această sculptură majestuoasă, cu o siluetă perfectă şi care denotă bun gust aristocratic.

Majestuos, CLS Shooting Break pluteşte pe şosele cu bun gust, ca un vas luxos de croazieră

E clar, o doreşti pentru cum arată, nimic altceva nemaifiind relevant. Dar nu e chiar aşa, pentru că acest CLS Shooting Brake are un portbagaj uimitor de mare: 590 de litri. Şi frumos, şi bun la casa omului… dacă bărbatul perfect rămâne un mit, uite că breakul perfect a devenit realitate!

Dar nu orice maşină e capabilă să facă publicul să aplaude frenetic la unison. Citroen DS5, de exemplu, provoacă multe controverse prin originalitatea sa. E un crossover stilat cu tuşe de monovolum? Sau se vrea un birou mobil cu influenţe aviatice? Ori atacă, pur şi simplu, berlinele premium convenţinale printr-un aspect de-a dreptul psihedelic în mediul potrivit?

DS5 e un indicativ prea sec pentru ce reprezintă noua creaţie a francezilor de la Citroen

DS5 e o maşină provocatoare în primul rând la nivel mental, iar apoi la nivel de detaliu. Parcă e un creuzet al imaginaţiei şi, totodată, frustrărilor designerilor francezi, care ne-au gratulat în ultimii ani cu nişte concepte uneori fabuloase, dar niciodată puse în practică. E greu să te obişnuieşti cu maşina din punct de vedere vizual, dar poate chiar ăsta e farmecul ei.

Jantele arată senzaţional, baghetele cromate de pe aripile faţă sunt total surprinzătoare, tapiţeria din piele are un model aproape fascinant, iar butoanele elegante, plasate pe tunelul central dintre scaune şi, simetric, pe plafon, creează o ambianţă unică. E o complexitate ravisantă, tulburată pe alocuri doar de unele plastice fără legătură cu termenul premium.

Însă nu e un compromis aşa mare, câtă vreme DS5 demonstrează şi un caracter practic foarte bun, pe care îl omiţi din cauza considerentelor estetice. Şi mai e un lucru: DS5 e incomparabil. Serios, chiar nu se poate spune că această maşină aparţine vreunui segment sau că are vreun rival cât de cât direct. Iar asta e o carte de vizită excelentă pentru amatorii de originalitate, nu-i aşa?

În schimb, Hyundai Veloster te face să ridici din umeri: ”ce are aşa de special?!”. Designul de hatch nevrotic foarte compact nu te dă neapărat pe spate, ba chiar te poţi lega de stopurile curioase sau de hayonul făcut parcă în glumă. Interiorul dominat de ”V”-uri degajă o atmosferă tinerească şi destul de agresivă, dar nu e clar din prima care e cireaşa de pe tort în cazul modelului coreean.

Veloster, ”puştanul” care nu surprinde la prima vedere, dar are un atu interesant

Care e factorul intrigant? Simplu: asimetria. Privit din stânga, Veloster e un hatch-coupe rasat şi care aminteşte vag de o Honda CRX a anilor ’90. Privit din dreapta, modelul Hyundai îţi dezvăluie, nu chiar de la prima privire, o a doua portieră, cu mânerul disimulat în partea de sus.

Adică are trei portiere, una pe stânga şi două pe dreapta. De ce? ”De ce nu?” pare să fie răspunsul de-a dreptul tupeist al lui Veloster. În loc să se concentreze pe o formă cu un magnetism aparte sau, dimpotrivă, pe un aspect ieşit din canoane, designerii au preferat să atragă atenţia printr-un mic artificiu… psiho: căutarea unui răspuns logic accentuează ideea ilogică. Şi uite aşa reuşeşte Veloster să se diferenţieze în felul său de un sexy Astra GTC sau de nervosul Scirocco, coreeanul devenind chiar simpatic.

”Simpatic”, însă, nu are ce să caute în descrierea vedetei momentului: Range Rover Evoque. SUV-ul coupe datorită căruia vânzările Land Rover au explodat pur şi simplu. Nici nu e de mirare, din moment ce Evoque are o legătură foarte strânsă cu Victoria. Soţia megastarului Bekham şi fosta Posh din trupa Spice Girls. Nume intrate deja in biblia evlavioşilor care se închină zeului FASHION… Până şi BMW X6 sau, dimpotrivă, Nissan Juke sunt eclipsaţi de RR Evoque, un pas foarte îndrăzneţ în reinventarea unui brand devenit iconic pentru cu totul altceva.

Noul Adonis al amatorilor de fashion, Evoque reinventează o imagine aristocrată

Evoque mai are un merit: reuşeşte cel mai bine să evoce caracteristicile a două domenii diferite. Decadenţa şi sportivitatea pe care le inspiră coupe-urile, dar şi forţa şi succesul financiar al puternicului curent al SUV-urilor. Cumva, designerii au reuşit să transpună aceste idei atât în aspectul exterior, cât şi în habitaclul demn de terminologia premium.

Chiar dacă, la drept vorbind, căutarea celei mai bune combinaţii între coupe-uri şi SUV-uri mai poate continua, Evoque este cel mai bun compromis în acest moment. Magnetismul lui e pur şi simplu puternic, indiferent de argumentele pragmatice sau de încercările concurenţei de a-l contracara. Aştept curios o ediţie specială dedicată reginei Angliei. Ar fi interesant, nu?

CLS Shooting Brake, DS5, Veloster, Evoque. Exemple elocvente că lumea auto e vie, pasională, plină de iluzii şi în căutarea zbuciumată a perfecţiunii. Dar nu sacrificând considerentele financiare pe altarul exclusivităţii dedicate câtorva norocoşi. Deci iată că se poate: şi unice, şi accesibile. Nu ne rămâne decât să aşteptăm următoarele provocări. Idei, cineva?

MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR. 99 (MARTIE 2013)