Revoluţia downsizing: Ford 1.0 EcoBoost şi Lancia TwinAir

Autor: Oraan Mărculescu 22 iun. 2012 Teste speciale

În teorie, lucrurile par minunate pentru moda downsizing. Lancia Ypsilon cu motorul TwinAir de 85 CP anunţă un consum mediu de 4,1 litri/100 km şi emisii CO2 de 97 g/km, ceea ce rivalizează cu micul diesel 1.3 JTD (3,8 litri/100 km şi emisii CO2 de 99 g/km).

La fel, şi Ford Focus 1.0 EcoBoost de 125 CP se laudă cu un consum de numai 5,0 litri/100 km şi emisii CO2 de 114 g/km – cu doar 0,2 litri/100 km mai mult decât 1.0 EcoBoost de 100 CP şi aproape de nivelul TDCi-ului de 1,6 litri şi 115 CP (4,5 litri/100 km şi 117 g/km CO2).

TwinAir-ul si EcoBoost-ul au consumuri reale mai mari cu 2 litri/100 km decat in teorie

În practică, însă, lucrurile nu sunt aşa de roze. În condiţile unui stil de condus cât de cât reţinut, în ambele cazuri consumul mediu este mai mare cu aproape 2 litri/100 km, doar în cazul traficului urban lucrurile stând destul de bine, datorită echipării ambelor motoare cu sisteme automate de start/stop, la staţionarea în trafic aglomerat sau la semafor. Astfel, este posibilă obţinerea unor valori de circa 7 litri/100 km în regim urban, ba chiar şi mai mici, dacă eşti grijuliu cu acceleraţia.

În general, aceste motoraşe au un alt efect asupra celui de la volan: nu te fac să adopţi un stil calm de conducere, ci unul alert – ba chiar agresiv, în cazul TwinAir-ului italian. Chiar dacă nu te grăbeşti, zgomotul şi vivacitatea micului turbo de pe Ypsilon te transpun aproape de fiecare dată în postura de mic pilot şi parcă vrei să scoţi untul din maşină la fiecare acceleraţie.

În cazul lui Focus EcoBoost, lucrurile nu sunt la fel de pregnante, dar impresia de forţă pe care ţi-o comunică micul turbo de 1,0 litri n-are cum să te lase indiferent sau calm, aşa încât, de cele mai multe ori, eşti tentat să-ţi scoţi la iveală latura de „aghiuţă-pilot”, în ciuda protestelor nevestei.

În realitate, ţinând seama de implicaţiile factorilor psihologici mai sus menţionaţi, TwinAir-ul şi EcoBoost-ul nu prea aplică principiul downsizing şi în domeniul consumului, decât dacă reuşeşti, ca şofer, să-ţi cenzurezi pornirile războinice – ceva mai uşor de făcut în Focus, dar aproape imposibil în cazul TwinAir-ului…

Practic, ingineril s-au temut mai mult de cei care ar fi criticat motoarele pentru lipsa de putere decât de cei care vor un consum comparabil cu al motoarelor diesel. Iar rezultatul înseamnă un nivel de peformanţe dinamice peste aşteptări, pentru ambele motoare TwinAir şi EcoBoost, dar valori de consum care nu rup gura târgului decât pe hârtie, în realitatea de zi cu zi fiind doar normale.

Modelele cu motoare downsizing nu au preturi prea mici, fiind pentru cei relativ pretentiosi

Astfel că şi politica de preţuri reflectă mai mult feelingul pe care ţi-l conferă moda downsizing şi tehnologia mai complexă folosită, în detrimentul consumului mult mai mic promis de cifrele de pe hârtie.

În condiţiile aceluiaşi nivel de echipare intermediară Gold, Lancia Ypsilon TwinAir este mai scumpă cu 1.200 euro decât varianta cu motorul convenţional de 1,2 litri şi 69 CP, diferenţă justificată de comportamentul dinamic mai bun şi de ambianţa mai antrenantă, deşi consumul nu e simţitor mai redus. Dieselul, însă, rămâne o relativă ameninţare: e cu doar 1.300 euro mai scump, fiind avantajat de consum şi de un comportament clar mai bun în condiţii de încărcare maximă.

În cazul lui Focus EcoBoost, versiunea de 125 CP este cu doar 600 euro mai scumpă decât cea de 100 CP, în condiţiile în care se diferenţiază nu doar prin puterea mai mare şi răspunsul mai bun al motorului, ci şi printr-o cutie de viteze cu 6 trepte în loc de 5, dar şi prin prezenţa sistemului Start Stop, de un real ajutor în traficul aglomerat urban.

Cine vrea mai multă peformanţă, s-ar putea să fie tentat mai mult de motorul turbo mai mare, de 1,6 litri şi 150 CP, cu doar 950 euro mai scump, iar cine vrea o economie mai bună de combustibil trebuie să plătească doar 1.200 euro în plus pentru dieselul 1.6 TDCi de 115 CP.

Pentru moment, realist vorbind, nici TwinAir-ul de 85 CP, nici EcoBoost-ul de 125 CP nu au argumente aşa de puternice în faţa alternativelor convenţionale, mai ales diesel. Rămân, însă, convingătoare la nivelul aşteptărilor: mai performante şi mai plăcute decât ai crede, cu plusuri mai multe decât minusuri. Iar, dacă ne gândim că atât taxele şi impozitele legate de poluare şi cilindree, cât şi preţurile la combustibili sunt într-o creştere constantă, motoarele downsizing devin din ce în ce mai atractive.

TwinAir si EcoBoost au castigat meritat titlurile de Motorul Anului in 2011, respectiv 2012

Sincer, atât în cazul lui TwinAir, cât şi al lui EcoBoost consider că premiile „Motorul Anului” au fost meritate pe deplin. Atâta doar că, trecând peste euforia surprizelor ţinând de comportamentul vivace, potenţialii clienţi ar fi bine să-şi cântărească bine nevoile reale, pentru că, altfel, ajungem la parafrazarea unei alte binecunoscute zicale româneşti: „socoteala din showroom nu se potriveşte cu cea de pe şosea”.

Adică moda motoarelor downsizing are viitor, dar, deocamdată, e o nişă pentru cei care acceptă unele compromisuri.

Pagini: 1 2 3

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide