Care este viteza minimă pe Autostradă și Drumuri Expres? Titi Aur: Există o regulă simplă, dar sigură!

Autor: Radu Țuțulan 27 aug. 2023 Știri auto

Toți șoferii știu că există limite maxime de viteză, însă puțini știu care este viteza minimă pe autostradă  și drumuri expres și nici ce poți păți dacă mergi prea încet.

Viteza maximă cu care se poate circula pe o autostradă în România este de 130 km/h. Aceasta este indică pe panouri mari, la toate intrările pe acest tip de drum.

Însă, niciun anunț nu specifică viteza minimă de deplasare. De aceea, șoferii trebuie să fie atenți la acest detaliu, care este specificat în legislația rutieră.

Care este viteza minimă pe Autostradă și Drumuri Expres

Pe drumurile de mare viteză, fie că sunt autostrăzi sau expres, este interzis accesul vehiculelor care nu pot depăși un anumit prag de viteză.

Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisa circulația […] vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h”, scrie în legea care reglementează circulația pe drumurile publice, la Art. 74, alin. 1.

Dar, această limitare nu înseamnă că 50 km/h este viteza minimă de deplasare. Ci este doar o limitare a accesului față de vehicule lente:

  • tractoare
  • moped
  • mașini cu cilindree mică

Practic, nu există o viteză minimă de deplasare pe autostradă sau drumuri expres. Ceea ce înseamnă că un șofer, care conduce, de exemplu, o Skoda Octavia, poate circula chiar și cu 20 km/h.

Ce pățești dacă mergi prea încet

Cu toate că legislația rutieră nu sancționează, riscurile la care se expun șoferii foarte lenți sunt mari pe drumurile de viteză.

Pe autostradă, de exemplu, unde poți merge cu 130 km/h, nu te aștepți să întâlnești o mașină care merge cu 30-50  km/h.

Și au fost destule cazuri în care șoferii lenți au intrat pe banda 2 (de depășire) și au fost izbiți în spate de altă mașină care venea cu viteză.

De aceea, indicat este să circuli cu o viteză adaptată condițiilor de trafic. Iar viteza minimă pe autostradă și drum expres, când drumul e uscat și vizibilitatea bună, să nu fie mai mică de 80-90 km/h. Astfel, nici nu îi vei încurca pe alții, nici nu vei risca să fii tamponat în spate.

Titi Aur: Există o regulă simplă, dar sigură

Multiplu campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur a explicat pentru ProMotor că nu există nicăieri în Europa o limită minimă de viteză pe autostradă sau pe drumurile expres. Doar în unele cazuri sunt benzi pe care nu ai voie să mergi cu mai puțin de 80-100 km/h, dar asta în special în Germania.

În România, eu am un mare stres când intru pe autostradă, pentru că nu am pe unde sa circul corect. Pe banda 1 am camioane și diverse mașini mici care merg cu 80-90 km/h. Regulamentar! Când trec pe banda 2, ca să le depășesc, vin teribiliștii cu 170-200 km/h din spate, îmi dau flash-uri, se lipesc de mine, mă șicanează, mă claxonează, chiar dacă eu nu am unde să mă dau. Și uite de asta, în România, avem câte 1 mort la fiecare 20 km de autostradă, față de Franța de exemplu, care are un mort la fiecare 90 km”, a spus Titi Aur.

Marele campion de raliuri a mai explicat că, dacă ar face o medie a vitezei cu care se circulă pe autostradă, din propria experiență, pe banda 1 ar fi 90 km/h, iar pe banda 2 ar depăși 150-160 km/h.

Și, pentru a te pune la adăpost, fără să încurci circulația și fără să riști să fii amendat sau lovit din spate, poți aplica o regulă simplă, dar foarte eficientă.

Viteza cea mai sigură e cea cu care se deplasează coloana. Dacă tu mergi mai încet decât merge toată lumea, în jurul tău va fi un punct de risc. Dacă tu mergi cu 60 km/h când toți au 90-100 km/h, cei din spate se vor enerva, vor face tot felul de manevre periculoase ca să te depășească. Așa că, cel mai bine e să mergi cu viteza cu care merge coloana”, a explicat Titi Aur pentru ProMotor.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide