Cum se folosește corect un kit de pană ca să nu rămâi cu mașina pe marginea drumului

Autor: George Cristea acum 2 săptămâni Utile

O pană de cauciuc este cu siguranță un moment neplăcut, mai ales dacă nu ai o roată de rezervă ci doar un kit de pană. Iată cum se folosește corect un kit de pană pentru a nu rămâne cu mașina pe marginea drumului.

Intră în Galeria FOTO

Anvelopele din ce în ce mai performante și suprafețele carosabile moderne au făcut ca penele de cauciuc să devină relativ rare. Tocmai de aceea, producătorii oferă din ce în ce mai rar o roată de rezervă. În locul acesteia, în portbagaj se găsește un „kit de pană”, care, teoretic, conține tot ce ai nevoie pentru a depana o pană de cauciuc.

Nu orice pană de cauciuc poate fi rezolvată cu ajutorul unui kit de pană, așa că depinde și de norocul tău. Dacă ai luat un cui sau ai o pierdere minoră de aer, poți scăpa ușor cu un kit de pană. Dacă, în schimb, ai o gaură mai mare, ești la mâna serviciilor de asistență rutieră.

Ce este un kit de pană și ce trebuie să conțină?

Acum 30 de ani, un „kit de pană” conținea două leviere, un dispozitiv pentru vulcanizat și petice pentru repararea camerelor (o chestie care a dispărut de pe mașinile moderne, dar încă mai este folosită în cazul bicicletelor). O pană de cauciuc era „doar pentru bărbați” – aveai nevoie de cunoștințe, dar și de ceva forță fizică și chiar greutate pentru a putea scoate cauciucul de pe jantă pentru a avea acces la camera înțepată.

Astăzi, kit de pană înseamnă de regulă un compresor și un tub cu o substanță de etanșare, plus un set de mănuși de unică folosință. Substanța de etanșare trebuie introdusă în anvelopă, după care compresorul va asigura presiunea necesară pentru a putea continua călătoria. Asta dacă ești norocos și anvelopa „ține aerul” după ce substanța de etanșare și-a făcut datoria.

În orice caz, chiar și când lucrurile merg perfect și ești gata de drum, trebuie să știi că o astfel de reparație este doar o soluție temporară. Trebuie să ajungi cât mai repede la o vulcanizare pentru o soluție permanentă. Aici ai putea să ai o altă surpriză neplăcută. Multe vulcanizări refuză să repare o roată în care s-a introdus substanță de etanșare. Asta deoarece curățarea substanței de etanșare din anvelopă necesită mult timp. Poți avea succes la vulcanizările mai mici, de cartier.

Cum se folosește corect un kit de pană?

Nu orice pană poate fi reparată cu substanța de etanșare. Dacă anvelopa are o tăietură semnificativ de mare, sau dacă aceasta este pe flancul anvelopei, nici nu are sens să încerci: sună un prieten sau serviciul de asistență rutieră. La fel, dacă pana a fost provocată de o deformarea a jantei – nicio substanță de etanșare nu te va putea ajuta în acest caz.

În funcție de tipul compresorului din kitul de pană, recipientul cu substanța de etanșare va trebui conectat la valva anvelopei sau la compresor. Dacă nu ești sigur, verifică în instrucțiunile de utilizare ale kitului de pană sau în manualul mașinii. Dacă tubul cu substanță de etanșare este sub presiune, acesta va asigura dintr-un pas atât distribuirea spumei de etanșare, dar și umflarea relativă a anvelopei. Compresorul va fi folosit pentru a aduce anvelopa la presiunea specificată de producător.

Încă din faza de umflare îți vei da seama dacă reparația are șanse de succes. Dacă substanța de etanșare iese din anvelopă prin zona în care a fost înțepată, e cazul să te gândești la alte soluții. Dacă roata ține însă presiunea, ține cont că în multe cazuri se recomandă să conduci câțiva kilometri pentru ca substanța de etanșare să se poată distribui uniform în interiorul anvelopei. Oprește-te într-un loc sigur și verifică din nou presiunea – dacă este cazul mai umflă roata.

Dacă roata pierde în continuare aer, ține cont că poate fi periculos să conduci mulă vreme în aceste condiții. Din fericire, producătorii vor putea oferi în curând anvelope fără aer, astfel că penele de cauciuc vor rămâne doar în amintirile părinților.



Comentarii
Inchide