Frânarea regenerativă: Ce este și cum funcționează

Autor: George Cristea acum 2 luni Utile

Frânarea regenerativă permite recuperarea energiei cinetice pierdute de mașină în momentul frânării și convertirea acesteia în energie electrică. Aceasta poate fi stocată în baterie sau folosită pentru alimentarea consumatorilor de la bord.

Intră în Galeria FOTO

La o mașină cu motor termic, apăsarea pedalei de frână va duce la presarea plăcuțelor de frână pe discuri. Frecarea rezultată va încetini mașina și va genera căldură. În plus, materialele de fricțiune (discuri și plăcuțe de frână) se vor uza.

Frânarea regenerativă este o metodă de a recupera o parte din energia pierdută prin frecare și de a o folosi pentru încărcarea bateriei. La o mașină normală, frânarea este o risipă de energie dar, la o mașină cu frânare regenerativă, o parte din energie poate fi refolosită.

Frânarea regenerativă, sau recuperarea energiei de frânare, este un concept care a fost introdus pe modelele hibride, așa cum este Toyota Prius. Ulterior, conceptul și-a dovedit eficiența și a fost extins și la modelele cu propulsie clasică. Astăzi, puține modele de pe piață nu au o formă de recuperare a energiei de frânare.

Cum funcționează frânarea regenerativă?

Sistemul se bazează pe reversibilitatea unui motor electric, care poate funcționa fie care motor, fie ca generator de curent. Același lucru este valabil și pentru alternator. Atunci când un motor electric se comportă ca generator, acesta va opune rezistență, care este cu atât mai mare cu cât cantitatea de energie produsă este mai mare.

În cazul mașinilor cu motoare termice, alternatorul este folosit pentru recuperarea energiei de frânare. Efectul este insesizabil pentru șofer, dar atunci când ridică piciorul de pe accelerație nu este doar frâna de motor care încetinește mașina, ci și frânarea regenerativă.

La mașinile hibride și electrice, puterea mult mai mare a motorului (sau motoarelor) permite și un nivel mult mai ridicat de frânare regenerativă – efectul de frânare este mult mai pronunțat. De aceea, nivelul de frânare poate fi, de regulă, ajustat în funcție de dorință. În cazul extrem, în care recuperarea este maximă, efectul de frânare este atât de pronunțat că mașina poate fi condusă cu o singură pedală – ridicarea piciorului de pe accelerație este suficientă pentru a produce o frânare puternică.

Frânarea regenerativă poate fi atât de puternică încât energia recuperată să fie semnificativă. Un experiment derulat de Nissan pe un Leaf a arătat că mașina generează în medie 744 kWh de energie la fiecare 17.700 de km, în fiecare an. Această energie este suficientă pentru a alimenta 266 de brazi de Crăciun cu 700 de LED-uri pentru o oră.

Toate mașinile hibride și electrice au în continuare și un sistem de frânare hidraulic. Astfel, dacă apeși pedala de frână dincolo de un anumit punct, frânarea regenerativă este ajutată de frânarea clasică. Momentul în care acest lucru se întâmplă este sesizabil, iar producătorii depun eforturi pentru ca această tranziție să fie cât mai lină.



Comentarii
Inchide