Merită să umflăm anvelopele mașinii cu azot în loc de aer? Mai ales că aerul conține 78% azot

Autor: George Cristea 18 ian. 2021 Știri auto

O întrebare care ni se pune frecvent este dacă merită să umflăm anvelopele mașinii cu azot în loc de aer. Mulți spun că azotul e doar o găselniță ca să scoatem mai mulți bani din buzunar pentru ceva banal. În plus, aerul conține deja 78% azot, de ce să ne mai batem capul?

Intră în Galeria FOTO

Răspunsul este ceva mai complex, dar îl putem simplifica întrebând prostește: dacă apa de mare este oricum 96,5% apă, de ce nu putem să bem apă de mare în locul apei potabile? Exact, pentru că restul de 3,5% reprezintă o problemă. La fel și în cazul aerului din anvelopele: 78% este azot, dar restul de 22% poate pune probleme deosebite.

Răspunsul educat este ceva mai complex, însă, iar decizia folosirii aerului sau azotului pentru umflarea anvelopelor poate fi luată de fiecare, în cunoștință de cauză. Două componente ale aerului prezintă probleme pentru cauciucul anvelopelor. Unul dintre acestea se numește oxigen și reacționează cu cauciucul prin oxidare, afectând compoziția materialului. Al doilea component problematic sunt vaporii de apă, care pot duce las variații impredictibile ale presiunii roților atunci când acestea se încălzesc.

Merită să umflăm anvelopele mașinii cu azot? Singur vei răspunde la această întrebare

Trebuie spus că vaporii de apă nu se găsesc doar în aer – aceștia pot intra în anvelope prin intermediul compresorului. Acest lucru este valabil inclusiv în cazul umflării anvelopelor cu azot. Totuși, dacă este respectată procedura, condensul nu ar trebui să fie o problemă.

Revenind la întrebare, azotul aduce numeroase avantaje pe termen lung, dar dacă merită sau nu folosit depinde doar de prețul cerut la vulcanizare și de bugetul șoferului. Trebuie spus că azotul este un gaz foarte ieftin și umflarea unei anvelope cu azot nu ar trebui să coste foarte mult. În plus, dacă anvelopa nu este mai întâi vidată, vei avea în ea mai mult aer decât azot, așa că nu vei simți foarte mari beneficii.

Între noi fie spus, nici nu ai cum „simți” aceste beneficii. Chiar dacă vulcanizările promit reducerea consumului, creșterea confortului și alte avantaje palpabile, acestea sunt greu de cuantificat în afara laboratorului. Cel mai probabil este că nu vei simți nicio diferență în volan sau la pompă, chiar dacă beneficiile pe termen lung ale folosirii azotului sunt reale.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide