Cât de uşor este să denigrezi Dacia Duster?

Testul realizat de olandezi cu Duster 4x2 şi, mai ales, concluzia acestora că SUV-ul low-cost poate reprezenta un pericol seamănă cu o campanie anti-Duster. De ce oare?

Cât de uşor este să denigrezi Dacia Duster? Cât de uşor este să denigrezi Dacia Duster?

Probabil la ora la care citiţi aceste rânduri aţi aflat derecentul test cu Duster al olandezilor de lapublicaţia ANWB, în urma căruia au concluzionat că Duster 4x2,neechipat cu ESP, poate să se răstoarne în unele situaţii.

De fapt, era de aşteptat să apară şi ceva negativ în condiţiileîn care despre cel mai ieftin SUV din lume se aude doar că areun succes nebun la vânzare. Întrebarea estedacă această concluzie negativă este adevărată sau e doar ocampanie de denigrare.

Să urmărim ceva mai atent filmarea olandezilor. De la secunda 0:35, undeDuster 4x2 "intră în scenă" cu încetinitorul. Textul de pe imagineface puţin dificil de observat, dar se vede că maşina intră încadru cu roata spate dreapta ridicată deja! Ceea ce înseamnă căDuster 4x2 este deja dezechilibrat înainte de a ajunge lajaloane.

Duster 4x2 intra in cadru deja evitand un obstacol, roata spate dreapta fiind putin ridicata

Faptul că Duster 4x2 are punte spate rigidă, corelat cu ogreutate şi o inerţie mai mare a caroseriei, dar şi o suspensie maimoale decât la Logan, nu exclude posibilitatea ca, la manevrebruşte, roţile maşinii să piardă contactul cu solul. În cazulnostru, maşina intră în cadru când deja efectuează o manevră deevitare, de aceea se observă şi un mic derapaj.

După care se schimbă brusc direcţia de deplasare, ceea ce"aruncă" spatele spre dreapta (secunda 0:38). Ridicarea de la sol aroţii din stânga spate este normală, dată fiind viteza mare şimanevra bruscă - acelaşi lucru s-ar întâmpla cu orice SUV avândconcepţie asemănătoare pentru puntea spate.

In momentul in care este schimbata din nou directia, roata spate stanga se ridica putin

În mod normal, din cauza fricii, un şofer ar sări deja pe frâne,pentru a încetini maşina. Este adevărat, un efect ar fi descărcareapunţii spate, pentru că maşina are tendinţa să se aplece spreînainte, ceea ce ar putea duce la o desprindere mai accentuată aroţii spate stânga de la sol - dar decelerarea ar fi rapidă, iarsituaţia tensionată s-ar dezamorsa repede.

În cazul de faţă, cel de la volan nu a frânat, deşi era dejaclar că maşina nu mai poate continua traiectoria prin ultimulculoar de jaloane. În plus, virarea bruscă în condiţiile respective(când deja maşina era foarte dezechilibrată) mă miră că nu a făcutDuster-ul să se ridice şi mai mult pe două roţi - momentul de lasecunda 0:47 este punctul culminant.

In final, cand masina este deja foarte dezechilibrata, virarea brusca face ambele roti din dreapta sa se ridice

Când este schimbat cadrul, cu Duster-ul filmat din faţă, se vedeclar cum maşina "ţopăie", din cauza suspensiei suple, gândităpentru teren accidentat. Iar o astfel de "ţopăială" în lateral arputea duce la răsturnarea multor maşini, nu neapărat SUV-uri.Duster, însă, nu s-a răsturnat, demonstrând că a fost conceputinteligent.

Topaiala in lateral ar putea duce la rasturnare in cazul altor masini si SUV-uri

Există riscul ca Duster 4x2 să se răstoarne în cazul manevrelorbruşte, în anumite situaţii? Bineînţeles. Este un lucru valabil şipentru Duster 4x4. Este un lucru valabil pentru orice alt SUV -dacă vrei neapărat, poţi pune cu roţile în sus chiar şi un BMW X6 M în condiţiile date, de ce nu?!

Însă, în realitate, vorbim de un risc foarte redus. Am condusatât Duster 4x4, cu ESP, cât şi Duster 4x2, fără ESP. Diferenţele în materie demanevrabilitate şi comportament sunt minime, aproape insesizabilepentru un şofer obişnuit, care conduce maşina în condiţiinormale.

Ar fi de menţionat fenomenul puternic de pompaj la frânarea deurgenţă la viteză mare, pe autostradă. Direcţia nu este foartefermă, iar suspensiile sunt moi, aşa încât dacă te arunci pe frânela 140 km/h îţi cam trebuie stăpânire de sine. Iar virajele strânsenu trebuie luate în forţă, deoarece caracterul subvirator estepronunţat. Mă rog, mă adresez celor care aplică minimele reguli debun simţ la volan.

În concluzie, este foarte uşor să denigrezi sau chiar să încercisă demonstrezi că Duster e o maşină proastă. Eu, de exemplu, num-am dat în lături să recunosc faptul că are un design destul denereuşit (am început să mă obişnuiesc acum, dar nu e o maşină caresă îmi placă vizual) sau că interiorul are un nivel al calităţiicam scăzut, mai ales în comparaţie cu alte SUV-uri compacte moderne.

Se mai pot critica destule alte detalii, dar, dacă aducem înecuaţie politica de preţuri şi, mai ales, capacităţilede trecere, Duster este un all-rounder foarte accesibil şi foartebine conceput pentru România. Deocamdată nu pot spune că mă numărprintre potenţialii clienţi, dar n-ar fi exclus să renunţ laJimny-ul meu în viitorul apropiat pentru un model Duster. Ar fi o alegere pur şi simplupragmatică.

Cât despre olandezi, nu mă voi grăbi să îi acuz de rea-voinţăsau că au vrut cu tot dinadinsul să răstoarne Duster-ul. Considercă maşina s-a comportat normal în condiţiile date, iar, o dată cuadoptarea ESP-ului standard pe toate versiunile de motorizare,concluziile acestui test nu vor mai conta.

Aştept cu nerăbdare şi alte încercări de acest fel ale altorpublicaţii sau organisme naţionale. Ale căror concluzii nu cred căvor fi de natură să stopeze fluxul de trailere cu Dustere spreEuropa de Vest. Rămâne, totuşi, să vedem în curând cum stă cufiabilitatea Dusterul. Dar aş paria pe "no problem", şi în acestcaz.

oraan.ro