Porsche Cayenne - facelift

Nu contează că Porsche Cayenne este cel mai puternic şi luxos SUV, faceliftul ne gratulează cu depăşirea limitelor. Un fel de continuare a cursei înarmărilor, în domeniul cailor putere.

Atunci când spunem facelift, de obicei pe prim plan sunt puse modificările estetice. Nu şi în cazul lui Cayenne, al cărui aspect se schimbă extrem de puţin. Faruri ceva mai serioase, spoilere mult mai agresive şi „aerisite” (în sensul că dispun de fante extrem de largi, mai ales în cazul lui Turbo), aripi ceva mai largi, stopuri rotunjite şi oglinzi redesenate – cam acestea ar fi modestele modificări aduse de designeri unei siluete deja foarte cunoscute în domeniul SUV-urilor de lux.

Însă numai modest nu arată noul pachet de muşchi. Cel puţin în cazul lui Turbo, fantele de aerisire din spoilerul frontal şi perechea de nervuri de pe capotă sunt o carte de vizită suficientă pentru cei 500 CP de sub capotă.

Din spate este clar ce motorizare are fiecare dintre cele trei variante Cayenne, datorită logo-urilor de mari dimensiuni, iar Turbo plusează cu câte două perechi de ieşiri cromate de eşapament. Oricum, sunt detalii foarte discrete pentru un ochi neavizat, chiar dacă inginerii se mândresc cu scăderea coeficientului aerodinamic de la 0,39 la 0,35. Echivalentul rotunjirii unei cărămizi, ce-i drept.

Nici interiorul nu pare schimbat, deşi cei cu bani şi pretenţii vor remarca unele schimbări pe lista opţionalelor. Cum ar fi noua tapiţerie din piele sau acţionarea prin telecomandă a hayonului.

Nu, încă nu s-au introdus pe Cayenne minibarul cu sticle de şampanie şi pahare de cristal sau genţile de voiaj speciale – dar, la nivelul ăsta de preţ, puteţi să asortaţi maşinii cam orice obiect de firmă, chiar dacă nu poartă emblema Porsche. Totuşi, de acum farurile adaptive sunt disponibile pe Cayenne şi Cayenne S ca opţiuni. Un mare pas înainte pentru Porsche, mai ales că această opţiune deja o putem întâlni şi în clasa mică...

Bogaţii ceva mai zgârciţi (deci aceia care vor prefera varianta Cayenne de bază) pot respira uşuraţi: de acum, butonul „sport” este standard, de la acesta putându-se comanda un răspuns mai prompt al motorului. Pentru variantele echipate cu suspensia pneumatică, acest buton înseamnă şi o ridigizare suplimentară a suspensiei, pentru o stabilitate crescută.

De fapt, inginerii continuă lupta cu limitele fizicii: cum să faci un mamut cu garda la sol de peste 20 de centimetri să fie la fel de manevrabil şi agil ca un supercar aproape lipit de şosea?

Comenzile codificate sunt PASM, PDCC, PSM sau PTM. Toate aceste sisteme electronice sofisticate acţionează, coordonat, asupra managementului suspensiei, barelor antiruliu active, sistemului de frânare şi asupra managementului motoarelor.

La cât de complexe sunt, au şi un preţ pe măsură, mic în comparaţie cu preţul total al maşinii, dar care, în condiţii improprii, fac toţi banii. Cel puţin aşa sunt lăudate.

Citeşte mai departe în pagina următoare »