Saab 9-4X, detaliile oficiale

Iată că, în sfârşit, suedezii lansează la Salonul Auto Los Angeles 2010 primul lor SUV: Saab 9-4X. Un demn concurent pentru BMW X5 sau Mercedes ML? Vom vedea.

Noul SUV Saab 9-4X a fost prefigurat încă de acum doiani, la Salonul Auto Detroit2008, de un concept purtând acelaşi nume şi având un design similar cual produsului de serie în proporţie de 90%. Pentru maşina de seriese pare că suedezii nu au mai avut răbdare până la Salonul AutoDetroit 2011, preferând salonul auto american de toamnă, LosAngeles 2010.

VEZI GALERIA DE IMAGINI CU NOUL SAAB 9-4X

Saab 9-4X este primul SUV din familia suedeză,până acum fanii mărcii având la dispoziţie doar versiunea crossoverSaab 9-3X, rival pentru Audi A4 Allroad. Acum, însă, vorbim de un model bazatpe platforma tehnică a lui Cadillac SRX şi dezvoltat pe vremea când Saabîncă aparţinea de General Motors. Iar americanii se pricep destulde bine la SUV-uri.

Noul Saab 9-4X se plaseaza dimensional intre Saab 9-3X (4,7 metri) si Saab 9-5 (5 metri)

Deocamdată nu au fost date publicităţii toate datele tehnice alemaşinii - de exemplu, nu le ştim încă pe cele ţinând de gabarit,dar producătorul afirmă că Saab 9-4X se situează dimensional întremodelul 9-3X şi nava amiral Saab 9-5. Ceea ce ne duce la concluzia că Saab 9-4X areîn jur de 4,7-4,8 metri lungime, fiind la cotele unorVolkswagen Touareg, BMW X5 sau Subaru Tribeca.

Prin urmare, iată că nu vorbim de un concurent pentru SUV-urilecompacte premium, precum Audi Q5 sau BMW X3, ci de o categorie mai mare, lucru confirmat şide gama de motorizări puternice sau de dotările de înaltnivel.

Saab 9-4X va fi oferit pentru inceput cu doua V6 pe benzina, de 265 CP si de 300 CP

În ce priveşte propulsoarele, având în vedere că prima piaţă dedesfacere va fi cea a Americii de Nord, vorbim de douămotoare V6 pe benzină. Primul este un 3,0 V6 de 265 CP, cuinjecţie directă, oferit atât pentru versiunea cu tracţiune doarfaţă, cât şi pentru cea cu tracţiune integrală. Demarajul 0-100km/h este estimat la 7,9 secunde (8,4 secunde pentru varianta 4x4XWD), iar consumul se cifrează la 11,8 litri/100 km (12,4 pentruversiunea 4x4 XWD).

Al doilea propulsor este cunoscut de la Opel Insignia OPC, fiind vorba despre un V6 turbo de2,8 litri, care dezvoltă 300 CP şi un cuplu maxim de 400 Nm între2.000 şi 5.000 rpm. Nu este de mirare că această versiuneaccelerează până la 100 km/h în doar 7,7 secunde, maşina fiindechipată standard cu sistemul de tracţiune integrală şibeneficiind, tot standard, de pachetul Aero.

Saab 9-4X beneficiaza de un sistem electronic DriveSense, care controleaza suspensia, directia si acceleratia

Ambele versiuni beneficiază de o cutie de vitezeautomată cu 6 trepte. Dacă versiunea de bază este echipatăcu jante de aliaj de 18", versiunea Aero are dreptul la unele de20", cu un design special. În cazul versiunii Aero, transmisiaintegrală este dotată şi cu un diferenţial activ în spate, eLSD,care controlează repartiţia cuplului până la 50% între cele douăroţi ale punţii.

De asemenea, tot în cazul versiunii Aero, se oferă unsistem de control electronic DriveSense, cu trei moduri defuncţionare: Confort, Sport şi Eco. Acest sistem controlează atâttaratura amortizoarelor, cât şi răspunsul sistemului de direcţieelectrohidraulic sau modul de răspuns al motorului laaccelerare.

Interiorul lui Saab 9-4X este realizat de aceeasi maniera ca la celelalte modele Saab

Habitaclul lui Saab 9-4X este conceput într-o manierăcunoscută deja de la berlina de clasă mare Saab 9-5. Ceeace înseamnă un design gândit în jurul celui de la volan, cu multebutoane şi comenzi şi o calitate exemplară a materialelor şifinisărilor. Avem parte de aceeaşi modalitate de reglare a gurilorde ventilaţie, cu mici joystick-uri, ca la celelalte maşini Saab,dar şi de butonul de pornire al motorului situat pe tunelulcentral, lângă maneta schimbătorului de viteze.

În rest, un ochi avizat va remarca unele comenzi asemănătoarecelor de la Opel, dar, per ansamblu, interiorul lui Saab9-4X este unul specific mărcii suedeze. Indicatoarele debord au o amenajare care aminteşte de domeniul aviatic, iardisplayul touchscreen de pe consola centrală are nu mai puţin de 8inch. Din lista generoasă de dotări standard sau opţionale nulipsesc scaunele faţă reglabile electric, un sistem multimedia Bose5.1 sau sistemul de climatizare cu 3 zone.

Portbagajul lui Saab 9-4X are o capacitate maxima de 1.800 litri, iar hayonul se poate deschide din telecomanda

Capacitatea portbagajului în configuraţia cu 5 locuri nu estecomunicată încă, dar ni se promite că vorbim de un spaţiu foartebun, precum şi de o modularitate exemplară, graţie bancheteifracţionabile 60/40. Prin rabatarea acesteia, se degajă unspaţiu total de aproape 1.800 de litri, în timp ce subpodeaua portbagajului există un compartiment pentrumărunţişuri.

Caracterul util al portbagajului este ajutat de dispozitivul dedivizare telescopic, în formă de U, oferit standard. De asemenea,opţional hayonul se poate comanda de la un buton de petelecomandă, iar înălţimea de deschidere a acestuia poatefi setată în funcţie de preferinţe.

Designul lui Saab 9-4X face imediat identificabila masina ca un Saab

Am lăsat la urmă considerentele ţinând de designulnoului Saab 9-4X, deoarece maşina are un stil care face maşinaimediat identificabilă drept un Saab, din aproape oriceunghi ar fi privită. Cel puţin din imagini, 9-4X nu pare aşa demare, având o alură foarte dinamică şi pare mai compact.

Cel mai probabil, Saab 9-4X nu va încerca să concureze în moddirect cu SUV-urile germane, urmând a intra în competiţiecu maşini de genul Subaru Tribeca, Nissan Murano sau Volvo XC90. Adică modele care şi-au creat dejao clientelă proprie şi care oferă un pachet competitiv pentru banimai puţini faţă de concurenţa premium germană.

Noul Saab 9-4X urmează a fi lansat în vânzare pe piaţanord-americană în primăvara lui 2011, urmând ca, lasfârşitul verii anului viitor, să ajungă şi pe Bătrânul Continent.Preţurile la noi le vom afla de-abia atunci, dar ne aşteptăm caacestea să fie foarte competitive.

Saab 9-4X va fi vandut in Europa incepand cu luna august a anului 2011