TEST cu noul Seat Leon ST. Sânge latin şi minte germană

Am luat la bani mărunţi primul Seat Leon break din istorie. O maşină care se înrudeşte cu modele ca Volkswagen Golf 7 şi Skoda Octavia, dar care încearcă să se distanţeze de verişorii săi de peste mări şi ţări printr-un design cu trăsături latine. Detalii în continuare.

TEST cu noul Seat Leon ST. Sânge latin şi minte germană TEST cu noul Seat Leon ST. Sânge latin şi minte germană

Sfârşitul lui 2013 a adus o mare surpriză din partea producătorului auto spaniol Seat, care a anunţat că va produce primul Leon break din istorie, cunoscut acum sub numele de ST. Un break care trebuie să se lupte cu o concurenţă destul de numeroasă şi chiar cu rudele sale din grupul Volkswagen. Aşadar, de ce ar trebui să cumperi un Seat Leon ST şi nu orice alt break compact de pe piaţă? Încerc să răspund la această întrebare în rândurile ce urmează.

Concurenţi

Printre rivalii noului Leon break se numără Opel Astra Sports Tourer, Ford Focus Wagon, Kia Cee’d Sporty Wagon, Toyota Auris Touring Sports şi Renault Mégane Sport Tour. În acelaşi timp, Leon ST este o alternativă serioasă la verii săi din curtea VAG, şi anume Volkswagen Golf 7 Variant şi Skoda Octavia Combi.

Interior

Odată ce păşeşti înăuntru, dai peste un habitaclu foarte familiar, cu un puternic aer germanic. Materialele sunt de o calitate bună aproape peste tot, cu excepţia părţii inferioare a canalului median şi a feţelor uşilor, unde plasticele sunt tari, dar compensează cu o textură plăcută.

Un pic prea mult negru şi gri pentru o maşină care se vrea a fi cu spirit latin

Privită în ansamblu, planşa de bord a lui Seat Leon ST arată simplist. Dacă ai văzut vreodată o Skoda Octavia din ultima generaţie sau un Volkswagen Golf 7, o să spui că toate seamănă între ele, ceea ce nu e fals, însă interiorul lui Leon are, totuşi, un design care îl diferenţiază de rubedeniile sale din VAG. Gurile de ventilaţie ascuţite continuă tema exteriorului şi dau un pic de viaţă unui habitaclu conservator, în vreme ce orientarea planşei de bord către şofer denotă trăsăturile latine, pline de pasiune, care duc cu gândul la sportivitate.

Consola centrală găzduieşte un ecran tactil care funcţionează ca un centru de comandă pentru aproape toate funcţiile maşinii. Totodată, modelul testat era echipat şi cu sistemul activ de cruise control, care foloseşte un radar montat în spoilerul din faţă pentru a regla viteza în funcţie de viteza maşinii din faţă. Şi, ei bine, vreme de câteva sute de kilometri, am primit un mesaj care spunea „ACC not available” atunci când voiam să activez cruise controlul. Cu alte cuvinte, nu a vrut să se activeze sub nici o formă. După un pic de documentare rapidă pe internet, am aflat că acelaşi sistem e folosit şi de celelalte mărci din VAG, unde dă acelaşi rateu. Din fericire, situaţia s-a remediat de la sine la un moment dat, însă tot e ciudat să ştii că o maşină cu mai puţin de 100 km la bord îţi poate face o astfel de figură.

Am abuzat un pic de maneta asta până când şi-a revenit cruise controlul

Pe lângă cruise control activ, modelul de test era dotat şi cu sistemul de asistenţă la schimbarea benzii de rulare, care e interesant la început, fiindcă reuşeşte să vireze maşina şi să o menţină între marcaje, dar devine obositor după o vreme pentru că simţi încontinuu cum volanul vrea să se mişte fără voia ta.

Interiorul breakului spaniol oferă suficiente spaţii de depozitare, iar toate sunt mai încăpătoare decât te-ai aştepta.

În uşă încape un PET şi alte câteva mărunţişuri

Scaunele din faţă sunt confortabile şi oferă o susţinere laterală bună, în vreme ce bancheta din spate este suficient de încăpătoare chiar şi pentru trei adulţi înalţi, care nu o să se plângă de lipsa spaţiului la picioare sau cap.

În ceea ce priveşte portbagajul, Seat Leon ST nu a fost cel mai norocos dintre cei trei verişori break ai părinţilor din VAG. Aici, se pare că Skoda Octavia Combi a fost copilul privilegiat, fiindcă a primit un volum de 610 litri, în vreme ce vărul mai bogat Volkswagen Golf 7 Variant se laudă cu 605 litri. Chiar şi aşa, neamul spaniol nu se face de ruşine cu cei 587 de litri care pot fi utilizaţi în totalitate, fără probleme. Mai exact, podeaua este plată şi nu prea există margini înclinate care să facă dificilă încărcarea la maximum a portbagajului. Japoneza Toyota Auris Touring Sports urmează în clasament, cu 530 de litri, după care vine rândul coreenei Kia Cee’d Sporty Wagon, cu 528 de litri. Pierzătorii sunt Renault Mégane Sport Tour, cu 486 de litri, şi Ford Focus Wagon, cu doar 476 de litri.

Două bagaje au ocupat mai puţin de jumătate din portbagaj

În cazul lui Leon ST, spătarul banchetei din spate se rabatează foarte uşor, din doar două mişcări, ceea ce duce la o podea plată.

Detalii despre performanţe, ţinută de drum şi consum, dar şi concluziile, pe pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »