TEST în premieră: noul Ford Mondeo

Noul Ford Mondeo reprezintă a patra generaţie a unui model de succes, care din 1993 şi până în prezent se laudă cu vânzări de 4 milioane şi jumătate de unităţi. Am luat contact cu noul Mondeo la testul internaţional de presă organizat la Malaga, iar în continuare vă detaliez impresiile mele.

TEST în premieră: noul Ford Mondeo TEST în premieră: noul Ford Mondeo

Dincolo de cifre, noul Mondeo apare în peisajul auto european într-un moment interesant, convergent oarecum cu lansarea noului VW Passat, model care pe hârtie îi este concurent direct, împreună cu Opel Insignia.

La design totuşi, lucrurile stau altfel. La acest capitol, Insignia se prezintă bine în continuare, dar liniile fade ale Passatului mai au mult de recuperat. Noul Mondeo ştie că e un model frumos şi nu are reţineri în a arăta lucrul acesta, în special cu partea din faţă în care grila centrală păstrează accente de Aston Martin iar farurile privesc spre vedeta gamei, Ford Mustang. Şi credeţi sau nu, în timpul testului am putut vedea cum trecătorii întorc capul pe stradă după maşină, lucru care vorbeşte de la sine, chiar dacă vorbim despre versiunea mai familistă Mondeo Wagon testată de noi.

Interior

În jurul acestui concept ţi se va contura universul dacă eşti cetăţean european interesat să-ţi cumperi noul Mondeo. Lucru pe care Ford l-a înţeles şi a mai finisat habitaclul care în termeni vizuali, este o copie aproape perfectă a celui afişat de siamezul american Fusion.

Aşadar, noul Mondeo gâdilă parţial afinitatea europenilor pentru materiale calitative ca aspect şi textură la atingere. Spun parţial pentru că bordul primeşte într-adevăr materiale mai bune doar în partea superioară. Cu cât cobori spre podea, materialele mai pierd un pic din elementul calitativ, fără să se ducă exagerat către stilul destinat clienţilor din Statele Unite.

Simplificarea consolei centrale duce la o amplasare mai ergonomică a comenzilor, iar pentru că am adus în discuţie ergonomia, voi face trimite directă către scaunele superbe pe care noul Mondeo le-a pregătit – în exclusivitate - celor care vor să-l cumpere. De ce le-am numit superbe? Încercaţi să spuneţi Multi Contour şi vedeţi ce marcă premium germană vi se proiectează în minte. Susţinerea pentru spate (inclusiv cea laterală) este excelentă, scaunele sunt climatizate, pot fi reglate pe 10 direcţii şi îţi pot masa spatele cu ajutorul a 11 mini-perne integrate în şezut şi în spătar.

Acestea nu erau instalate pe modelele de test (le-am putut testa în cadrul unui workshop separat), însă cele oferite de echiparea Titanium configurată pe modelele de test nu sunt cu mult mai prejos. Susţinerea este bună şi în general te vei bucura de o poziţie care stă doar în slujba confortului.

Dacă te poziţionezi pe bancheta din spate te vei bucura de un spaţiu extrem de generos pentru cap şi picioare, iar trei adulţi pot călători în condiţii bune aşezaţi aici.

Aşadar, poziţia la volan (apropo, acesta se reglează electric) este extrem de confortabilă şi relaxantă, deci ai toate premisele să devii pasionat de drumurile lungi de vacanţă.

Dacă încă ai dubii, te va convinge insonorizarea impecabilă la nivel de premium, împreună cu spaţiile de depozitare în care poţi ascunde – nu vă gândiţi la sensul peiorativ al verbului - portofele, telefoane, sticle cu apă, chei, sau orice alte obiecte de genul acesta. În plus, portbagajul oferă un volum util de 488 de litri (cu roată de rezervă), respectiv 500 de litri cu rezervă temporară şi 525 de litri dacă se optează pentru un kit de pană.

Tehnologie

Este greu să ignori pachetul tehnologic extrem de variat pe care îl oferă noul Ford Mondeo, atât în materie de infotainment cât şi în ceea ce priveşte sistemele de asistenţă şi siguranţă implementate de americani.

În primul rând, noul Mondeo este oferit cu sistemul de infotainment SYNC 2, probabil cel mai bun văzut vreodată de un Mondeo. Cum spuneam şi mai devreme, acesta simplifică mult configuraţia consolei centrale, însă aş fi preferat ca amplasarea ecranului tactic de opt inci să fie făcută în zona de sus a consolei centrale, unde poţi ajunge mai rapid cu privirea şi nu rişti să-ţi iei ochii de la drum aşa de des. În fine, grafica este bună, interfaţa se mişcă bine şi poate recunoaşte comenzi vocale destul de complexe.

O noutate şi o premieră în segment o reprezintă centura de siguranţă cu airbag intregrat pentru locurile din spate. În cazul unui accident (şi evident, dacă respectivii poartă centura), airbag-ul este umflat şi măreşte suprafaţa de decelerare pentru ca eventualitatea unui impact frontal să afecteze în cât mai puţină măsură pasagerul.

Lista este continuată de farurile adaptive cu LED care urmăresc drumul concomitent cu manevrele celui de la volan şi de sistemul Active Park Assist, care permite efectuarea de parcări automate în spaţii destinate paralele sau perpendiculare.

Ţinută de drum

Ford ne-a pus la dispoziţie două variante de motorizare. Este vorba despre motorul EcoBoost de 1,5 litri şi 160 CP (produs la Craiova) care echipa varianta Wagon testată de noi şi dieselul 2.0 TDCi cu 180 CP.

În teorie, cei 160 CP şi cuplul maxim de 240 Nm disponibil între 1.500 şi 4.500 rpm sună bine. În practică, lucrurile stau un pic alfel. Deşi motorul este rafinat şi bine orientat pentru ceea ce înseamnă un model confortabil pentru întreaga familie, există momente în care ai impresia că nu ai suficientă putere, ca de exemplu perioadele în care ai nevoie de mai multă viteză într-un timp relativ scurt, să spunem, în timpul unei depăşiri.

Cutie de viteze cu şase rapoarte care face echipă cu motorul ne-a arătat o timonerie precisă, însă o etajare cam lungă a treptelor. În schimb, direcţia asistată electric a făcut o figură foarte frumoasă, şi împreună cu sistemul de suspensie (cumva, confortabil dar şi înclinat către dinamism în acelaşi timp) îi imprimă unui break cu masa 1.504 kg o ţinută de drum aproape impecabilă. Trebuie menţionat că jantele mari (modelul de test era echipat cu jante de 18 inci) pot face ca suspensia să te zdruncine uşor în zonele cu denivelări pronunţate, aşa că pentru confort deplin, optaţi pentru jante de dimensiuni mai reduse.

Vor mai exista momente rare în care partea din spate va avea tendinţe supraviratoare şi se va aşeza ceva mai târziu pe trasa dorită de tine, însă fenomenul apare doar dacă ieşi din zona de condus moderat şi se îndreaptă fără să-ţi facă probleme sau să-ţi dea emoţii.

Cu toate acestea, consumul afişat de computerul de bord după aproximativ 160 de kilometri pe drumurile din jurul Malagăi era de 10,2 l/100 km, în condiţiile în care am abordat un stil de condus normal, pe drumuri virajate dar şi pe porţiuni de autostradă. Nu este cea mai agreabilă valoare, iar dacă vă interesează în mod special economia de combustibil, poate e cazul să vă orientaţi către un propulsor diesel.

Pentru concluzii şi date tehnice, accesaţi pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »