Prădători în mediul lor natural: F-type vs. Cayman

Ziua bună tuturor, în documentarul de azi veţi fi martorii unei confruntări teribile dintre două animale de pradă periculoase: o specie de crocodil teuton şi o felină britanico-indiană (şi nu uitaţi de accentul australian al regretatului Steve Irwin, ”Vânătorul de crocodili”!).

Prădători în mediul lor natural: F-type vs. Cayman Prădători în mediul lor natural: F-type vs. Cayman

O jumătate de secol a trecut de la apariţia unuia dintre cele mai apreciate automobile din istorie, E-Type fiind şi azi considerat Jaguarul de referinţă. A fost nevoie de oblăduirea unei companii indiene (culmea, indienii au fost colonizaţi de britanici!) ca să apară urmaşul F-Type. Dar... e oare un urmaş adevărat acest nou roadster?

Deocamdată, F-Type e oferit doar ca roadster. Acoperişul dispare rapid, în doar 12 secunde

Şi voi răspunde prin prisma unei comparaţii cu un model produs de o puternică firmă rivală. Ba chiar rivală de moarte, dacă mă gândesc la ciocnirile istorice dintre britanici şi nemţi. Cayman nu e altceva decât un urmaş foarte modern al celebrului Porsche 356 de la jumătatea secolului XX, considerat de purişti primul Porsche. Cu alte cuvinte, strănepoţii repetă istoria, mai mult sau mai puţin. Aş înclina spre ”mai puţin” şi voi explica de ce.

Cayman se vrea mai mult decât versiunea coupe a lui Boxster. Dar nu prea e acceptat ca un baby-911 veritabil

F-Type arată cel mai bine dintre roadsterele compacte ale momentului, dar savoarea glamour a lui E-Type a fost înlocuită de o strălucire de vedetă comercială hollywoodiană (sau de Bollywood...). Adică F-Type e un fotomodel foarte sexy  pentru publicul tânăr şi amator de fashion, dar cu prea puţin aplomb pentru cunoscătorii oldtimers ai mărci. Până la urmă, F-Type e excelent adaptat epocii iPhone şi Facebook.

Anglia vs. Germania, într-o altă ipostază

Porsche Cayman, la fel, s-a îndepărtat de spiritul lui 356. În primul rând, prin poziţionarea motorului, care e central, nu în consola spate. Iar apoi prin folclorul nemeritat, fiind considerat ”nouăsuteunşpele săracului”, deşi, ajuns la a doua generaţie, a demonstrat reale calităţi de maşină sport puristă. La nivelul designului, germanii rămân germani, iar Cayman nu atrage atenţia prea mult, doar forma generală fiind indiciul clar că e un Porsche.

Practic, duelul dintre F-Type şi Cayman e cam ca în natură, unde jaguarul e un prădător-vedetă, în timp ce reptilianul caiman se insinuează neobservat. Însă, în lumea auto, clientul nu se uită doar la documentare, ci ia contact direct cu cele două... animale. Iar primele impresii, când te aşezi în scaunul şoferului, sunt şi ele diferite, de la caz la caz.

Postul de conducere e bine gândit pentru condusul rapid, dar mai puţin bine la nivelul ergonomiei consolei centrale. Calitatea e excelentă

Cayman, deşi mai simplist pe dinafară, are un interior mai complex, mai high-tech şi parcă mai puţin sportiv decât în F-Type. Modelul Jaguar oferă un cockpit mai uşor de înţeles de la prima privire, dar departe de a fi spartan. Nemţii au căzut în patima simetriei şi a prea multor butoane şi displayuri, dar îşi iau revanşa la capitolul calitatea fabricaţiei, unde britanicii mai au de rezolvat nişte chestii. Mă rog, poate e vorba de compromisuri dictate de patronii indieni...

Postul de conducere e şi confortabil, şi sportiv. Păcat de unele plastice sub aşteptări. Volanul e prea mare şi nu are o formă ergonomică

Dar nu asta m-a frapat la F-Type, ci un alt lucru: volanul. Având un diametru prea mare şi nepermiţând o priză ergonomică (atât din cauza formei, cât şi din cauza poziţionării padelelor), volanul felinei nu se ridică la nivelul celui din reptilă, ”covrigul” lui Cayman transmiţând de la început feelingul sportiv care credeai că-i lipseşte interiorului. Chiar şi padelele sunt mai bine plasate în modelul german.

”THE JAG” ÎŢI IA OCHII ŞI RAGE MAI TARE CA ”THE CROC”

Pornirea celor două motoare e de natură să pună punct trilurilor păsărelelor, rivalitatea pe plan acustic fiind adjudecată de F-Type. Diametrul exagerat al celor două evacuări centrale îşi face treaba şi atrage orice privire, contribuind din plin la aerele de vedetă ale felinei, mai ales dacă apeşi şi butonul care comandă supapa specială de RRROOOOOARRR. Boxerul lui Cayman e ”guraliv” într-un sens mai pragmatic, pe ideea de racing eficient, în plus creând o senzaţie bizară în habitaclu, deoarece auzi în spatele tău şi motorul, şi evacuările.

Cutia cu 8 trepte e marele atu al maşinii, cu un răspuns rapid, mai ales de la padelele de pe volan. În modul ”Dynamic”, F-Type te pune în gardă

F-Type e un roadster clasic, V6-le plasat sub capota lungă transmiţându-şi puterea roţilor spate. O putere cam mare, dat fiind că vorbim de modelul de bază: 340 CP, cu un cuplu de halterofil, care-şi face simţită prezenţa şi la turaţiile foarte joase (graţie compresorului mecanic). Noua cutie automată cu 8 trepte merită nota 10 pentru rapiditatea cu care schimbă, dar şi pentru stilul agreabil pe care îl conferă maşinii, F-Type intrând lejer în rolul de felină blândă, pentru plimbări relaxate.

Odată ce ai comutat în modul ”Dynamics”, micul Jaguar necesită concentrare maximă, iar puntea spate e torturată şi vrea cu tot dinadinsul să derapeze în virajele rapide. Fun pentru specialişti, dar cu semnul întrebării pentru neiniţiaţii care pun pe prim plan fiţele – aceştia n-ar trebui să se atingă de butonul de lângă schimbător...

Cutia PDK (dublu-ambreiaj) răspunde rapid, dar mizează prea mult pe stilul racing – e aproape imposibil să fii relaxat într-un Cayman...

Porsche Cayman, odată pus la treabă, arată că e altă mâncare de peşte faţă de 911. Dar şi faţă de F-Type, pentru că modelul german vrea să-ţi bage în cap tot timpul că are pedigree sportiv. Suspensia e mult mai rigidă, direcţia foarte precisă are un feedback mai bun decât în F-Type, iar acul turometrului urcă mult mai sus decât la F-Type când cutia PDK schimbă cele 7 trepte.

Iar stabilitatea în curbe e exemplară, chiar şi când alegi modul extremist ”Sport Plus”, în care îngerii păzitori electronici te lasă să-ţi faci de cap aproape până-n ultimul moment. Eficienţa lui Cayman e dezarmantă, iar amatorii de sportivitate nu pot fi decât fericiţi la volanul acestei maşini.

THE CROC” E UN VÂNĂTOR MAI EFICIENT CA ”THE JAG”

Însă această eficienţă reptiliană devine şi un dezavantaj important pentru Cayman, odată consumată adrenalina. Şi asta deoarece nu e defel uşor să conduci sportiva germană într-un regim relaxant, în timp ce F-Type, după ce ţi-au trecut năbădăile, te îmbie la relaxare fără probleme. E clar că un crocodil nu prea poate fi animal de companie zilnic...

În final, mica războială nu pot spune că are un câştigător clar. Jaguar F-Type arată mai bine şi e o vedetă cu mult sex-appeal, dar şi capricioasă. Porsche Cayman e sportivul dezarmant de eficient, în ciuda handicapului de 65 CP, dar, la un moment dat, stilul extremist devine obositor.

UNUL E MAI SCUMP CU 20.000 DE EURO!

Runda finală poate fi hotărâtoare: preţul de bază al celui mai ieftin Jaguar F-Type e cu vreo 20.000 de euro mai mare decât preţul de bază al celui mai ieftin Cayman (care, să nu uităm, e mai scump decât roadsterul Boxter!). E adevărat, opţiunile ceva mai scumpe ale nemţilor mai reduc diferenţa cu nişte mii de euro, dar concluzia e că eficienţa reptiliană se dovedeşte mai accesibilă decât fashionul felin.

Mai rămâne doar să decizi ce tip de trofeu îţi doreşte sufleţelul: cu blană sau cu solzi?

Vezi datele tehnice pe următoarea pagină

Citeşte mai departe în pagina următoare »