De ce vor stagna vânzările de maşini în 2020. Fenomenul Peak Car

Autor: Oraan Mărculescu 02 apr. 2014 Dosar & Analize
De ce vor stagna vânzările de maşini în 2020. Fenomenul Peak Car

Termenul Peak Car este din ce în ce mai uzitat de analişti, jurnalişti şi specialişti implicaţi în zona auto, însă originile sale apar încă din anii 1930. Acesta defineşte ipoteza conform căreia folosirea maşinilor va atinge un punct de saturaţie, ceea ce va duce la o stagnare iminentă. Teoria este reiterată în 1963, când un raport mandatat de Ministerul Transporturilor din Marea Britanie sugerează că traficul mondial va atinge punctul maxim undeva la începtul secolului 21.

Iată-ne aşadar în 2014, într-o răscruce interesantă în faţă căruia se află piaţa auto globală, motiv pentru care specialiştii atrag din nou atenţia asupra fenomenului Peak Car, studiat şi descris de Peter Newman în lucrarea World Transport, Policy and Practice. Acesta ţese legături între Peak Car şi o serie de factori care ar putea declanşa fenomenul, iar printre cauze se numără probleme actuale precum dezvoltarea transportului în comun, fluxul de locuitori orientat dinspre zone mărginaşe către oraşe, preţul crescut al combustibilului, îmbătrânirea oraşelor, poluarea şi supraaglomerarea lor, dar şi lipsa locurilor de muncă sau politicile de reducere a traficului în zonele urbane sau dispariţia unor obiceiuri sociale (ca de exemplu, obţinerea permisului de conducere la împlinirea vârstei legale).

Aşadar, principalele tendinţe actuale din industria auto ar putea indica faptul că ne aflăm în zorii erei Peak Car. În primul rând, nimeni nu prezice faptul că vânzările ar putea scădea brusc sau că producătorii de automobile au zilele numărate. Conform Bloomberg, lucrurile merg mult mai în adâncime decât în comunicatele de presă care slăvesc vânzările şi profiturile. „Întrebarea este simplă: ce vrei să vinzi de fapt, automobile sau mobilitate? Asta trebuie să ai în vedere, altfel tinzi să devii irelevant”, afirmă Tim Ryan, Vice-Preşedinte de Marketing şi Strategii în cadrul PricewaterhouseCoopers. 

Mai mult, analiştii de la IHS Automotive anticipează că industria auto va stagna la atingerea pragului de 100 de milioane de automobile vândute anual. Iar dacă ţinem cont de faptul că în 2013 vânzările au atins deja pragul record de 82,8 milioane de maşini, – plafon atins şi printr-o contribuţie substanţială a pieţei din China în ultimii ani, veţi observa că nu ne situăm foarte departe de un punct critic.

În plus, problema poluării devine din ce în ce mai pregnantă, iar gravitatea situaţiei a depăşit stadiiul de problemă locală. După ce mai multe oraşe din China au avut de suferit de pe urma poluării, a venit şi rândul Parisului să se confrunte cu o situaţie similară, ce a impus măsuri forţate din partea autorităţilor dar şi un răspuns nefavorabil din partea şoferilor.

Urbanizarea excesivă are de asemenea un cuvânt greu de spus, pentru că statisticile susţin faptul că 50% din populaţia lumii trăieşte în zone urbane, însă se preconizează o creştere cu 25-50% a numărului de locuitori din zonele urbane. Practic, un miliard de persoane vor migra către oraşe, iar peste 25 de ani, oraşele vor fi populate cu 9 miliarde de locuitori. Adică mai mult decât populaţia actuală de pe Glob (!).

Tehnologia pune şi ea piedici industriei auto, iar cum mijloacele de transport în comun mai au un singur pas de făcut de la concept la model de serie, tot mai mulţi şoferi vor fi tentaţi să-şi lase maşinile în garaje – sau să nu-şi mai achiziţioneze deloc un automobil şi să aleagă varianta mai puţin stresantă şi costisitoare.

Şi asta nu e tot, pentru că o nouă modă ia naştere printre cei interesaţi să ajungă din punctul A în punctul B: car-sharing sau carpooling. Aceasta presupune folosirea unui automobil personal pentru transportul mai multor pasageri, în vederea economisirii de bani şi combustibil. „Pentru fiecare maşină folosită într-o flotă de car-sharing, producătorii vor pierde 32 potenţiali clienţi pentru modelele lor”, se specifică într-un studiu realizat de AlixPartners.

În concluzie, deşi viitorul pare că sună bine pentru industria auto – cel puţin prin prisma creşterii anuale înregistrată de vânzările de automobile, o privire mai atentă la imaginea de ansamblu ar putea sugera exact inversul, iar cei pe care profesia îi leagă de industria auto ar putea avea serios de suferit peste 5-10 ani. Evident, nimic nu este bătut în cuie însă ar fi greşit ca o asemenea teorie să nu fie luată în calcul, mai ales în lumina recentelor evoluţii ale zonei auto. Discutia rămâne aşadar una deschisă, la care vă invităm să participaţi cu păreri pro sau contra, în secţiunea de comentarii.

Foto – tumblr.com

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide