Saab 9-3 ePower la Paris 2010

Autor: Dan Vache acum 10 ani Concepte auto

Performanţa maşinilor va fi evaluată în cadrul unor teste de
utilizare în viaţa reală, ca parte a programului de
dezvoltare a unui vehicul electric de serie.
Una din
obiectivele urmărite este asigurarea unei autonomii de circa 200 km
prin utilizarea unor baterii electrice litiu-ion cu mare densitate
de stocare a energiei. Saab ePower este primul vehicul electric de
la Saab şi este rezultatul cooperării dintre Saab Automobile,
Boston Power (baterii electrice),
Electroengine in Sweden AB (propulsia electrică),
Innovatum (management de proiect) şi Power
Circle
(Forul Suedez al Industriei Energetice).

Saab 9-3 ePower este primul vehicul complet electric care
oferă ocupanţilor săi comfortul şi dimensiunile unui combi.
Inginerii Saab au integrat o arhitectură electrică în forma şi
dimensiunile unui „convenţional” 9-3 SportCombi. Sub capotă se
gaseşte un motor electric de 184 CP/135kW cuplat printr-o
transmisie la puntea faţă. Cuplul instantaneu permite o accelerare
de la 0 la 100km/h în doar 8,5 secunde şi o viteză maximă de
150km/h.

Puternicul şi compactul set de baterii electrice
litiu-ion de 35 kW
este aşezat într-o podea modificată, în
principal în spaţiul lăsat liber de sistemul de evacuare şi
rezervorul de combustibil al maşinii. Aceasta permite o distribuţie
optimă a greutăţii şi o dinamică excelentă, similară cu cea a unui
SportCombi standard. În interiorul cabinei, o manetă similară unui
schimbător de viteze automat convenţional permite selectarea uneia
din poziţiile „Drive”, „Neutral”, „Park” şi
„Reverse”
. Indicatoarele de turaţii, consum de combustibil
şi funcţionare al unităţii turbo sunt înlocuite cu indicatoare ale
stării bateriilor, al consumului de putere şi al autonomiei, toate
printr-o iluminare verde. Pentru optimizarea spaţiului, a fost
montată. o frână de parcare electrică.

Este folosită o direcţie
electro-hidraulică,
iar clima din interior este asigurată
de un sistem de aer condiţionat alimentat de la setul de baterii
electrice. O baterie separată de 12V asigură iluminarea interioară
şi exterioară, fiind alimentată de la setul de baterii printr-un
transformator de curent. Sistemul de propulsie este controlat de o
versiune a propriului sistem de management al motorului de la Saab,
Trionic 8, folosind un nou software scris pentru motoare
electrice.

Autonomia proiectată a noului Saab ePower este de circa
200 km,
depăşind limitele prezente ale performanţelor
vehiculelor electrice. Cheia acestui succes stă în spatele
bateriilor electrice care au o densitate de înmagazinare a energiei
electrice substanţial mai mare decât cele mai bune baterii folosite
în prezent în vehiculele electrice. Setul de baterii are o
capacitate de 35 kW/h
şi este conceput a opera la putere
maximă şi în medii reci de până la -30ºC, o temperatură cu cel
puţin 10ºC mai joasă decât nivelul de funcţionare al bateriilor
disponibile pe piaţă în prezent. Un alt beneficiu cheie este
folosirea aerului ca agent de răcire în locul lichidului, reducând
costurile şi greutatea totală.

Pachetul de baterii este conceput a suporta un număr de cicluri
de reîncărcare echivalente cu o folosire medie de 10
ani.
Poate fi complet încărcat de la reţeaua electrică
casnică în trei până la şase ore, funcţie de gradul de descărcare.
Timpul de încărcare poate redus mult dacă se creşte tensiunea de
încărcare, neexistând o limită a bateriilor în aceste sens. Se
aşteaptă ca testele ce urmează să valideze performanţa acestor
baterii avansate, concepute a putea funcţiona normal chiar şi la
un grad de descărcare de 12%, o valoare mult mai
joasă decât valorile uzuale ale altor sisteme de baterii.

Aceste pachete de baterii electrice litiu-ion sunt primele care
primesc o acreditare „Nordic Ecolabel” pentru
siguranţa şi sustenabilitatea faţă de mediul înconjurător, aici
incluzând şi procesul de fabricaţie. Saab ePower
respectă toate standardele de siguranţă şi securitate pe care Saab
le aplică în toate vehiculele sale. Blocul de baterii este locat în
afara zonei compartimentului ocupanţilor, într-o zona
nedeformabilă, bine protejată şi încapsulată. Sistemul de
management şi monitorizare al bateriilor asigură
performanţă sigură şi în condiţii de condus normal şi în condiţiile
unui accident.

Sute de şoferi împreună cu familiile lor vor fi înscrişi
de Saab şi de partenerii săi de dezvoltare într-un program
de test drive-uri şi evaluări, implicând peste 70 de unităţi Saab
9-3 ePower,
în centrul, vestul şi estul Suediei, în
2011-12. Echipa proiectului Saab ePower din Trollhattan va
monitoriza performanţa vehiculelor în cadrul unei palete largi de
moduri şi condiţii de utilizare. Pentru a înregistra datele
esenţiale, toate vehiculele vor fi echipate cu aparate de
înregistrare similare celor folosite în aviaţie („cutii
negre”).

Acest program este conceput a evalua potenţialul
dezvoltării unui vehicul electric de mare performanţă
, cu
emisii zero şi este un pas important în extinderea strategiei
noastre de propulsii EcoPower”, afirmă Mats Fagerhag, Director
Executiv în departamentul Dezvoltare Vehicule al Saab Automobile.
„Aceasta include dimensionarea corectă a motoarelor, exploatând
expertiza Saab în domeniul turbo cât şi cea din domeniul
combustibililor alternativi, cum ar fi bioetanolul şi tehnologia
SaabBioPower”.

Jan Ake Jonsson, CEO al Saab Automobile adaugă : ” Până în 2015,
vânzările globale anuale de vehicule electrice sunt aşteptate să
atingă cifra de 500,000 unităţi iar Saab este
hotărât să fie prezent în acest segment important şi în creştere”.
„Programul 9-3 ePower este primul nostru pas în dezvoltarea unui
potenţial vehicul electric de serie care să livreze genul de
performanţă avansată pe care clienţii noştrii îl aşteaptă. Suntem
încântaţi să colaborăm cu partenerii noştrii în dezvoltarea unui
asemenea produs”.

Primul Saab electric va putea fi văzut la Salonul
Auto de la Paris 2010.



Comentarii
Inchide