Volkswagen E-Up Concept la Frankfurt 2009

Autor: Oraan Mărculescu acum 10 ani Concepte auto

VW E-Up ConceptNoul Volkswagen E-Up Concept, pe care
germanii îl arată la
Frankfurt 2009, este o maşină
electrică extrem de compactă
, având doar 3,19 metri
lungime şi un ampatament de 2,19 metri. Cutiuţa pe roţi este,
totuşi, capabilă să ofere spaţiu pentru 3+1 pasageri, păstrând
caracteristicile de design VW.

De fapt, VW E-Up prefigurează o nouă familie de maşini de oraş,
pe care concernul german intenţionează să o lanseze pe piaţă
începând cu 2011. Nu suntem siguri că modelul de serie va fi oferit
de la început cu motor electric, dar E-Up Concept oferă o
soluţie de propulsie interesantă: un motor electric de 40 kW (54
CP), care poate atinge, pentru scurt timp, o putere maximă chiar de
60 kW (81 CP)
, în timp ce cuplul maxim se cifrează la 210
Nm.

Transmisia se face la roţile faţă, prin intermediul unei cutii
de viteze cu variaţie continuă. Ceea ce nu înseamnă că maşinuţa
este una lentă. Datorită masei de numai 1.085 kg, VW E-Up
sprintează de la 0 la 100 km/h în doar 11,3 secunde
. Însă
timpul de răspuns specific traficului urban este mult mai relevant
pentru 0-50 km/h: 3,5 secunde, o valoare excelentă pentru o
citadină.

VW E-Up - interiorVW E-Up utilizează baterii Li-Ion, a
căror masă ajunge la 240 kg şi care au o capacitate de 18 kWh.
Bineînţeles, pot fi încărcate la 80% din capacitate în doar o oră,
iar autonomia maximă pe care o oferă în trafic urban atinge
130 km
. Bateriile sunt plasate în planşeul maşinii, ceea
ce îi conferă maşinii un centru de greutate foarte coborât.
Bateriile beneficiază şi de un sistem propriu de aerisire, deservit
de fantele din spoilerul faţă.

Inginerii germani vin cu un concept tehnic nou,
„integral drive”: toate componentele importante pentru propulsie
sunt adunate cât mai compact
, în partea din faţă a
maşinii. Practic, motorul electric, transmisia şi elementele
auxiliare (exceptând bateriile) cântăresc doar 140 kg.

Aşa încât VW E-Up se poate lăuda cu un spaţiu interior foarte
mare. Instrumentele de bord au fost plasate cât mai în
faţă
, pentru a elibera spaţiu cât mai mult în habitaclu,
iar numărul de comenzi a fost redus foarte mult. VW E-Up
beneficiază de un ecran tactil HMI (Human Machine Interface), care
oferă informaţii diverse, de la starea de încărcare a bateriilor
până la sistemul de navigaţie.

Configuraţia 3+1 locuri este posibilă prin plasarea
scaunului pasagerului din faţă cu 50 mm mai în faţă
, ceea
ce înseamnă că în spate un adult poate sta chiar confortabil, în
condiţiile dimensionale date. Locul din spatele şoferului rămâne
mai mult un „scaun de urgenţă” sau destinat copiilor, în general
considerându-se că scaunul stânga spate va fi rabatat, iar spaţiul
utilizat în mod judicios pentru bagaje – există chiar şi o mică
„barieră” pentru modularizarea spaţiului.

Micro-mobility in the cityPortbagajul are o capacitate
minimă de 85 de litri (în cazu în care toate scaunele sunt
folosite), dar poate ajunge până la o valoare incredibilă
de 520 de litri
, prin rabatarea spătarelor spate, dar şi a
spătarului pasagerului – caz în care se pot transporta obiecte
lungi de până la 2 metri.

VW E-Up mai oferă o găselniţă: Volkswagen
„Micro-mobility in the city”. Adică o gamă de vehicule foarte mici,
care încap într-un VW E-Up
, precum Kickstep (un scuter
ultra-compact, care poate fi pliat), Microbully (un scuter
electric, care poate fi plasat în portbagajul lui VW E-Up),
Ped-Tric (bicicletă cu motoare electrice integrate în butucii
roţilor) sau VW_1M (un moped electric, care se strânge până ajunge
de dimensiunile unei serviete).

Conform estimărilor preşedintelui Volkswagen, Martin Winterkom,
VW E-Up ar trebui să ajungă în producţia de serie cel
târziu în 2013
. Ceea ce, pentru germani, ar echivala cu
începutul unei noi ere Beetle – de data asta, o eră electrică.

Citește și...


Comentarii
Inchide