Chevrolet Suburban – cea mai longevivă denumire din catalogul Chevrolet

Autor: Oraan Mărculescu 19 nov. 2011 Dosar & Analize

Primul model Chevrolet Suburban a apărut în catalogul Chevrolet în 1933, iar „Suburban” este considerată cea mai veche denumire din istoria auto americană care mai este folosită şi astăzi. Primul Chevrolet Suburban mai este considerat şi părintele spiritual al segmentului denumit SUV în epoca modernă de către americani.

Chevrolet Suburban era o maşină de mari dimensiuni, care putea transporta până la 8 persoane împreună cu bagajele lor. Era bazat constructiv pe şasiul camionetei de 1/2 tone Chevrolet, iar prima generaţie, construită între 1933 şi 1934, a fost destinată exclusiv Gărzii Naţionale şi Gărzii Civile.

A doua generaţie a debutat pe piaţă în 1935 ca model civil, principala modificare faţă de predecesor, dar şi faţă de modele concurente similare, fiind caroseria închisă metalică, nu din lemn. Acest Suburban avea tot două numai două uşi pe laterale, dar rămânea o maşină care putea transporta până la 8 pasageri, situaţie continuată şi în cazul celei de-a treia generaţii, produsă între 1941 şi 1947.

A doua generatie Chevrolet Suburban a fost, practic, prima destinata clientilor obisnuiti

Evident, Suburban a fost derivat şi în diverse versiuni utilitare (cea mai cunoscută a fost „Carryall”), ulterior devenind una dintre maşinile de bază ale armatei americane, cu ocazia celui de-al doilea război mondial. Construcţia versiunilor civile a fost reluată după război, între 1947 şi 1955 fiind produsă o versiune care a marcat perioada de revenire de după război: Canopy Express.

Din 1955, a cincea generaţie Suburban a marcat o schimbare radicală a designului, aliniindu-se noii imagini „Tri-Chevy” întâlnită pe toate modelele Chevrolet ale vremii. Totodată, pe această generaţie a fost introdusă pentru prima oară tracţiunea integrală.

A cincea generatie Suburban, din 1955, a marcat o schimbare importanta de aspect

Însă doar începând cu a şasea generaţie, apărută în 1960, se poate spune că Suburban 4WD a început să fie considerată o adevărată maşină având capacităţi offroad, datorită unghiurilor de trecere mai bune, iar suspensia faţă a devenit independentă. Au fost construite şi modele speciale Stageway, în serie redusă, care puteau primi până la 15 pasageri, având trei portiere pe partea dreaptă, o lungime totală de 7 metri, un ampatament de 4,3 metri şi cântărind aproape 3 tone.

A sasea generatie Suburban, din 1960, aducea un nou stil, dar si aspectul de offroader veritabil

A şaptea generaţie, lansată în 1967, a adus ca principală modificare adăugarea celei de-a doua portiere pe partea dreaptă, în timp ce pe partea şoferului Suburban avea doar o portieră. Această generaţie aduce şi o versiune mai capabilă („three-quarter ton”), dar înseamnă şi un upgrade tehnic, prin adoptarea discurilor de frână în faţă sau înlocuirea arcurilor foi cu arcuri elicoidale pe spate la versiunile 2WD.

Suburban primeste pe partea dreapta doua usi, incepand cu 1967

A opta generaţie, apărută în 1973, a însemnat o schimbare majoră în aspectul lui Suburban, care a devenit un adevărat SUV cu 4 uşi, opţional putând fi echipat cu încă o banchetă, ceea ce permitea transportul a 9 pasageri. În anii ’80 a început exportul şi pe piaţa europeană, unde Suburban era oferit cu un motor diesel V8. Generaţia a opta a fost cea mai longevivă, în cei aproape 19 ani de producţie primind foarte puţine modificări.

Din 1973, Suburban devine un adevarat SUV, avand si foarte bune capacitati de tractare

Din 1992 a fost introdusă pe piaţă a noua generaţie Suburban, foarte modernă şi înrudită tehnic cu modelul Chevrolet Tahoe – practic, Suburban era versiunea mult mai lungă şi mai luxoasă a acestui SUV de succes în anii ’90. Maşina era disponibilă în versiuni 2WD sau 4WD, iar la nivelul motorizărilor, pe lângă cele două V8-uri pe benzină, Suburban putea fi echipat şi cu un V8 diesel, singura opţiune pentru exportul în Europa.

Suburban din 1992 era derivat direct din Chevrolet Tahoe

A zecea generaţie a apărut în 2000, punând un mai mare accent pe echipamentele de lux – pentru prima oară, Suburban putea fi echipat cu suspensie Autoride, cu reglarea automată a gărzii la sol, sau climatizare automată pentru toate locurile. Cel mai mare motor disponibil pe acest Suburban era un V8 big-block Vortec de 8,1 litri, de 325 CP – model folosit în general de forţele de ordine.

A zecea generatie Suburban a fost un model foarte apreciat de fortele de ordine si diversele agentii guvernamentale

La ora actuală, Chevrolet Suburban, ajuns la a 11-a generaţie, este cel mai mare SUV din gama Chevrolet pentru America de Nord, având un preţ de pornire peste ocean de 41.730 USD. În 2010, a fost lansată pe piaţă o ediţie limitată la doar 2.570 de exemplare, Suburban 75th Diamond Edition, diferenţiată prin vopseaua exterioară White Diamond Tricoat, interiorul Cashmere sau jantele de 20 inch, cu un design special.

Editie jubiliara de doar 2.570 de exemplare: Suburban 75th Diamond Edition

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide