Codul secret al anvelopelor. Ce reprezintă combinațiile de cifre și litere

Autor: Cristian Agatie 25 iun. 2020 Utile

Caracteristicile anvelopelor sunt codificate în combinații de cifre și litere care par de neînțeles pentru cei care nu le cunosc. Codul secret al anvelopelor este explicat în detaliu mai jos.

Intră în Galeria FOTO

Fiecare anvelopă are caracteristici specifice, care o fac potrivită sau, dimpotrivă, total contraindicată pentru montarea pe un anumit model de mașină. Spre exemplu, o mașină de performanță nu poate avea anvelope care nu rezistă al viteze maxime ridicate, iar una una care transportă frecvent sarcini ridicate are nevoie de pneuri care rezistă la astfel de sarcini fără probleme.

Cei mai mulți nu au nici cea mai mică idee ce reprezintă inscripțiile de pe anvelope, mai ales dacă de acestea se ocupă service-ul sau un atelier de vulcanizare. Însă în momentul în care va trebui să alegi din miriadele de modele de anvelope de pe piață vei descoperi cât de importante sunt caracteristicile acestora pentru a putea alege pneurile potrivite. Prin urmare, va trebui să poți descifra codul secret al anvelopelor, marcat pe profilul acestora pentru a le putea înlocui cu altele similare.

Montarea pe mașină a unor anvelope necorespunzătoare poate duce la probleme de manevrabilitate și, în cazurile grave, chiar la accidente, în cazul în care pneurile sunt distruse de sarcina sau viteza prea mari.

Codul secret al anvelopelor: Care sunt cele mai importante informații

Pentru a alege anvelopele potrivite, trebuie să ții cont în primul rând de dimensiunile pe care le poți monta pe mașina ta. Acestea sunt înscrise în cartea de identitate a mașinii, dar și în certificatul de înmatriculare. Dacă montezi anvelope cu alte dimensiuni decât cele specificate, riști o amendă și suspendarea certificatului de înmatriculare al mașinii.

Dimensiunile anvelopelor sunt codificate într-un șir de cifre și litere, care mai conține informații despre indicele de sarcină al anvelopei, dar și cel de viteză. Pe flancul anvelopei vei găsi marcat cu litere suficient de mari, spre exemplu, 215/45 R16 91 W E4.

Primul număr, 215 în exemplul nostru, reprezintă lățimea anvelopei în milimetri. Al doilea număr (45) indică înălțimea talonului anvelopei în procentaj din lățimea sa. În cazul nostru, vorbim de 45% din lățimea de 215 mm, adică 96,75 mm.

Litera R indică tipul constructiv al anvelopei – anvelopă radială – și e aproape singurul folosit în cazul anvelopelor moderne, destinate autoturismelor. Asta înseamnă că folosește o structură din oțel și kevlar pentru ca anvelopa să nu se deformeze la viteze mari.

Următorul număr, 16, reprezintă dimensiunea jantei, în inchi. Asta înseamnă că anvelopa din exemplul nostru poate fi montată doar pe jante cu diametrul de 16 inchi. Numărul 91 reprezintă indicele de sarcină al anvelopei, în acest caz indicând abilitatea de a rezista la o sarcină de 615 kg. Indicele de sarcină are valori de la 62 (265 kg) la 126 (1.700 kg).

Litera W indică viteza maximă la care rezistă anvelopa – în acest caz 270 km/h. Și în acest caz, pentru anvelopele destinate autoturismelor normale, acest indice pornește de la J (100 km/h) și crește în ordine alfabetică până la Y (300 km/h). Este important să alegi anvelope cu indice de viteză superior vitezei maxime pe care o poate atinge mașina ta.

În fine, E4 indică certificarea anvelopei de către organismele din Uniunea Europeană. Toate anvelopele comercializate în țările UE ar trebui să poarte acest semn.

Ce reprezintă eticheta europeană

Dincolo de caracteristicile fizice ale anvelopelor – dimensiuni și performanțe – acestea au și alte caracteristici importante. Printre cele mai importante se numără aderența pe diferite tipuri de carosabil, distanțele de frânare, durabilitatea, zgomotul produs la rulare, dar și consumul de combustibil, care este afectat de frecarea dintre anvelope și carosabil.

Întrucât vorbim de numeroși factori care pot afecta aceste performanțe, autoritățile europene au simțit nevoia să standardizeze întrucâtva toate aceste caracteristici. În felul acesta, cumpărătorii au la dispoziție un ghid simplu pentru alegerea anvelopelor corecte. În acest fel a apărut eticheta europeană, care oferă dintr-o privire cele mai importante caracteristici ale pneurilor.

Eticheta europeană nu este marcată pe anvelopă, ci, așa cum sugerează și numele, este doar o etichetă aplicată pe anvelopele noi. Odată montate pe mașină, aceasta dispare. Trei informații au fost considerate esențiale pentru decizia de cumpărare a unei anvelope: eficiența (consumul de combustibil), aderența pe carosabil ud și zgomotul produs la rulare. De anul viitor, eticheta europeană va include și caracteristici de rulare pe zăpadă și gheață pentru anvelopele de iarnă.

Codul secret al anvelopelor

În cazul eficienței, fiecărui model de anvelopă i se atribuie un rating marcat de la A la G, unde A reprezintă cel mai mic consum de combustibil. Între pneurile cu rating A și cele cu rating G poate exista o diferență de consum de circa 7,5%.

Aderența pe carosabil ud este marcată, de asemenea, prin ratinguri de la A la G. Pentru a evalua aderența la ud se efectuează un test de frânare de la viteza de 80 km/h, iar diferența dintre diferitele ratinguri este între una și două lungimi de mașină. Prin urmare, diferența dintre un pneu cu rating A și unul cu rating G poate fi de circa 20 de metri ca distanță de frânare.

Este important de știut că pneurile cu eficiență ridicată au, în general, o aderență pe carosabil ud mai slabă. Prin urmare, va trebui să faci un compromis între aceste două valori la alegerea anvelopei.

În fine, zgomotul este marcat în dB și reprezintă nivelul de zgomot generat în exterior de anvelope atunci când rulează la o viteză de 80 km/h. Acest marcaj este însoțit și de o ilustrație grafică, cu trei arce de cerc. Dacă doar unul dintre ele este negru plin, anvelopele emit cel mai redus zgomot.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide