Isteria maşinilor-pană de acum jumătate de secol a creat numai SF-uri

Autor: Andrei Ştirbu 17 dec. 2014 Dosar & Analize

Lotus Esprit (1976-1987)

Poate că varianta iniţială a lui Esprit nu era chiar ceva foarte sportiv la origine – motorul aspirat nu a fost cea mai inspirată alegere – însă Esprit era Lotusul care se impunea prin prezenţă.

Cu toate că maşina a ieşit pe stradă abia în 1974, conceptul desenat de Giugiaro – design care s-a bucurat de multă popularitate şi care i-a convins pe britanici că trebuie să-l producă în serie – a fost făcut public încă din 1972, debutând la salonul auto de la Turin.

Dacă liniile lui Esprit nu te-au convins că este o maşină cool, atunci poate te va convinge asta: a apărut de două ori în James Bond, într-una dintre apariţii („The Spy Who Loved Me”) fiind un vehicul sumersibil. Pam-pam!

Saab Sonett III (1970-1974)

Sonett (sau Super Sport, sau 94) a fost o sută de modele ale producătorului suedez, în încercarea de a aborda lumea motosportului. Geneza numelui nu vine, surprinzător, de la o compoziţie muzicală, ci de la adaptarea sintagmei Så nätt („so neat” / „cât de lin”). Ceea ce, surprinzător, nu se potriveşte neapărat unui design lin, pentru că a doua generaţie Sonett arăta aşa.

Prin urmare, conducerea a luat hotărârea să apeleze la designul pană, pentru a aduce Saab în atenţia publicului doritor de linii drepte. Asta a însemnat să apeleze la un design italian, căci designerii italieni erau maeştrii stilului.

Sergio Coggiola s-a însărcinat cu proiectul, readucând modernul în viaţa micii familii Sonett. Din păcate, tehnologia de sub capotă nu era atât de modernă pe cât dorea să indice exteriorul (stătea pe platforma lui Sonett II).

DeLorean DMC-12 (1981-1983)

Poate că John DeLorean nu a fost cel mai bun exemplu de împătimit auto din istorie (când vine vorba de luarea deciziilor) şi cu siguranţă nu a fost un dealer de droguri bun. Însă atunci când vine vorba de alegerea designului, fostul Ion a fost atât de inspirat încât să acopere toate deciziile greşite.

Spunem asta pentru că DMC-ul a fost vedeta pe roţi a filmului „Back To The Future” – şi nimeni nu l-a ales pentru că i-a plăcut V6-le obosit de sub capotă, ci pentru că arăta foate bine şi pentru că avea portiere Gullwing.

Responsabil pentru linii a fost – ca să vezi – un studio de design italian, Giugiaro pe numele său. 

Pagini: 1 2 3 4 5

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide