MAŞINI FIABILE: cum să-ţi prelungeşti viaţa maşinii

Autor: Adrian Mihălţianu 02 apr. 2014 Dosar & Analize

CONDIŢII METEO NEPRIELNICE

 Pe timp de noapte sau ceaţă, vizibilitatea este mult redusă, la asta adaugându-se stresul mult mai mare cauzat de farurile celor de pe sens contrar, deci oboseala se instalează mai repede, crescând astfel şi riscul accidentelor. Iarna intervin şi mai multe riscuri, din cauza aderenţei precare, care afectează în mod direct manevrabilitatea maşinii şi oprirea acesteia în siguranţă. În plus, temperaturile scăzute influenţează destul de mult funcţionarea sistemelor maşinii, în special cea a motorului.

Noaptea riscul de producere al accidentelor creşte exponenţial, din cauza accentuării oboselii pe fondul luminii puternice de la farurile celor din faţă şi a concentrării suplimentare. Se impune o viteză de rulare mai redusă, pentru a observa din timp obstacolele (mai ales în localităţi) şi adoptarea bunului simţ: utilizarea necorespunzătoare a farurilor şi stopurilor de ceaţă e stresantă pentru ceilalţi şoferi, în special noaptea. Când plouă sau e ceaţă, viteza trebuie redusă cât mai mult, din cauza vizibilităţii reduse. Pe ploaie, marele risc ţine de acvaplanare – pe şosea pot apărea porţiuni cu pelicule de apă, unde pneurile nu mai au aderenţă şi virarea nu mai are efect.

Pneurile de iarnă sunt necesare când carosabilul e acoperit de zăpadă sau gheaţă, dar trebuie dublate de adaptarea stilului de condus: viteză mai redusă şi evitarea manevrelor şi a frânărilor bruşte (de preferat frâna de motor). Neapărat trebuie asigurată vizibilitatea prin curăţarea geamurilor, dar şi a blocurilor optice. Sprayul anti-îngheţ e indicat pentru încuietori şi marginile portierelor, dar şi pentru geamuri, care sunt mai uşor de curăţat dimineaţa.

După pornirea motorului trebuie evitată accelerarea puternică, deoarece încălzirea propulsorului până la temperatura optimă durează mai mult. Neapărat trebuie folosit un lichid de răcire adaptat temperaturilor, care să nu îngheţe în sistemul de răcire – altfel se poate ajunge la necesitatea înlocuirii motorului! Dacă maşina nu se foloseşte mult timp iarna, o dată pe săptămână e indicat să fie pornit motorul şi lăsat să funcţioneze câteva minute – se menţine încărcarea bateriei, iar circularea uleiului prin motor reduce uzura bruscă a componentelor.

La pornirea motorului, dacă se foloseşte climatizarea pentru dezaburire, compresorul acesteia acţionează ca o sarcină suplimentară, care uzează mai mult motorul. Deci aşteptaţi ca motorul să ajungă la temperatura optimă, cu toate că, mai nou, producătorii afirmă că se poate pleca imediat după pornire. Câtă vreme maşina e în garanţie, proprietarului nu-i pasă, însă la maşinile mai vechi e indicată grija suplimentară iarna.

Un capitol aparte îl reprezintă combustibilul – VEDEM PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide