MAŞINI FIABILE: cum să-ţi prelungeşti viaţa maşinii

Autor: Adrian Mihălţianu 02 apr. 2014 Dosar & Analize

REVIZIILE PERIODICE

În primul rând, trebuie respectate cu stricteţe intervalele de revizie recomandate de producător. Trebuie ţinut seama că aceste intervale sunt gândite pentru condiţii optime de utilizare (combustibili buni, comportament corect al şoferului, drumuri bune, etc), deci în România este recomandabil ca reviziile să fie făcute la intervale mai scurte.

Sub nici o formă nu trebuie depăşit termenul indicat de producător pentru reviziile periodice (în principal, schimbul de ulei şi al filtrului de ulei). De asemenea, trebuie folosit ulei conform specifi caţiilor, mai ales în cazul motoarelor diesel, mai pretenţioase. Vitală este schimbarea la timp a curelei de distribuţie, altfel se poate ajunge la probleme mari şi reparaţii usturătoare.

În cadrul reviziilor trebuie schimbate, periodic, şi plăcuţele de frână, precum şi discurile de frână – în general, frânarea din timp şi fără agresivitate, precum şi utilizarea cât mai mult a frânei de motor, poate dubla durata de viaţă a acestor componente. La maşinile foarte vechi se impune schimbarea tuburilor din cauciuc, afectate în timp de căldura mare din compartimentul motor.

Schimbarea uleiului în garajul propriu poate salva nişte bani, nefiind dificilă. Atenţie, însă, la uleiul uzat, sub nici o formă nu trebuie aruncat la canal, ci dus la un centru de colectare sau la un service. La maşinile mai vechi, de peste 7-8 ani, având un rulaj mediu anual de 15-20.000 km, e de preferat ca reviziile obligatorii să intervină anual. De remarcat că, în funcţie de kilometraj sau necesitate, sunt diverse consumabile care trebuie schimbate la anumite intervale, întârzierea ducând,de regulă, la afectarea altor componente, ceea ce presupune ulterior costuri mai mari.

VERIFICĂRILE PERIODICE

Cu ocazia reviziilor este de preferat să fie realizată şi o verificare generală a maşinii, pentru identificarea potenţialelor probleme – de multe ori, remedierea din timp a unor defecţiuni mici previne potenţiale reparaţii scumpe, deci nu merită pus accentul pe zgârcenie sub motivul bugetului restrâns.

Aici, însă, contează foarte mult şi experienţa mecanicilor, precum şi încrederea pe care o are clientul în aceştia – trebuie analizate serios propunerile de reparaţii şi înţelese avantajele/dezavantajele acestora. E greu, dar nu imposibil, să găseşti un mecanic serios şi profesionist, care să facă o verifi care de rutină. Cu ocazia asta se pot identifica probleme mai mici sau mai mari, în general fiind indicată remedierea cât mai rapidă – altfel, tergiversarea poate duce la afectarea altor componente, deci creşterea costurilor de reparaţie ulterior.

E o idee bună să vă notaţi undeva ori de câte ori sesizaţi zgomote suspecte sau funcţionarea necorespunzătoare. După care trebuie să-i explicaţi mecanicului cât mai detaliat care sunt efectele, pentru ca acesta să poată găsi cât mai repede cauzele. E recomandabilă verificarea anuală, nu doar o dată la doi ani (cea obligatorie pentru ITP).

PIESELE

La cele de mai sus se mai adaugă provenienţa şi preţurile pieselor, clientul fiind de preferat să caute cât mai multe oferte pentru a o găsi pe cea cu preţ optim. O mare capcană e reprezentată de piesele din dezmembrări, multe dintre acestea (în general cele în mişcare sau făcând parte din subansamble utilizate intens) având o durabilitate foarte redusă, chiar dacă afişează un preţ mai redus decât o piesă nouă.

Atenţie la magazinele/service-urile cu adaosuri mari comerciale, precum şi la sursa de provenienţă (piese contrafăcute). Deşi e mai simplu să laşi mecanicul să-ţi facă rost de piese sau să le iei direct din service, poţi face economii dacă realizezi o căutare şi o comparaţie între mai multe magazine.

În cazul maşinilor vechi, piesele din dezmembrări, deşi sunt mai ieftine, trebuie reţinut că sunt şi ele mai mult sau mai puţin uzate, dacă nu chiar deteriorate din cauza vreunui accident. Sunt de evitat piesele în mişcare, care pot ceda foarte repede, deci reprezintă o cheltuială inutilă şi un risc mare.

ALEGEREA SERVICE-ULUI

Service-urile monomarcă oferă, în teorie, mai multe servicii şi personal foarte calificat pentru modelele mărcii respective. Reversul medaliei este manopera costisitoare, care trebuie să acopere investiţiile mari în oameni şi utilaje moderne. Maşinile mai noi, mai complexe, e de preferat să fie servisate aici, unde pot fi diagnosticate corect.

Service-urile generaliste sunt indicate pentru operaţiunile mai puţin complicate, care nu necesită un grad mare de specializare. Mai ales când sunt de făcut mai multe operaţiuni, clientul poate negocia fără rezerve preţul total – în general, se obţin rezultate bune când clientul este fidel.

Cei cu maşini foarte vechi preferă să meargă la service-uri mai obscure, unde accentul este pus pe costurile mici, la prima vedere. Din păcate, în majoritatea cazurilor, nu vorbim de remedierea problemelor, ci de improvizaţii, care reprezintă un mare risc în trafic, dar pot duce la probeme şi mai mari în viitor. Încrederea este foarte scăzută la noi, deci e de preferat să se aplice precauţia.

Piesele înlocuite trebuie să fie returnate clientului, dar asta nu înseamnă neapărat că pe maşină au fost puse piesele noi. Deci atenţie la contractul semnat cu serviceul, care trebuie să-şi asume serios răspunderea pentru lucrările efectuate. O valoare ridicată a costului manoperei nu garantează neapărat profesionalismul. Clientul e bine sa aibă referinţe de la cunoscuţi despre service-ul respectiv, iar, la faţa locului, îşi poate face o idee despre cât de grijulii sunt mecanicii – un bun indiciu este nivelul de curăţenie şi ordine din service.

VOPSIREA MAŞINII

Lucrările de vopsitorie merită făcute la service-uri specializate pe acest domeniu, unde se obţin rezultate mai bune în privinţa aspectului final (tratare corectă a suprafeţelor, lipsa diferenţelor de culoare, etc). Însă e o idee bună vizitarea unui astfel de service şi când e vorba doar de zgârieturi sau lovituri mai mici.

Odată penetrat stratul protector de vopsea, metalul rămâne expus, iar apa şi variaţiile de temperatură duc la apariţia ruginii. Care se extinde mai mult decât se vede, pe sub vopsea, devenind periculoasă mai ales în zonele importante pentru structura caroseriei. Nu e de neglijat faptul că remedierea la timp a petelor de rugină poate fi un atu la revânzarea maşinii.

Nu doar întreţinerea părţii mecanice a maşinii e importantă, ci şi cea estetică – VEDEM PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide