Maşinile 100% electrice – SOLUŢIA OBLIGATORIE

Autor: Adrian Mihălţianu 20 iun. 2014 Dosar & Analize

Chiar şi cel mai înfocat avocat al maşinilor electrice recunoaşte că acestea au şi minusuri. Problema este dacă sunt minusuri insurmontabile. Ce sacrificii ar cere adaptarea la aşa-zisele dezavantaje?

Să traversezi România cu o maşină electrică actuală e imposibil, nu neg. Dar cumva s-a încetăţenit ideea că maşina electrică (aflată încă la începutul evoluţiei, să reţinem) ar trebui să suplinească toate cerinţele unei maşini actuale. Să apelăm la o mică analogie: cine face multe drumuri lungi va alege un motor diesel sau un motor pe benzină? Logica ar înclina balanţa spre diesel. Deci, prin extensie, dacă nu-ţi satisface nevoile, nu cumperi o maşină electrică.

INSUFICIENTĂ LIBERTATE DE MIŞCARE! Dar cât de mult ai nevoie, în mod realist, de o autonomie mai mare?

 

AUTONOMIA REDUSĂ este cel mai invocat motiv al detractorilor sau scepticilor. Care, însă, uită că majoritatea covârşitoare a şoferilor parcurg zilnic maximum 100-150 km pe zi în 90% din perioada de deţinere a maşinii. Un parcurs mediu pe care maşinile electrice actuale îl satisfac la o încărcare completă a bateriei. Iar producătorii nu comunică suficient alternativele pentru cei care au nevoie ocazional de o maşină pentru drumuri lungi (de exemplu, rent-a-car avantajos pentru o maşină diesel pe perioade scurte).

Trebuie să-ţi mai pui o întrebare importantă: nu exagerezi cu nevoile tale REALE? De exemplu, e blamat timpul îndelungat de încărcare a bateriei (în general 6-8 ore) sau lipsa unei infrastructuri, cu puncte de alimentare cât mai numeroase (la mall-uri sau la birouri) – însă cei mai mulţi proprietari îşi pun maşina la încărcat peste noapte, acasă…

 Dezvoltarea Infrastructurii de alimentare nu reclamă fonduri uriaşe, ci doar timp de implementare. Şi renunţarea la filosofia stupidă ”eu cum o alimentez de la etajul 10?!”

 

E aproape hilară şi temerea privind deprecierea maşinilor electrice, în principal raportată la preţul iniţial ridicat. Ei bine, multora le lipseşte gândirea de perspectivă: costul mult mai redus al electricităţii faţă de combustibili, cumulat cu servisarea mult mai rară şi mai ieftină, de fapt fac maşina electrică tentantă din punct de vedere al bugetului (evident, trebuie cuantificate şi alte avantaje, de la confort la lipsa poluării).

De fapt, cea mai scumpă componentă dintr-o maşină electrică este bateria (circa 60-70% din preţul total al unei maşini electrice actuale!). Momentan e generalizată tehnologia litiu-ion, ale cărei costuri se reduc simţitor de la an la an, dar, tot de la an la an, apar noi soluţii, mult mai eficiente, pentru stocarea curentului electric.

În mod uzual, după 8-10 ani, capacitatea de încărcare a unei baterii litiu-ion scade cu 20-25%, ceea ce, sincer vorbind, e departe de a fi dramatic

 

În condiţiile în care se estimează că, în maximum 5 ani de zile, bateriile vor oferi o autonomie dublă sau chair triplă la un preţ mai redus decât acum, doar devalorizarea maşinilor electrice actuale poate fi un motiv de îngrijorare – dar şi aici trebuie făcută o comparaţie cu estimarea privind creşterea preţurilor la carburanţi, deci a costurilor în creştere pentru maşinile convenţionale.

Unii blamează şi poluarea conexă – o problemă reală, dacă energia electrică e obţinută din termocentrale. Chiar şi aşa, poluarea produsă de ardrerea cărbunelui pentru producerea curentului necesar alimentării maşinilor electrice e sub nivelul celei produse de maşinile convenţionale, la kilometraje similare.

Dar cum aşa, există alternative la producerea curentului electric din termocentrale şi centrale nucleare? Chiar putem folosi soarele şi vântul în locul cărbunelui şi uraniului?

 

Cum un studiu exhaustiv e greu de realizat, folclorul ”poluării conexe” devine un mic bau-bau inexplicabil. Iar programele de înlocuire a surselor vechi de producere a energiei (termocentrale, centrale nucleare) cu surse noi, regenerabile (”ferme solare”, ”păduri eoliene”) sunt acuzate pentru investiţiile mari, neluându-se în calcul amortizarea ulterioară şi avantajele ecologice majore.

Deci dezavantajele e bine să fie privite circumspect şi obiectiv. Pentru că există multe soluţii – le vedem PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide