Portrete // Sergio Marchionne – Decolare forţată

Autor: Andrei Ştirbu acum 6 ani Dosar & Analize

Cu cât ajungi mai sus…

Alegerea inspirată a lui John Elkann a fost confirmată imediat ce fostul Chief Executive Officer al Société Générale de Surveillance a devenit membru al Consiliului directorial şi CEO al FIAT. Marchionne îşi joacă, foarte sigur pe el, cartea în afacerea cu GM şi obţine două miliarde de dolari – un buget suficient pentru dezvoltarea noului 500, maşinuţa care scoate FIAT din impas. Criza financiară a răvăşit puternic sectorul auto, care se află în letargie chiar şi după şase ani de la impact. Însă aceasta a însemnat şi oportunităţi, Marchionne profitând de insolvenţa Chrysler pentru a achiziţiona pachetul majoritar sub protecţia Capitolului 11 din Constituţia Americană.

Marchionne a făcut un joc excelent prin achiziţia pachetului majoritar Chrysler, care a deschis noi orizonturi pentru FIAT în America de Nord. Un joc încheiat în mod apoteotic cu achiziţia integrală a grupului Chrysler şi, implicit, naşterea unui mare concern auto.

Probabil că nimeni nu doreşte, mai mult decât italienii, ca domnul Marchionne să-şi poată lega planurile cu aceeaşi rapiditate cu care îşi aprinde Muratti Privat-urile una de la alta. Pentru că problema identităţii brandului încă este prezentă, iar situaţia creată este într-un echilibru precar. FIAT în SUA şi Chrysler în Europa – asta nu sună rău, până în momentul în care vezi aceeaşi maşină cu sigle diferite (Thema/300C,  Freemont/Voyager). În timp ce piaţa europeană încă nu prezintă o concentrare imediată, piaţa din America de Nord este una reticentă la cultura europeană.

Noi preferăm să ne gândim la 8.32, cea cu motor Ferrari, când menţionăm „Thema”

Vânzările de FIAT 500 nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor, iar artificiile tehnice, precum Dodge Dart Aero (care are sub capotă un MultiAir de 1,4 litri), încă nu sunt îmbrăţişate de către americanul de rând. Iar dacă Jeep, Dodge sau Ram nu reuşesc să-şi păstreze farmecul specific pentru publicul american, va urma un declin greu de recuperat. În acelaşi timp, Italia nu ar suporta ştergerea cu buretele a patrimoniului de peste o sută de ani. Iar planurile de a muta sediul central la New York nu sunt dintre cele mai liniştitoare pentru italieni. În cele din urmă, menţinerea unei identităţi ambigue poate duce la distrugerea moştenirii culturale a companiilor, la fel ca în renumitul „mariaj al egalilor” Daimler-Chrysler.

Între simpatie, frică şi dispreţ, lipsa de ezitare a lui Marchionne – de care a dat dovadă încă de la început – şi lista de realizări de până acum ar putea fi argumente liniştitoare. Avantajul pe care l-a avut în afacerea cu GM – prima sa „victorie” pentru Elkann – l-a constituit modul în care a fost perceput de către ceilalţi, ca unul care a sosit de curând, un rookie; Marchionne îşi aminteşte şi acum privirea condescendentă a lui Rick Wagoner, CEO-ul GM, înainte de prima întâlnire dintre cei doi. Iar popularitatea şi simpatia maselor şi le-a atras ulterior, prin modul deschis (impertinent, chiar, dacă este să-i întrebi pe cei din Grupul Wolkswagen) prin care şi-a exprimat gândurile.

Giulia Nuova Super, unul dintre motivele pentru care iubim Alfa Romeo

Marchionne şi VAG au dat naştere unor schimburi de replici dure, cum nu prea a mai văzut industria auto de mult timp. Vezi tu… Sergio Marchionne nu simpatizează concernul nemţesc, pe care îl condamnă pentru situaţia în care a ajuns piaţa europeană – declarând în 2012, pentru New York Times, că strategia de preţ agresivă a VAG a dus la o „baie de sânge” în Europa.

De asemenea, a mai sugerat că o atitudine corectă ar fi ca Uniunea Europeană să poată coordona închiderea fabricilor, asemenea decizii netrebuind lăsate la cheremul unei companii individuale. Practic, le-a transmis nemţilor că, dacă vor să joace corect, mai bine ar rezolva problema supraproducţiei prin a închide o fabrică din Germania (lucru nemaipomenit din al Doilea Război Mondial) decât să afecteze economiile Franţei, Italiei sau Poloniei. Cu toate că a menţionat că sunt opinii personale şi nu vor influenţa activitatea din ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Autovehicule, unde Marchionne este preşedinte), Volkswagen a reacţionat dur, declarând că se vor retrage din Asociaţie dacă Marchionne nu îşi dă demisia.

De asemenea, au prognozat dispariţia unui constructor de automobile (indicând, desigur, FIAT) pe fondul crizei economice europene, în cazul în care acesta nu primeşte ajutor de la stat. „Nu-l cunosc personal pe Piech şi nici pe ofiţerul lui de presă. Însă mă doare fix în cot de părerile lor, pe care pot să şi le bage direct în G5”, a fost răspunsul oficial al lui Sergio. Cât despre atenţia pe care Volkswagen o acorda brand-ului Alfa Romeo (cu câteva luni înainte de scandalul despre care tocmai am amintit), pe care Winterkorn a spus că îl găseşte atractiv, Sergio Marchionne a replicat: „Las-o baltă, domnule Piech, du-te şi cântă la altă masă.” S-a dus şi mitul legat de politeţea nemărginită a canadienilor…

Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide