10 SUV-uri premium şi de lux pregătite de Audi, BMW, Mercedes, Lamborghini şi ceilalţi pentru următorii 4 ani!

Publicat: 27 01. 2014, 18:00

Toţi marii producători premium şi de lux vor să intre pe segmentul SUV-urilor sau să-şi diversifice oferta cu o sumedenie de crossovere, arată o analiză Bloomberg. Notabilă este apariţia de SUV-uri în portofoliile Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley, Aston Martin şi Maserati, fiecare dezvoltând un SUV cu o filosofie diferită. Dar mai avem şi noi SUV-uri din partea tripletei Audi – Mercedes-Benz – BMW, fiecare cu filosofia sa şi publicul său ţintă, precum şi din partea Jaguar şi Aston Martin, care nu puteau lipsi de la acest asalt.

Cei de la Bloomberg arată că motivele acestui desant sunt legate de perspectivele de creştere dramatică în următorii ani, tot mai mulţi cumpărători individuali optând pentru SUV-uri premium şi de lux în detrimentul berlinelor sau limuzinelor, cumpărate în general de flote. Contează foarte mult atât piaţa europeană, cât mai ales pieţele americane şi asiatice (în special China), mari consumatoare de SUV-uri.

Iată, pe scurt, o analiză ProMotor cu cele mai importante 10 modele abia lansate sau aflate în pregătire pentru următorii 4 ani. Începem cu cele 5 modele premium.

1. Porsche Macan

Porsche Macan este cel mai important model al celor de la Porsche, privit atât prin prisma vânzărilor (planificaseră 50.000 de exemplare, dar deja au peste 80.000 de comenzi!). Cât de important? Gândiţi-vă că anul trecut Porsche a vândut circa 162.000 de exemplare, înregistrând o creştere de 15% faţă de 2012. Ei bine, pentru 2014 sunt deja comandate peste 80.000 de Porsche Macan, ceea ce înseamnă că ţinta de vânzări fixată pentru 2018, de 200.000 de exemplare, va fi atinsă încă de anul acesta!

Macan, un fel de Cayenne mai mic. Dar la fel de profitabil!

Mai mult, e foarte posibil ca din 2015 Macan să depăşească 100.000 de unităţi vândute anual, devenind în scurt timp cel mai bine vândut model din toată istoria Porsche! Macan este un crossover gândit să fie un Cayenne mai mic, cu aceleaşi calităţi care au făcut din marele SUV al celor de la Porsche un best-seller: ţinută spectaculoasă de drum pe asfalt, capacităţi foarte bune în off-road, calitate impecabilă a asamblării şi valoarea mare de revânzare, datorată brandului.

2. BMW X4

BMW X4 a fost deja prezentat sub formă de concept şi va fi lansat în cursul lui 2014. Este vorba de acoperirea unei nişe care se anunţă a fi foarte profitabile – cea a maşinilor care îmbină forma de SUV cu abilităţile de coupe. Nu degeaba nemţii îi spun lui X4 „SAC”, la fel ca şi lui X6 – Sports Activity Coupe. 

BMW X4 aduce un spate de X6 pe o faţă de X3. O mică bestie

Maşina este dedicată celor care vor să beneficieze de pe urma dimensiunilor mai compacte ale unui X3, dar şi de ţinuta de drum fenomenală a unui X6. În acest scop, se aplică aceeaşi reţetă ca la X6: centru de greutate mai coborât, renunţarea la orice pretenţii de offroad în schimbul unei manevrabilităţi ieşite din comun şi a unor performanţe dinamice de vis. Un model extrem de aşteptat!

3. Noul Audi Q1. Şi o mulţime de alte Q-uri

Cel mai mare desant de SUV-uri, mai precis de SAC-uri (Sports Activity Coupe) va veni de la Audi, care se gândeşte să replice strategia BMW şi să introducă coupe-uri între actualele sale modele de SUV. Astfel, în afară de crossoverul Q1, care urmează să apară spre finalul lui 2016, şi care pare a fi mai degrabă o intrare a celor de la Audi pe terenul crossoverelor de mici dimensiuni, cu tracţiune faţă, ne putem aştepta la modelele Q4, Q6 şi Q8, fiecare reprezentând o poziţionare diferită, pentru un public care doreşte maşini 4×4 cu trăsături mai degrabă sport.

Audi Q1, deocamdată prezentat ca schiţă. O maşină dedicată distracţiei urbane

Astfel, Q4 s-ar bate cu Range Rover Evoque şi BMW X4, Q6 ar fi numai potrivit pentru a ataca supremaţia lui X6 de pe nişa modelelor SAC, iar Q8 ar fi mai mare decât actualul Q7 şi sensibil mai sportiv. Toate aceste modele Q vor pune accentul pe calităţile quattro şi pe modul de viaţă quattro – SUV-urile deja existente fiind focusate pe confort şi versatilitate, iar cele coupe sau shooting brake spre sportivitate. Rămâne de văzut ce tip de caroserie va adopta totuşi Audi, pentru că deocamdată este imposibil de spus dacă vom avea coupe-uri sau declinări ale superbului shooting-brake dezvăluit la Detroit 2014.

4. Jaguar SUV – C-X17

Jaguar a primit reacţii pozitive atunci când a lansat conceptul său de crossover la Frankfurt 2013. Şi nu doar că a lansat un concept, dar acesta era perfect funcţional, iar ziariştii britanici au putut să-l şi testeze ulterior în Dubai, cu reacţii cât se poate de pozitive (să-i acuzăm de subiectivism?). C-X17 ar prefigura un crossover Jaguar care ar putea fi lansat „pe bune” chiar la Geneva 2015, sau cel târziu la Frankfurt 2015, urmând ca de la începutul lui 2016 să intre în producţie. Maşina finală nu va diferi la exterior foarte mult faţă de concept, cel puţin dacă judecăm după reacţiile entuziaste ale presei.

SUV-ul Jag promite eleganţă şi sportivitate cu minim de compromis la dinamică. Om vedea…

Oficialii Jaguar par a ezita dacă să introducă sau nu această maşină în producţie, însă platforma pe care se va baza, numită iQ (AL), este una modulară, din aluminiu, care va fi folosită de alte trei modele, dintre care unul – un concurent pentru BMW Seria 3, Audi A4 şi Mercedes-Benz C-Class, va fi lansat chiar anul acesta. Suficient timp, aşadar, pentru a pregăti cum se cuvine lansarea la apă a primului SUV Jaguar, un model gândit să „pară că merge în viteză chiar şi atunci când stă pe loc”, ca să cităm din oficialii Jag. Publicul ţintă – cei care vor o maşină cu valenţe sport, combinate cu un confort de cea mai înaltă clasă. În stil Jaguar.

5. Range Rover Evoque XL

Atunci când ai un model de foarte mare succes pentru cei care vor agilitate în oraş, cum este crossoverul Evoque (cross-coupe, cum este el numit), dar ai şi un model de prestigiu, cumpărat de cei care vor sportivitate înainte de toate, cum este Range Rover Sport, te poţi gândi să introduci o nouă maşină între cele două, care să ofere câte puţin din ambele. Un fel de compromis de aur, aşa.

Evoque XL ar putea arăta ca această combinaţie dintre un Range Rover Sport şi un Evoque. Oare?…

Acesta se pare că va fi Range Rover Evoque XL, nume de cod L560, un model construit pe noua platformă de aluminiu pe care se vor baza şi modelele Jaguar (inclusiv C-X17 amintit anterior). Va fi mai mare decât crossoverul Jaguar şi va avea sub capotă inclusiv motoare turbo în patru cilindri din seria Hotfire, aflată actualmente în dezvoltare, cu consum şi cilindree relativ mici, dar putere mare şi dinamică sport. Evoque XL va fi destinat celor care vor aspectul fashion al lui Evoque, dar simt nevoia de mai mult spaţiu. Ştim, e o diferenţă care ţine de detalii, dar să aşteptăm anul 2016 pentru a vedea mai exact cum va arăta şi ce va oferi maşina…

CITEŞTE MAI DEPARTE: 5 SUV-URI NOI, DE LUX