Cum ne-au bătut ungurii în testul de consum cu Chevrolet Aveo Diesel

Autor: Oraan Mărculescu 29 mai 2012 Opinii

Cei de la Chevrolet susţin că modelul lor Chevrolet Aveo Sedan 1.3D este cel mai economic sedan de pe piaţa auto europeană, iar cifrele din teorie par să le sprijine afirmaţia: versiunea de 1,3 litri şi 75 CP afişează un consum mediu teoretic de numai 3,7 litri/100 km şi emisii CO2 de 97 g/km.

Dar, cum jurnaliştii sunt întotdeauna reticenţi, oficialii Chevrolet s-au gândit să ne provoace la un concurs de consum, pentru a experimenta pe pielea noastră consumul foarte redus al lui Aveo Diesel. Nu în România, ci într-o zonă mai atractivă, între Portoroz (Slovenia) şi Veneţia (Italia).

Chevrolet Aveo Diesel - cel mai econom sedan diesel din Europa

Aşadar, iată-ne dis de dimineaţă în holul hotelului din Portoroz, câteva echipaje de jurnalişti români şi câteva echipaje de jurnalişti din Ungaria. Care pe care? După ce ne-am pregătit psihologic graţie sfaturilor de condus economic ale pilotului Chevrolet din WTCC, Rob Huff, am plecat spre Veneţia.

DRUMUL SPRE VENEŢIA

Evident, de la început toată lumea a încercat să adopte un stil de melc-melc-codobelc, pentru a obţine un consum cât mai redus. Dar a trebuit să luăm în calcul şi câteva lucruri importante: limita inferioară pe autostrăzi era de 80 km/h, altfel riscam să luăm amendă; mersul prea încet îngreuna traficul, deci a trebuit să ne adaptăm după stilul şi viteza celorlalţi participanţi la trafic; nu în ultimul rând, aveam o oră fixă pentru a ajunge la destinaţie, deci trebuia să jonglăm atent cu timpul pe care îl aveam la dispoziţie.

După câţiva kilometri de dealuri şi urcuşuri, care ne-au produs grimase din cauza consumului mediu cam mare, am intrat în cele din urmă pe autostradă, unde lucrurile s-au calmat. Cu fiecare kilometru, computerul de bord arăta un consum din ce în ce mai mic, ceea ce era de natură să ne bucure. La un moment dat, cel de la volan, Adrian Mihălţianu, a remarcat că maşina arăta un consum mediu de 3,4 litri/100 km, aşa încât eram foarte optimişti că vom ajunge cât mai aproape de limita de 3,0 litri/100 km.

Aveo si ambuteiajele - cand socotelile de-acasa nu se potrivesc cu cele din targ...

Bucurie care, însă, ne-a fost spulberată în momentul în care am nimerit într-un ambuteiaj. Chiar dacă Aveo diesel are standard sistem Stop&Start, deci orice staţionare însemna că nu „păpăm” motorină degeaba, eram presaţi de timpul care se scurgea încet şi ne scurta şansele de a continua într-un ritm lent.

Situaţia nefiind nicidecum roză, oficialii au decis să ieşim de pe autostradă şi să urmăm indicaţiile sistemului de navigaţie. Lucru care nu ne-a deranjat, câtă vreme vitezele moderate de pe şoselele naţionale italiene însemnau un consum redus. Totuşi, pe nesimţite, timpul a trecut mai repede decât ne-am aşteptat, aşa încât am ajuns în criză de timp (mai ales că nici pe şoselele ocolitoare nu am scăpat de mersul bară la bară).

Ca urmare, pentru a ajunge la timp la destinaţie, am fost nevoiţi să adoptăm un stil mai alert de conducere când traficul o permitea, aşa încât valoarea de 3,4 litri/100 km, păstrată pe parcursul a destul de mulţi kilometri, a fost depăşită rapid. După care au urmat telefoanele alarmante „unde sunteţi, că aţi întârziat!” şi, într-un final, ne-am dat seama că pentru noi se terminase concursul. Important era să ajungem cât se putea de repede la destinaţie – ceea ce am şi făcut, cu o întârziere de „numai” vreo 50 de minute…

Recunosc, am fost destul de dezamăgit, mai ales că nu a fost vina şoferului sau a maşinii, ci a condiţiilor de trafic. Colac peste pupăză, am realizat că GPS-ul ne-a ocolit şi mai mult faţă de estimările oficialilor, aşa încât nu ne-a mai rămas decât să ne bucurăm de excursia cu barca-taxi pe Grand Canale, prin centrul Veneţiei.

DRUMUL ÎNAPOI SPRE PORTOROZ

La întoarcere, a fost rândul meu să conduc, dar, din nefericire, oficialii au decis ca drumul de întoarcere să nu mai fie parcurs în regim de concurs, aşa încât rămâneau valabile doar valorile obţinute pe traseul Portoroz – Veneţia. Cam frustrat, recunosc, i-am dat bice maşinii pentru a ajunge cât mai rapid în cameră – soarele veneţian deja ne înroşise pe toţi şi duşul era obiectivul principal din cerebelul meu dezamăgit.

Cam ce înseamnă dat bice? Păi viteze de 140 km/h pe autostradă (nu mai mult, de teama radarelor vigilente), retrogradări şi accelerări fără legătură cu sfaturile de condus economic ale lui Rob Huff sau depăşiri cât mai dese, pe şoselele naţionale. Dacă e cineva care crede că sintagma „cel mai economic sedan” e sinonimă cu „cel mai leneş”, se înşeală amarnic – Aveo Diesel e foarte agil pentru cei 95 CP ai săi, iar cele 6 trepte sunt de un real ajutor în regim dinamic.

4,9 litri/100 km, la o viteza medie de peste 100 km/h si un stil agresiv cu Aveo Diesel

Spre satisfacţia mea, în momentul în care am parcat în faţa hotelului am avut surpriza să constat că, în ciuda unui stil de conducere rapid şi agresiv, consumul mediu afişat de computerul de bord era unul chiar bun: 4,9 litri/100 km, în condiţiile unei viteze medii de peste 100 km/h. Poate că am ratat competiţia pentru cel mai redus consum, dar sigur meritam un premiu pentru cel mai bun consum raportat la viteza medie ridicată.

Într-un final, am aflat şi cine erau câştigătorii zilei: un echipaj de jurnalişti din Ungaria, care a obţinut un consum mediu de numai 3,3 litri/100 km. În primul rând a contat stilul de condus adoptat, dar colegii de breaslă maghiari au ţinut şi să îşi ceară scuze celorlalţi participanţi la trafic, mulţi exasperaţi de manevrele lente de accelerare, dar şi să le mulţumească tirurilor de pe autostradă, care au fost „platoşe” aerodinamice. Vorba aia, totul pentru a învinge, bravo!

Un lucru e cert: Chevrolet Aveo Diesel este, într-adevăr, o maşină de familie care consumă foarte puţin, în condiţiile în care motorul îi conferă motorului bune performanţe dinamice şi o agilitate mai mult decât rezonabilă. Cine pune accentul pe un consum cât mai scăzut, poate apela la versiunea de bază de 75 CP (preţ de bază: 13.300 euro), dar eu recomand versiunea de 95 CP, cu o cutie manuală cu 6 trepte bine etajată (preţ de pornire: 14.510 CP).

MICĂ VIZITĂ MARE: PORTUL KOPER

În final, mai trebuie să menţionez un lucru: am avut ocazia să vizităm Portul Koper. Nu e genul de destinaţie turistică pe care o găsiţi în broşuri, ci un port industrial foarte modern şi care arată impresionant dacă ne gândim la suprafaţa pe care o acoperă şi nivelul de operaţiuni care se desfăşoară zi de zi acolo.

In Portul Koper, Chevrolet detine 4.000 din cele 6.000 de locuri de parcare acoperite

În ce-i priveşte pe cei de la Chevrolet, Portul Koper este foarte important deoarece e cel mai mare terminal din Marea Adriatică pentru maşini, reprezentând cel mai apropiat punct maritim între Asia şi Europa pentru transportul maşinilor Chevrolet din Coreea de Sud, maşini care sunt ulterior distribuite în toată Europa Centrală şi de Est.

Ce pot spune că m-a impresionat a fost suprafaţa destinată maşinilor, care se cifrează la 44.000 de locuri de parcare, din care 6.000 acoperite. E important de menţionat că din aceste 6.000 de locuri de parcare acoperite, 4.000 sunt ocupate de maşini Chevrolet, ceea ce reprezintă un avantaj pentru clienţi, maşinile fiind astfel mai bine protejate de intemperii. În plus, dealerii Chevrolet au termene de livrare foarte scurte către clienţi datorită plasării foarte bune a Portului Koper.

Acum, însă, mă interesează mai puţin acest port. Pentru că rumeg o idee: un traseu cât mai interesant în România, pe care să facem un test de consum cu Chevrolet Aveo Diesel.

CE SPUNEŢI, AVEŢI VREO PROPUNERE ÎN ACEST SENS?

oraan.ro

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide